Woensdag 20/11/2019

Uitgezongen

Het verhaal achter ‘Hard Times’ van The Scabs: een slap excuus voor ontrouw

The Scabs in 1983. Beeld Ludion

Het scheelde geen haar of de belpopklassieker ‘Hard Times’ had nooit bestaan. “Onze producer vond het maar een middelmatig liedje.”

Zelf herinneren we ons ‘Hard Times’ vooral als de soundtrack op een fuif, waarbij we het mooiste prinsesje van het dorp zo ­hartstochtelijk mogelijk probeerden te kussen. Guy Swinnen van The Scabs heeft dat verhaal al uit talloze monden gehoord. Om diezelfde reden wordt de song ook zo vaak als openingsdans op een trouwfeest gespeeld. “Een béétje raar, niet?”, grinnikt hij. “De tekst gaat heel duidelijk over ontrouw en bedrog. Maar voor veel mensen speelt dat niet mee. Het gaat bij hen om nostalgie, om mooie herinneringen die onlosmakelijk verbonden zijn met dat nummer. Ik ben oprecht blij voor hen. Maar bij mij wringt het nummer natuurlijk wel meer.”

‘Hard Times’ is dan ook de hartenkreet van Swinnen, die een scheve schaats reed en zijn ­uitschuiver probeerde recht te trekken. “Die song was een deel van het verwerkingsproces. Viviane en ik zijn tien jaar later niettemin uit elkaar gegaan. We hebben het nooit echt uitgepraat, omdat zij er zo weinig mogelijk over wilde weten. Toen ik depressief werd, is die etterbuil opengebarsten. We zijn wel nooit effectief gescheiden, maar koek en ei is het ook nooit meer geworden. Viviane vindt het nummer trouwens wel oké, al vindt ze de tekst
water under the bridge.”

Beeld rv

Niet onlogisch misschien. In de song filosofeert Swinnen: “My reasons for cheating, I don’t know what to say / maybe it’s nature, havin’ it’s way.” Zowat het zwákste excuus dat je bij bedrog naar voren kan schuiven.

Swinnen grinnikt, maar vindt ook: “In die periode stelde ik echtelijke trouw oprecht in vraag. Trouw is heel mooi als gedachte, maar ook tegennatuurlijk. Als je de natuur zijn gang laat gaan, wil je toch de hele tijd vogelen? Wat bij mij ook meespeelde: ik was een lelijke puber, en had veel last van acné. Een vrouw versieren leek me lang onmogelijk, tot de muziek en de roem kwamen. Dat maakte alles ineens makkelijker. (lacht) Maar ik volgde mijn instincten blindelings, waardoor ik iets moois heb laten doodbloeden.”

Het scheelde ook niet veel of ‘Hard Times’ was even roemloos gesneuveld op de studiotafel. Werner Pensaert, de producer van album Royalty in Exile (1990) zag geen potentieel in die song. “Na lang aandringen bond hij in, op voorwaarde dat we de song anders zouden arrangeren. Door hem ­kwamen die koortjes in het refrein erbij.”

Dat de song zou uitgroeien tot een classic ­verbaasde Swinnen. “Ik vind het zelfs niet een van mijn beste teksten.” Al lijkt het hem niet ondenkbeeldig dat de song mede aan populariteit won, omdat het akkoordenschema zo eenvoudig is dat zelfs de klungeligste dilettant ‘Hard Times’ meteen onder de knie krijgt. “Dat is soms de troef van bekende songs. Omdat je dan de kracht uit de melodie moet halen.”

“Het blijft fijn dat mensen na dertig jaar nog stééds zo enthousiast reageren op dat nummer. Maar tijdens repetities speel ik het eerlijk gezegd dik tegen mijn goesting. Ik moet ook oppassen dat ik de song niet te veel naar mijn hand zet: ik speelde ‘Hard Times’ ooit in een versie die naar hiphop neigde, met een ritmebox, en ik kreeg daar ver-schrik-kelijke reacties op. ‘Wat doet ge nu? Ge zit uw eigen song te verneuken.’ (lacht) Mensen hebben zich ‘Hard Times’ echt toegeëigend. Die song is al jaren niet meer van mij, maar van hén.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234