Vrijdag 20/09/2019

Look Hoes Talking

Het verhaal achter de platenhoes van Triggerfinger

Albumhoes 'Colossus' van Triggerfinger Beeld Victor Robyn

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: Colossus, de nieuwe plaat van Triggerfinger, met artwork van grafisch ontwerper Victor Robyn.

Triggerfinger is terug, en ze blazen ons meteen van de sokken. Dat laatste heeft het Antwerpse trio echter niet te danken aan de muziek – het nieuwe album verschijnt pas eind augustus  maar aan de geweldige platenhoes van grafisch ontwerper Victor Robyn.

Robyn is een grote naam in hoezenland. De Antwerpenaar ontwierp in het verleden voor Trixie Whitley en TaxiWars, verzorgt daarnaast al het artwork van zijn eigen platenlabel Ekster, en hij zet ook de grafische lijnen uit bij modeontwerpster Ann Demeulemeester. 

Ook zijn eerste ontwerp voor Triggerfinger is een loepzuiver schot in de roos. Dat beaamt zanger Ruben Block. “Net zoals je van producer wisselt om een nieuwe wind te laten waaien, wilden we ook eens met een andere ontwerper werken. Toen we Victor voor het eerst ontmoetten, had ik er meteen vertrouwen in. En je ziet hoe goed het is uitgedraaid, toch?”

Het artwork is compleet anders dan de 'propere' albumhoezen van doorbraakplaten By Abscence of the Sun en All This Dancin’ Around. “We hadden in een vroeg stadium beslist om de hoes anders aan te pakken. Het was onder meer duidelijk dat we geen groepsfoto zouden gebruiken. Er lagen reeds een hoop abstracte ideeën op tafel, maar dit ontwerp spreekt meer tot de verbeelding. Zo moést het zijn.”

Smerig

In het verleden verliep het makkelijker om artwork te kiezen, vertelt Ruben Block. “Deze keer ontstond het idee uit het openingsnummer ‘Colossus’. Toen ik die song schreef, moest ik aan Moai (de grote stenen beelden die zich op Paaseiland bevinden, elv.) denken. En we hebben ook liggen grasduinen tussen Afrikaanse carnavalsmaskers. Maar we vonden dat het nog krankzinniger mocht.”

De leden van Triggerfinger gingen vervolgens rond de tafel zitten met Victor Robyn, die voorstelde om zelf een beeld te boetseren. “Dat was zo fijn aan deze samenwerking: hij is veel meer dan een grafisch ontwerper. Wat je ziet is dus echt. Nu ja, voor een groot deel toch. Het is eigenlijk een beeldhouwwerk dat digitaal is bewerkt door Victor. Hij heeft geëxperimenteerd met het licht en met verschillende invalshoeken. Toen we uiteindelijk dit te zien kregen, viel alles samen.”

Artwork Colossus van Triggerfinger Beeld rv

De platenhoes van Colossus is heerlijk smerig, en laat dat net een treffende beschrijving zijn voor de muziek van Triggerfinger. “Verwacht echter geen traditionele rockplaat”, laat Block in zijn kaarten kijken. “Deze plaat verschilt wel degelijk van ons vorig werk. Mitchell Froom, de producer van Colossus,  was ook zeer enthousiast toen hij het artwork zag. Ik vermoed dus dat de hoes dus de juiste boodschap overbrengt.”

Colossus van Triggerfinger verschijnt op 25/8 bij Mascot Records / V2 Records. triggerfinger.net

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234