Donderdag 28/05/2020

Look Hoes Talking

Het verhaal achter de platenhoes van Pascal Deweze: “Een knutselwerk, zoals de muziek”

'Cult of Yes'Beeld Pascal Deweze

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze keer: Cult Of Yes, de eerste soloplaat van de Antwerpse duivel-doet-al Pascal Deweze. Het artwork is een eigen creatie, uitgewerkt met grafisch vormgever Joke Leonare.

Pascal Deweze opende voor de hoes van z’n solodebuut een blik pastelkleuren. Het doet vermoeden dat hij onder zijn eigen naam een andere koers vaart dan in het verleden, met Sukilove, Metal Molly en Broken Glass Heroes. Maar dat klopt volgens de multi-instrumentalist niet helemaal. “Cult of Yes klinkt zowel poppy als spokerig. Je kan dansen op de muziek, maar je blijft toch beter op je hoede."

“Als je Broken Glass Heroes niet meerekent, is dit wel de meest optimistische plaat waar ik de laatste jaren aan hebt gewerkt.” Dat hij een fleurige hoes ontwierp, is dus geen complete verrassing. “Maar ik koos evenzeer voor opvallende kleuren omdat er al genoeg aandacht gaat naar het negatieve. Daarom heet het album ook Cult of Yes: de wereld kan meer kleur en optimisme gebruiken.”

De hoes van 'Cult of Yes'Beeld Pascal Deweze

Deweze had aanvankelijk een andere hoes in gedachte. “Ik kwam een foto van een Amerikaanse kunstenaar tegen. Het was een spacy beeld – ‘t leek wel een aardse tuin die op een andere planeet was gereconstrueerd. Maar ik herkende de mistige, dromerige sfeer van de foto niet in Cult of Yes. Ik vind het noodzakelijk dat artwork de sfeer van de muziek weerspiegelt.”

Keukentafel

De Antwerpenaar begon dan maar zélf te ontwerpen. “Ik had in het verleden al eens een digitale hoes gemaakt voor Sukilove, maar deze keer had ik het idee om de hoes op dezelfde manier als de muziek te benaderen. Dit album is eigenlijk een knutselwerk: ik heb verschillende soorten opnames gecombineerd.”

Ook voor het artwork begon Pascal Deweze spontaan te knippen en te plakken. Letterlijk. “Het skelet van deze hoes is al knutselend ontstaan aan de keukentafel. Je ziet dat ook.” Niet elke geometrische figuur is perfect uitgeknipt, en dat is net de charme van het ontwerp. “Er mág een hoek af zijn. Ook de muziek is niet perfect. Ik heb regelmatig een ruwe eerste take gebruikt, omdat het oorspronkelijke idee vaak beter is.”

Voor de afwerking klopte hij aan bij grafisch vormgever Joke Leonare. “Ik ken haar al langer, maar we hadden nog nooit samengewerkt. Ze heeft twee van mijn collages gebruikt en er een mooi geheel van gemaakt. Dat het eindresultaat tegelijk esthetisch én ruw is, is haar verdienste. Ze keek een stap verder dan ik. Ik ben blij dat de platenhoes het idee achter het album overbrengt.”

Cult of Yes van Pascal Deweze verschijnt op 5/5 bij Starman Records.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234