Zondag 18/08/2019

Look hoes talking

Het verhaal achter de grandioze platenhoes van Soulwax: machine met janusoren

Beeld rv

Een glimmend robothoofd tegen een pastelkleurige achtergond met schapenwolkjes. Op de albumhoes van FROM DEEWEE komen machine en natuur samen. Daarmee vat die hoes de nieuwe langverwachte plaat van Soulwax ook ineens perfect samen.

Digitaal en analoog. Onderkoelde elektronica en warm sentiment. Die artistieke januskop primeert op FROM DEEWEE van Soulwax. Mens en machine leggen het subtiel aan met elkaar in Mondo Dewaele. Verder hoef je evenwel geen groots statement van hen te verwachten. "Het is gewoon een mooie microfoon", schokschoudert Stephen. Méér woorden willen de broers niet vuil maken aan de dummy die de hoes siert. Behalve de sekse dan. "Naar ons gevoel gaat het om een 'hij'", wil Stephen nog kwijt.

Wat voor hen interessanter blijkt: de oren van het mannelijke hoofd vormen een binaural microfoon, waarmee ze de opnames van FROM DEEWEE inblikten. "We laten die microfoon uit de jaren 70 momenteel in chroom gieten", legt David uit. "Het is een ruimtelijke microfoon die dimensie geeft aan de plaat."

Geen idéé waar hij het over heeft? De beste manier om te ontdekken hoe ruimtelijk de nieuwe plaat van Soulwax klinkt, is om hem te beluisteren met een degelijke hoofdtelefoon. De details zijn soms subtiel, maar het lijkt vaak alsof FROM DEEWEE het in verschillende dimensies op je trommelvlies gemunt heeft.

Tapijt

De backdrop is op zijn beurt dan weer een weerspiegeling van de blauwe hemel boven Gent, waar de twee broers de plaat bedachten en vorm gaven. Voor het artwork stond de Parijse Ill-Studio in. Die is trouwens net zo goed verantwoordelijk voor het minimalistische zwart-wit design van de Soulwax-tour, inclusief het grafische hoogstandje dat de groep een tapijt noemt.

Diezelfde Ill-Studio raakte indertijd bekend om hun werk voor The New York Times, Le Monde en Nike. Er is het kleurrijke basketbalterrein dat ze ter hoogte van Pigalle hebben ontworpen, en het parfum Bleu de Chanel dat ze in beeld brachten. Naast grafisch ontwerp publiceren ze ook boeken, werken ze aan videoclips en stellen ze expo's op. Voorts hebben Thomas Subreville en Léonard Vernhet, die elkaar als tiener al skatend leerden kennen in Parijs, ook een lijn motorhelmen.

Op zijn beurt is Soulwax natuurlijk ook niet schuw van opvallende albumhoezen: het nerveuze hoesontwerp van Nite Versions of Any Minute Now zijn inmiddels gegeerde items in de collectie van elke vinylfreak. De Antwerpse vormgever Marc Meulemans bedacht dan weer de legendarische paparazzofoto voor As Heard on Radio Soulwax, Pt. 2. Niet bekend met dat verhaal? Elton John siert de hoes, maar dan met een papieren zak over het hoofd. "Alléén: de oorspronkelijke fotograaf wist van niets", grinnikt David. "Hij was not amused, om het met een understatement te zeggen. Marc moest daarop grijpen naar een potje Tipp-Ex, om ons te sparen van een dure rechtszaak. Kwestie opgelost (lacht)."

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden