Donderdag 03/12/2020

AnalyseMuziek

Het succes achter BTS, de K-popgroep met een leger aan fans

De popgroep BTS, die in 2013 zijn eerste single uitbracht, is uitgegroeid tot het toonbeeld van de Zuid-Koreaanse muziek­industrie.Beeld RV BTS

Hoogdag voor de fans van de K-popgroep BTS: vandaag verschijnt het nieuwe album BE. Maar waag het niet een slecht woord over de groep of de plaat te zeggen, want dan reageren de fanatieke fans als door een wesp gestoken. ‘We zijn het beu dat mensen in België negatief kijken naar BTS.’

“Delete jezelf. Als je je vieze, nutteloze mond wil opentrekken, doe dan eerst wat research.” De Instagrampagina van producer Umi Defoort liep vol met honderden reacties zoals deze na zijn optreden in De Slimste Mens ter Wereld. Zijn uitspraken over K-pop en de groep BTS – kort samengevat: jongeren worden van kleins af opgeleid en uiteindelijk vaak zelfs met plastische chirurgie klaargestoomd voor een kunstmatig samengesteld project – vielen zwaar bij het legioen fans van de Koreaanse pop. De reacties waren zo massaal dat VIER zich uiteindelijk genoodzaakt zag om het fragment weg te knippen uit de online aflevering.  

Een goede zaak, die censuur, vinden fans Eline en Paulien. “Je mag hun muziek niet mooi vinden, dat is gewoon vrije meningsuiting. Maar leugens vertellen op nationale tv, sorry dat kunnen wij niet toelaten.” 

De reacties na de uitspraken van Defoort zijn geen unicum. De fans van BTS noemen zich ‘Army’, afkorting voor ‘Adorable Representative MC for Youth’, maar ook gewoon een leger dus. Een naam die ze alle eer aandoen, want het leger aan fans staat steeds op scherp om de K-popgroep te verdedigen wanneer negatief nieuws de kop opsteekt. Vanuit een gevoel van zelfverdediging, zegt Paulien. “We zijn het beu dat mensen in België negatief kijken naar BTS. Er wordt al negatief gekeken naar K-popfans en door zulke uitspraken wordt dat alleen maar erger. Het frustreert ons dat wij worden weggezet als hysterische tienermeisjes wanneer wij gewoon opkomen voor onze muzieksmaak en de jongens.”

En dat zijn ze niet, benadrukken de fans. Samen vormen ze een hecht clubje waar iedereen elkaar kent en waar het zuiveren van het imago van BTS in België een gemeenschappelijk doel is. “In onze fandom steunen we elkaar en hebben we het gevoel dat we in hetzelfde schuitje zitten”, zegt Eline. “We hebben allemaal hetzelfde doel. We willen dat BTS een goede reputatie krijgt in België en dat er niets negatiefs wordt gezegd. Daarvoor werken we allemaal samen.”

Donkere kant

De kritiek die Umi Defoort uitte is nochtans niet nieuw. Op het web vind je veel artikels over de lelijke kantjes van de K-popmuziekindustrie: het trainee systeem, de strikte regels voor de jongens, de moordende concurrentie, de druk om te diëten en onder het mes te gaan. Klopt dit dan allemaal niet?

“Er is een donkere kant aan K-pop, maar dat is in de Westerse wereld niet veel beter”, zegt Paulien. “Bovendien is het systeem bij het muzieklabel van BTS heel wat milder en zijn er in Zuid-Korea veel wetten die de trainee situatie erg aan banden hebben gelegd.” Eline vindt het jammer dat door de uitspraak van Umi Defoort een stereotiep verder in stand gehouden wordt: “Het is jammer dat enkel de extreme voorbeelden de media halen”, zegt Eline. “Want wat is het verschil tussen sterren als Justin Bieber en Koreaanse tieners die hun dromen willen waarmaken?” 

BTS, dat met BE dit jaar al zijn tweede plaat uitbrengt, is een groep uit de stal van Big Hit Entertainment. De zevenkoppige groep, die in 2013 zijn eerste single uitbracht, is uitgegroeid tot de vaandeldrager van de Zuid-Koreaanse muziekindustrie. Vorige week was de groep nog de grote winnaar op de MTV Europe Music Awards met vier awards, waaronder die voor beste song en beste groep. Met een fanbase die ondertussen over de halve wereld verspreid is, is de groep ook de geldkoe van Big Hit.  BTS zorgt voor 90 procent van de inkomsten van het entertainmentbedrijf dat onlangs naar de beurs trok. 

Loyauteit

Geen toeval. Achter BTS zit ook een bewuste strategie, legde Bang Si-hyuk, de CEO van Big Hit, uit in een interview met Time Magazine. Alles draait rond loyauteit creëren bij de fans die veel verder gaat dan bij andere popgroepen of -idolen. “Fans van klassieke artiesten kopen een t-shirt of album, maar de fans van K-popidolen willen deel uitmaken van hun levensstijl. Er bestond daarvoor nog geen product op de markt dat aan die wens voldeed.” Naast het kopen van muziek en merchandise, vertaalt die loyauteit zich dus ook in felle reacties.

Maar het is meer dan dat. De verdediging komt er ook omdat de fans naar eigen zeggen veel hebben aan de teksten van BTS. Geen oppervlakkige praatjes, maar ook teksten waar onderwerpen zoals mentale gezondheid en self love aan bod komen. Zeker voor tieners en twintigers, die nog hun weg in het leven zoeken en hun identiteit aan het ontplooien zijn, is dat belangrijk. 

Al zit ook daar een strategie achter. In hetzelfde Time-interview verduidelijkt de CEO dat hij er geen enkel probleem mee heeft dat de jongens zich uitspreken over dergelijke thema’s, zolang het voor hem maar commerciële waarde heeft. 

De Belgische Army’s trekken het zich niet erg aan. “De boodschap die ze willen verspreiden door te zingen over zo’n onderwerpen is uniek”, zegt Eline. Klopt, vult Pauline aan. “Hun muziek is heel actueel en herkenbaar. BTS geeft echt om ons als persoon en wij zijn niet gewoon een middel voor hen om bekend te worden en geld te verdienen.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234