Zondag 20/06/2021

RecensieBoeken

Het ontroerende verhaal van een vrouw en haar hond in Colombia ★★★★☆

null Beeld AP
Beeld AP

Pilar Quintana schreef met Het teefje een eenvoudige, trefzekere novelle over het leven in een uithoek van Colombia. Het ontroerende verhaal over een kinderloze vrouw en haar hondje wordt nergens melodramatisch.

Een ‘vloek van de natuur’, zo voelt Damaris zich. Ze kan geen kinderen krijgen en dat is niet haar enige trauma. Haar vader heeft ze nooit gekend, haar moeder verdween al vroeg uit haar leven en toen ze 7 jaar was, zag ze een jongen voor haar ogen meegevoerd worden door het woes­te water van de oceaan. Haar trof geen blaam, maar toch voelde ze zich diep schuldig en daarom onderging ze haar straf gedwee: 34 dagen lang ranselde haar oom haar af met de tak van een guaveboom.

Ook de volwassen Damaris reageert doorgaans inschikkelijk op haar omgeving en haar omstandigheden. Ze woont in de westelijke kuststreek van Colombia, ingesloten door de Stille Oceaan en het oerwoud. Haar dorp is ‘niet meer dan een lange weg van aangestampt zand met aan weerszijden woningen’. Het regent vaak, hard en lang in deze uithoek van de wereld en daar is haar haveloze huisje niet tegen opgewassen. Het is weliswaar op palen gebouwd, maar dat is te weinig om de schimmel tegen te houden.

Beschimmeld is inmiddels ook haar relatie met Rogelio, de norse visser met wie ze niet zozeer leeft als wel overleeft en die helemaal niet blij is wanneer zij op een dag thuiskomt met een piepjong teefje. Honden zijn er om over je bezit te waken, niet om te vertroetelen, vindt hij. Maar ditmaal laat Damaris zich niet van de wijs brengen. Ze ontfermt zich met hart en ziel over het beestje en draagt het, kwetsbaar als het is, mee in haar beha.

Met haar onopgesmukte stijl geeft Pilar Quintana haar ontroerende novelle Het teefje nergens de kans om sentimenteel of melodramatisch te worden. Strak is ook de regie die de schrijfster voert over de onverwachte wending die ze het verhaal laat nemen. Wanneer haar hondje zwanger blijkt, slaat Damaris’ houding om als een blad aan een boom. Ze keert zich af van het beestje en wil het kwijt. Wat er dan gebeurt, laat zien dat Damaris niet alleen slachtoffer is, maar ook in staat is zelf slachtoffers te maken. Bijna terloops suggereert Quintana ook nog op een andere manier dat Damaris geen vrouw uit één stuk is. Wanneer Rogelio een paar dagen weg is, maakt zij van de gelegenheid gebruik om het er eens lekker van te nemen: ‘Die dag deed ze niets. (...) Ze legde haar matras in de zitkamer van het huisje en ging televisie liggen kijken. Ze douchte niet (...). Ze at direct uit de pannen, ze masturbeerde twee keer (...) en ze keek alle soapseries, journaals en realityprogramma’s tot het weer nacht werd.’ Ook dat is Damaris, zo stel je verrast vast.

Met zijn suggestieve combinatie van eenvoud en trefzekerheid doet Het teefje denken aan De kolonel krijgt nooit post van Quintana’s landgenoot Gabriel García Már­quez. Ook de thematiek is verwant: beide novellen laten het trage, armlastige bestaan in een uithoek van Colombia zien waar het leven niet via wegen in verbinding staat met de rest van de wereld, maar via het water. Nog een parallel: een dier brengt troost en hoop wanneer er geen kind meer is of nooit is gekomen. Verschil is er ook. De kolonel blijft de vechthaan van zijn overleden zoon koesteren. Damaris daarentegen verstoot haar hond en dat zou je, net als haar kinderloosheid, als een vloek van de natuur kunnen zien.

Pilar Quintana, 'Het teefje', Meridiaan Uitgevers, 135 p., 21,99 euro.   Beeld rv
Pilar Quintana, 'Het teefje', Meridiaan Uitgevers, 135 p., 21,99 euro.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234