Vrijdag 13/12/2019

Cult.jaaroverzicht

"Het leek een foute soap te worden en dan krijg je een mep in je gezicht"

Beeld Eva Vermandel

Filmfans kennen Charlotte De Bruyne uit Little Black Spiders, Flying Home en Achter de wolken, maar in 2017 wierp de 27-jarige actrice vooral hoge ogen met haar vast theatergezelschap Ontroerend Goed. Hun voorstelling £¥€$ (Lies) schopte het tot in onze Cult.Top 100, maar wat zijn volgens De Bruyne zelf de culturele hoogtepunten van het jaar?

Wie met een internationaal gezelschap als Ontroerend Goed toert, brengt een groot deel van het jaar in het buitenland door, en Charlotte De Bruyne is daarop geen uitzondering. Wie vraagt naar haar culturele hoogtepunten, krijgt als antwoord onder andere het Italiaans paviljoen op de Biënnale van Venetië (“een ongelooflijk spel met licht en water – het voelde alsof je in een walvis rondliep”) en een tentoonstelling in het Parijse Musée de la Chasse et la Nature (“een museum vol met opgezette dieren, in een oud, rijk huis – de kunstenares Sophie Calle heeft daarin een ode gebracht aan haar pas overleden vader.”)

Maar ook dichter bij huis kwam De Bruyne aan haar culturele trekken. Via HBO, bijvoorbeeld. “Big Little Lies was de ultieme serie dit jaar. In het begin denk je dat het een foute soap gaat worden, over rijke vrouwen die in veel te chique villa’s wonen. En dan plots krijg je een mep in je gezicht. De reeks is pretentieloos geschreven, maar zit psychologisch zo sterk in elkaar… En dan is ze nog eens geweldig geacteerd ook. Nicole Kidman is geweldig.”

Dat Reese Witherspoon zo’n krachtige reeks zou produceren, wekte verbazing op. “Voor mij is ze nog altijd die actrice uit Legally Blonde, en ik associeer haar niet meteen met intelligente keuzes. Maar ik zat dus verkeerd. Ze heeft blijkbaar haar eigen productiebedrijf, en werkt vooral met vrouwelijke schrijvers. Dat vind ik heel interessant.”

Op het grote scherm was het vooral Gouden Palm-winnaar The Square die De Bruyne omverblies. “Zeker de beste film van het jaar. Turist (de vorige film van regisseur Ruben Östlund, EWC) was ook al fantastisch, maar wat ik zo geweldig vind aan The Square is dat de film een satire is, zonder dat iets of iemand wordt uitgelachen. Ruben Östlund toont ook onomwonden wat hij wil vertellen, maar hij vertelt het wel op een heel intelligente manier. Want de film gaat ook over ethische vragen en morele dilemma’s: niet alleen ‘wat is kunst en wat niet?’ maar ook ‘wat is goed en wat is fout’? Die afwegingen zitten in bijna elke scène, zonder dat die thema’s worden opgedrongen. Ik heb er met veel verbazing naar gekeken.”

Troost

2017 werd voor Charlotte De Bruyne ook gemarkeerd door een persoonlijk verlies, toen haar schoonvader overleed. Veel culturele herinneringen – waaronder de expo van Sophie Calle in Parijs – hangen daarmee samen. Maar ook het nummer ‘Phalanx’ van de Duitse artiest Recondite. “Ik heb dat leren kennen via de broer van Alexander (Devriendt, De Bruynes partner en artistiek leider van Ontroerend Goed, EWC). Dat was voor mij een heel belangrijk nummer in de weken na het overlijden van Alexanders vader. Het is heel heftige, heel donkere muziek, maar ik heb dat nodig om troost te vinden.”

In dezelfde categorie hoort ten slotte ook ‘Right Now’ van Haim thuis. “De song op zich is al geweldig, maar de videoclip van Paul Thomas Anderson tilt het nummer naar een nog hoger niveau. Ik heb die clip zeker twintig keer achter elkaar bekeken. Voor zulke momenten ben ik dankbaar: op die manier vind ik de motivatie om door te gaan met mijn eigen werk.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234