Donderdag 17/10/2019

Column

Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn van 'The Voice UK'

Beeld DM

Bart Steenhaut is chef-muziek bij de Morgen.

Vorig weekend is op BBC een nieuw seizoen van 'The Voice UK' in première gegaan. Ik weet het wel: daar goochelen ze met heel andere budgetten, en de vijver waarin de programmamakers kunnen vissen is - zowel qua juryleden als kandidaten - uiteraard veel groter. Maar toch: moeilijk om níét onder de indruk te zijn als je ziet wie ze daar dit jaar in die vier roterende stoelen hebben gekregen. En alleszins zijn de namen van een andere orde dan de opgetrommelde BV's die straks in The Voice van Vlaanderen hun opwachting zullen maken.

Will.i.am behoort als spilfiguur van The Black Eyed Peas tot de meest succesvolle hiphopbands aller tijden, en is de voorbije jaren bovendien uitgegroeid tot een drukbevraagd topproducer. Tom Jones is al bij leven een legende, kijkt inmiddels terug op een halve eeuw carrière, en wordt - een zeldzaamheid, overigens - beter met de jaren. Nieuw dit seizoen is Ricky Wilson, fulltime showbeest bij de Kaiser Chiefs en met voorsprong een van de meest charismatische frontmannen van zijn generatie. Naast hem zit Kylie, een popster die zo tot de verbeelding spreekt dat alleen al haar voornaam volstaat.

Samen zijn ze goed voor 240 miljoen verkochte platen en genoeg hits om een kleine iPod mee te vullen. Je wil er bijgevolg al eens naar luisteren als ze iets over hun vak te zeggen hebben. Dat de vier er daarnaast ook een uitstekend gevoel voor humor op na blijken te houden komt het programma zeker ten goede. Dat ze elkaar al na een paar minuten zaten uit te dagen eveneens. Om kort te gaan: als je van popmuziek én televisieshows houdt - het toeval wil dat ik tot die categorie behoor - is het een uitstekende manier om een zaterdagavond door te brengen.

Wat ook opvalt: de juryleden hoeven een kandidaat niet koste wat het kost in hun team als de concurrentie er méér mee kan doen. Je zal Tom Jones dus niet gauw een piepjonge Rihanna-wannabe onder zijn hoede zien nemen. Je kracht en je beperkingen kennen is al het halve werk. Benieuwd hoe nieuwelingen Regi Penxten, Bent Van Looy en, euh, Axelle Red dat straks gaan aanpakken.

In de Britse uitvoering van The Voice sneuvelen soms kandidaten in de blind auditions die bij ons met een halve long en twee vingers in de neus nog zouden kunnen winnen. Het is een publiek geheim dat de spoeling in Vlaanderen na een reeks Idolen en X-Factors stilaan flinterdun wordt. Toegegeven: Paulien Mathues was vorig jaar een verfrissende verschijning. Ze heeft intussen ook een zeer behoorlijk debuut uit. Maar iemand nog wat gehoord van Glenn Claes? Inmiddels alweer weg en vergeten. In dat soort programma's stopt de carrière meestal voor ze goed en wel begonnen is.

En dat geldt - vreemd genoeg - ook in Groot-Brittannië, waar ondanks de spectaculaire kijkcijfers en de fantastische omkadering geen van de twee vorige winnaars er tot nog toe in geslaagd is om een blijvende indruk na te laten naast het tv-scherm. Zou het kunnen dat het de makers van de reeks toch eerder om goeie televisie te doen is, dan om het lanceren van een nieuwe carrière? In het eerste geval zijn het meesters in hun vak. Maar als ze het tweede pretenderen is het tijd om de formule wat bij te stellen. Tenzij de winnaars natuurlijk tevreden zijn met een kus van Kylie, natuurlijk. Onder ons gezegd en gezwegen: dat lijkt me anno 2014 sowieso een mooiere prijs dan een contract bij een grote platenfirma.

 
De vier juryleden van 'The Voice UK' zijn samen goed voor 240 miljoen verkochte platen.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234