Donderdag 01/10/2020

ReportageLa Casa Del Artista

Het geklop van hamers en beitels schudde de buurt wakker

Het pand in Sint-Lambrechts-Woluwe waar Oscar Jespers werkte ziet er nog altijd eigentijds uit.Beeld RV

Waar en hoe leefden beroemde kunstenaars? Deze week: de atelierwoning van beeldhouwer Oscar Jespers.

Oscar Jespers: de naam doet in Antwerpen én in Brussel belletjes rinkelen. De avant-gardekunstenaar groeide op in Berchem. Zijn jongere broer Floris was schilder en hij – net als zijn vader – beeldhouwer. Oscar (1887–1970) en Floris behoorden tot de artistieke kliek rond Paul van Ostaijen, voor wie Oscar de dichtbundel Bezette stad illustreerde. Na Van Ostaijens dood in 1928 maakte Jespers zelfs zijn grafmonument in het Schoonselhof.

Oscar Jespers.Beeld RV

Het waren turbulente tijden voor Oscar en zijn vrouw Mia Carpentier. Ze hadden net hun vijfjarige dochter Hella verloren, toen hij voor het eerst in Parijs exposeerde én een lerarenpost kreeg aan de Brusselse kunstschool La Cambre. Het gezin Jespers verhuisde dan maar naar Brussel. Daar vroegen ze aan Victor Bourgeois – ook docent aan La Cambre – om een atelierwoning te tekenen in Sint-Lambrechts-Woluwe. Al wou Jespers liever in Parijs bouwen met Le Corbusier. Niet verwonderlijk dat zijn atelierwoning corbusiaanse trekjes heeft.

Het fraaie trappenhuis.Beeld RV

Jespers had de grootste moeite om Bourgeois’ ontwerp ‘met disproportioneel grote ramen’ vergund te krijgen. Begrijpelijk als je de omliggende architectuur in de rustige woonwijk ziet. Eigenlijk moet je de atelierwoning beschouwen als een modernistische sculptuur, met dubbelhoge atelierruimte en een monumentale inkom. Opvallend: de woon­vleugel was een pak compacter dan zijn studio zelf.

Met zijn oorverdovende gehamer moet het daar sowieso niet prettig wonen geweest zijn. Jespers maakte en verkocht in zijn atelierwoning niet alleen sculpturen tot aan zijn dood in 1970, hij ontving er ook tal van avant-garde kunstenaars. Léon Spilliaert bijvoorbeeld, die peter was van Oscars zoon Paul. Maar evengoed Bauhaus-pionier Wassily Kandinsky en schilder Edgard Tytgat, de getuige op hun huwelijk.

Het atelier van in 1940.Beeld RV

Na zijn dood in 1970 wou de familie het pand aan de gemeente doneren. Maar die weigerde omdat de onderhoudskosten te hoog waren. De familie verhuurde het aan een fotoretouchebedrijf, een koppel journalisten van The New York Times en de ambassadeur van Peru. “Er stonden koloniale meubels en er hingen oranje gordijnen, echt vreselijk”, zegt Jean-François Declercq, de Brusselse kunst- en designhandelaar die het sinds 2013 huurt. Toen hij het pand zag, verkocht hij heel zijn designcollectie omdat hij “altijd al in zo’n sculptuur wou leven en werken”. Nu doet Declercq precies wat Jespers er vanaf 1928 deed: wonen, exposeren, kunst verkopen en de internationale avant-garde uitnodigen. Alleen het geklop van hamers en beitels is verstomd.

Maison/atelier Jespers, Erfprinslaan 149, Sint-Lambrechts-Woluwe, atelierjespers.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234