Zondag 20/09/2020

Achtergrond

Het geheim achter succesvolle televisiefamilies

De familie Plackaert maakt met ‘Château Planckaert’ een comeback op tv. Beeld VRT

Het genre van de familiesoap leek in Vlaanderen dood en begraven. Met Château Planckaert wordt het nieuw leven in geblazen. Maar wat maakt een bekende familie tot geschikt televisiemateriaal?

Op 5 maart 2002 gaat in de VS de eerste aflevering van The Osbournes op antenne. Een realitysoap met het redelijk geschifte gezin van Black Sabbath-frontman Ozzy Osbourne in de hoofdrol. Nieuw waren realitysoaps niet, maar tot dan waren dat soort programma’s vooral opgehangen aan nobele onbekenden. Dat een bekend gezin een cameraploeg toegang gaf tot hun privéleven was ongezien. The Osbournes groeiden pijlsnel uit tot een televisiefenomeen.

Logisch dus dat ook Vlaamse televisiemakers op zoek gingen naar geschikt lokaal familiemateriaal. Daarbij kwamen ze uit bij Jean-Marie Pfaff en zijn nageslacht. Op 6 september 2002 – amper een paar maanden nadat Ozzy & co. hun televisiepremière beleven – maken De Pfaffs hun debuut. En net als bij hun Amerikaanse voorbeelden worden ook zij massaal door de kijker aan de borst gedrukt. Wanneer nog eens een half jaar later de Planckaerts televisiecamera’s toelaten in hun living wordt ook dat een kijkcijfersucces. Maar dan houdt het op. Latere pogingen zoals Wally’s wereld (een docusoap rond wijlen Eddy Wally) of Wendy en verwanten (met Wendy van Wanten in de hoofdrol) kunnen het succes van De Pfaffs en De Planckaerts nooit evenaren.

Briljant tv-maker

“Het is een combinatie van factoren die bepaalt waarom de ene familie wel en de andere niet werkt op tv”, zegt Jeroen Denaeghel, die vijf jaar lang De Planckaerts regisseerde. “Je hebt in de eerste plaats een familie met een eigen DNA nodig”, legt Denaeghel uit. “Ze moeten er op één of andere manier uitspringen.” Bij De Planckaerts was dat alvast geen probleem. “De familie woonde toen allemaal samen in een klein huisje bovenop een Ardense berg. De stroom werd geleverd door een aftandse auto die verderop in het bos stond. Je hoefde echt geen briljant tv-maker te zijn om te zien dat daar een programma in zat.”

En hoewel zo’n familiesoap meestal vertrekt vanuit één hoofdfiguur, is ook de rest van de cast van belang. “Toen we bij Jean-Marie aanklopten stonden de drie dochters des huizes net klaar om hun vleugels uit te slaan”, vertelt televisiemaker Jan Segers, die destijds aan de wieg van De Pfaffs stond. “Er was dus meteen veel meer te vertellen dan enkel het verhaal van Jean-Marie.”

Onbeperkte toegang

Al betekent dat ook dat alle leden van het gezin bereid moeten zijn om een cameraploeg in hun leven toe te laten. Ook tijdens hun minder glamoureuze momenten. “Daar staat of valt zo’n programma mee”, vindt Denaeghel. “Je moet als kijker voelen dat het echt is.” Dat die onbeperkte toegang niet altijd evident is mocht Segers aan den lijve ondervinden. “Toen De Pfaffs een succes werd kregen we vanuit Duitsland de vraag of we een gelijkaardig programma konden maken rond Nena, de zangeres van de hit ‘99 luftballons’. Maar van zodra die besefte hoeveel inkijk ze ons zou moeten geven, haakte ze af.”

En dan zijn er nog de verhaallijnen. Er moet bij zo’n familie wel iets te beleven zijn. Meteen ook de reden waarom De Planckaerts zondagavond hun comeback mogen vieren. Eddy en co. proberen momenteel een vervallen Frans kasteel nieuw leven in te blazen. Hoe dat verloopt krijgen we vanaf zondag te zien in Château Planckaert. “Ik ben altijd een fan van de familie geweest”, vertelt Katrien Luyten, producent van dat programma. “Zelfs al doen ze godganse dagen helemaal niks, dan nog zou ik naar een programma over De Planckaerts kijken. (lacht) Alleen is het met die pitch iets moeilijker om zenders te overtuigen.”

Leeuwentemmer

Op zoek naar een overtuigender verhaal ging Luyten bij de Planckaerts op de koffie. Om te polsen naar hun toekomstplannen. “En toen kwam het verhaal over dat kasteel plots uit de lucht vallen.” Een verhaal dat wel heel erg op dat van televisiehit Château Meiland lijkt. Ook daarin volgen de camera’s een familie die een kasteel renoveert. Puur toeval zegt Luyten. “De Planckaerts hadden hun kasteel al gekocht toen de familie Weiland nog nobele onbekenden waren. Ze hoefden voor ons, als televisiemakers, ook helemaal geen kasteel te gaan verbouwen. Mochten ze beslist hebben om een rondreizend circus op poten te zetten met Francesco aan de trapeze en Junior als leeuwentemmer dan waren we minstens even enthousiast geweest.”

De renovatie van het kasteel mag dan al niet met voorbedachte rade zijn gepland, in programma’s als De Pfaffs en De Planckaerts worden sommige verhaallijnen wel degelijk op voorhand uitgezet. “Daar is niks mis mee”, vindt Jan Segers. “Ook een familie die niet op tv komt plant toch wat ze in het weekend zullen doen?”. Al mag je daarin niet te ver gaan, waarschuwt Denaeghel. “Het grootste gevaar is dat zo’n familie gaat denken dat ze moéten tv maken en ze een typetje beginnen spelen. Zij zien natuurlijk ook welke fragmenten de uitzendingen halen en welke geknipt worden. Maar het laatste wat je wil is dat ze die succesmomenten zelf proberen te creëren. Dan verlies je alle spontaniteit.”

Bovendien dreigt dan ook een gebrek aan drama, nochtans een noodzakelijk element bij dit soort programma’s. Het zware motorongeval van Jean-Marie of het faillissement van Eddy deden de kijkcijfers pieken. Maar dat soort dingen laat zich niet op voorhand plannen. Luyten maakt er dan ook geen geheim van dat de renovatie van het Planckaert-kasteel, wat haar betreft, niet persé probleemloos hoeft te verlopen. “Er mag al eens een dakpan afwaaien. Al hoeft die daarna niet persé op iemands hoofd te belanden.” 

Château Planckaert, zondag om 20u op Eén 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234