Zondag 16/06/2019

Theater

Het establishment krijgt de vinger

Beeld Cameron Zegers

Deze boosaardige komedie zet onze visies over familie, kunst en maatschappij op de helling en plaatst ons voor enkele pijnlijke dilemma's.

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de harde kern van de Stanners een voorstelling maakte zonder gastspelers. De vrolijke vrienden Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen keren nu terug naar zichzelf. Ze lieten daarbij hun keuze vallen op Een stuk plastiek (2015) van de Duitse toneelauteur Marius von Mayenburg. Sneren naar de wereld en spuwen op fatsoen, dat zit in het DNA van STAN en met deze giftige satire gaan ze als vanouds all the way.

Waarom STAN ervoor kiest om de toneelavond in te zetten met Slaap, kindje, slaap, een kort en bevreemdend stukje tekst van Jon Fosse, is allesbehalve duidelijk, evenmin wat de relevantie is voor wat volgt. Een stuk plastiek van von Mayenburg dient zich aan als een traditionele relatiekomedie. De would-be kunstenares Ulrike en haar man, de arts Michael leven op gespannen voet. Ze hebben het lastig met zichzelf en met elkaar. Hun onzeggelijk puberend zoontje doet daar geen goed aan. Poetsvrouw Jessica Schmidt wordt in dienst genomen om wat druk van de ketel halen, maar een en ander loopt niet zoals verhoopt. Het gaat van kwaad naar erger als vriend aan huis en zelfverklaarde kunstpaus Haulupa het kleine beetje dat het koppel nog overeind hield omver kegelt. Het laatste woord is aan de poetsvrouw, die voor een wrange uitsmijter zorgt.

Marius Von Mayenburg is een moderne moralist, die de wereld een spiegel voor houdt. Het opgeblazen ego van zijn personages laat hij gelijk leeglopen. De zelfvoldane links-liberale idealen en het schijnfatsoen van de politieke correctheid krijgen een trap na. Een luis in de pels van het establishment zijn, daarin kan STAN zich ten volle uitleven. De rol van sardonische brulboei die de wereld een geweten schopt Haulupa is De Schrijver op het lijf geschreven. Conventies worden overboord gegooid als hij ook het twaalfjarige zoontje speelt. Bij momenten helt zijn présence op scène over naar een onemanshow.

Het duurt een tijd voor de acteurs de dynamiek van hun samenspel ten volle ontwikkelen. Pas wanneer zij op dreef zijn, komt Wat/nu (de titel die de gebundelde twee stukken meekrijgt) ten volle uit de verf. De nonchalante speelstijl, de grappige misverstanden en de vinnige dialogen zorgen voor genietbaar theater.

Wat/nu van STAN, te zien in heel Vlaanderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden