Woensdag 27/10/2021

Pukkelpop

Het dilemma: Sophia vs. The Chemical Brothers

God en Machine werden afgezworen, ten voordele van uitgepuurde romantiek en onpeilbare treurnis bij Sophia Beeld RV
God en Machine werden afgezworen, ten voordele van uitgepuurde romantiek en onpeilbare treurnis bij SophiaBeeld RV

Op deze tweede Pukkelpop-dag moet u kiezen tussen het zwaarmoedige Sophia of de block rockin' beats van The Chemical Brothers. Treuren of dansen?

Sophia

22.50 - 23.50 u Club

Een kwarteeuw geleden bracht hij talloze tieners op Pukkelpop in overdrive met The God Machine. Diezelfde gave is Robin Proper-Sheppard nooit kwijtgespeeld. Alleen won fragiliteit het van een imposante gitaarmuur, toen God en Machine werden afgezworen, ten voordele van uitgepuurde romantiek en onpeilbare treurnis bij Sophia.

De voorbij zeven jaar liet de in Brussel aangespoelde Amerikaan zijn fans vruchteloos verlangen naar nieuw werk, maar met As We Make Our Way (Unknown Harbours) is Sophia deze lente dan toch teruggekeerd van een lange omvaart. Bij de voorstelling in de Brusselse Botanique liet de frontman twee uur lang een loodzwaar anker neer in je gemoed. Niet alleen door de zwaarmoedige sfeer in zijn songs, maar ook door de machtige postrockstormen die zijn begeleidingsgroep ontketende.

De eeuwig melancholische antiheld blijkt vandaag zelfs weer erg dicht aan te schurken tegen The God Machine met knetterende feedback, grofgebekte gitaren en donderende drums. Het grote voordeel van die heavy aanpak? Je hoort niet àlle sombere beslommeringen van de zanger. "We could have cried all day", verwelkomt Proper-Sheppard zijn publiek dezer dagen bijvoorbeeld met een gesmoorde snik. "And, yeah, some days I suppose we did." Hou zakdoek en wurgtouw toch maar in de aanslag.

undefined

The Chemical Brothers

22.40 - 00.10 u Main Stage

"The future, I'll see you there", klonk het zelfverzekerd op Born in the Echoes, de laatste plaat van The Chemical Brothers. Twintig jaar nadat het collectief de muur tussen rockregime en de dictatuur van de dansvloer sloopte, moet je jezelf alleen afvragen of de jeugdige overbevolking van Tomorrowland nog wakker ligt van hun muziek? Best wel, merkten we tijdens de festivalzomer van vorig jaar.

Net zoals de punkrockgeschiedenis dit weekend herleeft dankzij Marky Ramones Blitzkrieg, de dancepunkgeneratie nog eens lekker stuiptrekt bij LCD Soundsystem, waan je je bij deze chemical punks op een party in de jaren 90.

Maar Ed Simons en Tom Rowlands weigeren halsstarrig een relikwie van dat decennium te worden, zoveel is duidelijk. Net als bij Sophia ging aan hun nieuwste release een olifantendracht vooraf. Vijf jaar waarin ze uitdokterden hoe ze hun snoeverige missionstatement 'the brothers gonna work it out' weer nieuw leven konden inblazen. Met dat mantra trapten Ed Simons en Tom Rowlands in 1995 hun legendarische debuut Exit Planet Dust af. Wedden dat ze het 21 jaar later nog steeds weten uit te werken?

undefined

Ed Simons en Tom Rowlands weigeren halsstarrig een relikwie van de jaren 90 te worden, zoveel is duidelijk Beeld Alex Vanhee
Ed Simons en Tom Rowlands weigeren halsstarrig een relikwie van de jaren 90 te worden, zoveel is duidelijkBeeld Alex Vanhee

WIE WINT?

Weemoed wijst block rockin' beats van de hand. Sophia leidt ons de donkere nacht in.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234