Maandag 23/09/2019

DM Zapt

Het briljante van 'Shopping Queens' is me vorige week beginnen dagen

Jani en Qozmo Kazaltzis in 'Shopping Queens'. Beeld RV

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de tv-redactie de blik op oneindig. Vandaag: Robin Broos over VIJF-programma Shopping Queens.

“Ik ga eventjes facetimen naar mijn vriendje”, zegt Laura vanuit het pashokje waar ze net het koopje van haar leven heeft geprobeerd. Een rok van 27 euro, dat steekt zelfs de drie concurrerende Shopping Queens de ogen uit. Maar dat ze uitgerekend haar vriendje om raad wil vragen, stoot nog het meest voor de borst. “Wat weten mannen nu van fashion”, kirt Aariana. Je zit dus wel in een programma met fucking Jani, hé. 

Nu zijn lang niet alle mannen geboren stijliconen. Maar Jani koudweg wegzetten als ‘geen man’, dat is ook niet sympathiek. De tv-stylist laat het niet aan zijn mannenhart komen. Wanneer het vriendje van Laura een ‘go’ geeft voor de zwart-leren rok, repliceert hij: “Natuurlijk zegt hij: kopen. Over een porno-secretaresse-look zegt iedere heteroman: kopen.”

Lui concept

Toegegeven, ik vond Shopping Queens aanvankelijk een erg lui concept. De basis is als Komen eten. Vier ‘kleurrijke’ figuren mogen elk om beurt drie uur shoppen met 300 euro budget. Jani Kazaltzis bepaalt het doel met een wekelijkse opdracht, zoals: scoor een look die gebaseerd is op een High Fashion brand. De medekandidates beoordelen de zoektocht van op een monitor, en geven punten op het resultaat.

Jani hoeft basically geen klop te doen. Hoewel het programma aan zijn persoon is opgehangen, hoeft hij de dames niet eens te ontmoeten. Hij bekijkt de ruwe montage van elke uitzending vanuit zijn luie fauteuil. Van daar geeft hij commentaar op de smaak of wansmaak, het stresskiekengehalte en de lompigheden van de zelfverklaarde fashionista's. 

Dat doet hij alleen. Of hoogstens in het gezelschap van zijn hondje Qozmo. Zijn opmerkingen, eyerolls en facepalms doet hij niet langer rechtstreeks in die mensen hun gezicht, zoals in programma’s als Zo man, zo vrouw. Hier slingert hij ze gewoon naar zijn televisiescherm. 

Laura, Aariana en Tina in 'Shopping Queens'. Beeld RV

Briljant concept

Als kijker betrap ik me weleens op eenzelfde soort manifesteren. Zoals toen Tina wist af te pingelen op de rekening in een boutique. “Dat gaan we niet verklappen aan mijn vriend, want anders krijg ik nooit meer een hoger budget”, aldus Tina. Op tv. Want die mens gaat natuurlijk niet kijken als zijn lief op VIJF komt! En moet die dan toestemming vragen om kleren te kopen? De trein van het feminisme gemist?

Emilie: “Elke dag word ik vergeleken met Amy Winehouse en dat is absoluut niet mijn bedoeling.” Zegt de vrouw met beehive-kapsel, grote oorbellen, tatoeages, zware eyeliner en pin-updecolleté!

Aariana, wanneer ze een kleedje past met opvallend veel inkijk: “Dat decolleté, dat is het probleem als je goed geschapen zijt, hé.” Waarop Jani, gespeeld ironisch: “Nee, da’s niet gewaagd.” Exact wat ik ging zeggen!

En zo is het briljante van dit programma mij vorige week beginnen dagen. Shopping Queens dwingt de kijker in de rol van Jani zélf. Het smeekt mij te roepen naar mijn televisiescherm. Om te oogrollen en mezelf voor het hoofd te slaan. Dit moet dus de meest interactieve tv-show van het moment zijn. Met een metaniveau waar Hallo televisie! nog veel van kan leren.

Nog tot vrijdag elke avond om 20.35 uur op VIJF.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234