Zondag 21/07/2019

Kunstenfestival

Het aanraaktheater van Fabián Barba en Esteban Donoso

Weg met de voyeuristische blik van het publiek, gedaan met de afstand tussen toeschouwer en performer. In Slugs’ Garden/Cultivo de Babosas transformeert de theaterzaal zich tot een tuin van Eden waarin schaamte niet bestaat. Dit is het theater van de aanrakingen, van de gedeelde intimiteit. Wie niet meedoet was beter thuis gebleven.

'Slugs' garden/Cultivo de Babosas', het theater van aanrakingen. Beeld Koen Broos

Toegegeven, er was grote scepsis bij het binnengaan. Eerst wordt er gevraagd je schoenen uit te trekken en kalm te worden. Dan heet een zacht prevelende ceremoniemeester je welkom in een ‘speeltuin’ vol kleurige objecten. In een hoek amuseren volwassenen zich stilzwijgend met stofjes en blokkendozen. Onwennigheid alom.

Maar dat duurt niet lang. Vanuit de speeltuin worden de deelnemers aan deze ‘levende installatie’ een voor een naar een grote tent geleid. Zacht schuifelend om alvast te wennen aan het vertraagde ritme dat daarbinnen heerst. De tent is volgestouwd met kussens, matrassen, dekens en allerhande rafelige weefsels. Een schuilplaats waarin alles zacht is en het licht gedempt. 

Je krijgt een plekje toegewezen tussen de dansers, die diep liggen weggezonken in die donzige zee. Op het eerste zicht lijken ze te slapen, tot er plots een arm langs je rug strijkt, een voet over je knie glijdt, een vinger zich een weg zoekt over je schouders. Het is verbazingwekkend hoe snel je went aan die onverwachte aanrakingen. Ze hebben zelfs een ontspannend en geruststellend effect. Samen met de dansers geef je je over aan een toestand van rust, aanvaarding en kinderlijke verwondering.

Risico

De Equadoriaanse dansers Fabián Barba en Esteban Donoso zoeken naar nieuwe manieren om kunst te beleven. Het rationele kijken willen ze uitschakelen door de andere zintuigen te prikkelen. Met deze performance nemen ze een niet gering risico: zonder de volledige overgave van de deelnemers valt alles in het water. 

Onze sessie begon nogal stroef, mensen bleven voorzichtig om zich heen kijken en wachtten af wat er zou gebeuren. Maar als je wacht, gebeurt er helemaal niets. Pas wanneer je je ogen sluit en je handen en voeten in de lapjesdekens begraaft, ontdek je de weelde die wordt aangeboden. 

De dansers gaan op zoek naar nieuwe manieren om kunst te beleven. Beeld Koen Broos

Slugs’ Garden/Cultivo de Babosas is een meditatie-oefening, een zwijgzame therapiesessie voor het lichaam. Terwijl het denken in slaap wordt gewiegd, ontwaken de zintuigen. Vooral de tastzin wordt op scherp gezet: je handen gaan op verkenningstocht door een jungle van texturen, met een kinderlijk genot dwalen je vingertoppen langs schouders en knieën, zijde en fluweel. Je ademhaling vertraagt, ieder besef van tijd valt weg. Dit is een oefening in tederheid.

Er weggaan is een slecht idee. De buitenwereld is een kwelling, de drukte van de stad een aanval op je overgevoelige zintuigen. Terug op straat besef je hoe een intense traagheid en sensitiviteit zich van je meester hebben gemaakt. En die schudt je niet snel van je af. Wie tijdens de performance behoedzaam om zich heen blijft kijken, zal een frustrerend uur moeten uitzitten. Maar als je je kan overgeven aan de delicate genoegens van de tuin, kom je met een gelouterde ziel weer buiten.

Slugs’ Garden/Cultivo de Babosas van Fabián Barba en Esteban Donoso nog tot 14/05 in La Bellone, kfda.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden