Dinsdag 15/10/2019

Helmet blaast 30 kaarsjes uit in Trix Club: aarzelende start, furieuze finale ★★★☆☆

Helmet in Trix, Antwerpen op 18 september 2019. Beeld Damon De Backer

Dertig, daar draaide het bij Helmet om in Trix Club. De Amerikaanse post-hardcoreband rond frontman en gitarist Page Hamilton bestaat 30 jaar, viert dat met dertig Europese concerten en een set van telkens 30 songs. Vanavond en morgen volgen nog Hasselt en Kortrijk, gisteren was Antwerpen al aan de beurt. Helmet had er tijd nodig. Maar eens onder stoom ro(n)ckte het viertal uit alle cilinders.

Helmet had gerust nog een uurtje langer mogen doorspelen. Omdat de stem van Page Hamilton na twee uur (eindelijk) lekker vol korrels grind zat. Omdat het fraaie ‘Just Another Victim’ (nog) niet gebracht was. En omdat de vier muzikanten speelden als een stevig geoliede machine. De eindspurt van het concert mocht er zijn, met ‘Milquetoast’, ‘Tic’, ‘Ironhead’ en ‘In the Meantime’ in een strakke bisronde. Songs die stuk voor stuk rechtvaardigen waarom Hamilton ooit Winona Ryder binnen kon doen.

De start was veel voorzichtiger. Zowel muzikaal als qua intensiteit. ‘He Feels Bad’ klonk als een band die zoekende was. Een chauffeur met een L-teken die amper de parking af durfde. ‘Your Head’ ging twee versnellingen hoger, maar bleef net zo rudimentair als het kleine tourbusje dat voor de deur geparkeerd stond.

Helmet is al lang Page Hamilton (59), aangevuld met enkele jonge honden. Het moet gezegd dat hij een uitstekende drummer bij had. De frontman maakt er zaak van elke avond de set om te gooien. Fijn voor de die hard-fans, maar in Trix scheelde het qua opbouw en dynamiek. Het hielp ook niet dat Hamilton (die dag aan dag zijn stem aan gort schreeuwt) het eerste uur vocaal matig uit de hoek kwam. De knokige zanger compenseerde dat manco met zijn gitaarspel. Hamilton was één en al zijn instrument. Hij stampte, knikte en schudde met hoofd en ledematen, leefde zijn songs met zijn hele lijf, gebruikte de gitaarsnaren als een DJ zijn draaitafel.

Trein op de rails

Dat er liefst drie Belgische concerten op de agenda staan, zorgde er voor dat het concert in de clubzaal van Trix werd gespeeld. De sterkte van dit Helmet lag niet in de recentste nummers.

De aanwezige fans wilden graag en kregen een eerste parel toegeworpen toen ‘Taken’ over ging in ‘Wilma’s Rainbow’. Hamilton liet zijn gitaar feedbacken en piepen, en speelde aan het eind een (g)rauwe solo. ‘Give It’ was nog zo’n song die de dynamiek van Helmet in de verf zette: een trein die stevig op de rails staat. Met de machinist rechts vooraan, die onvermoeibaar op doel af gaat. Aan hoepla doet deze band niet. Hamilton speelde tien songs op rij, enkel pauzerend om van een glas vol ijsblokjes te nippen. En dan snel verder zijn troepen aan te vuren en in zijn versterker te kruipen.

Cover van Björk

Na een dik half uur sprak de zanger enkele woorden: “Bedankt om ons te komen opzoeken op een maandagavond. Of is het al donderdag?” Tweemaal mis, Page. Maar ‘Oven’, de Melvins-cover die volgde zat wél juist. We kregen nog enkele hommages: ‘Symptom of the Universe ‘van Black Sabbath én een verrassend ‘Army of Me’ van Björk. Dat laatste klonk nooit zo vervaarlijk als nu. Hamilton werd beter bij stem en bracht Trix aan het bruisen met ‘Unsung’. Onverwoestbare song, strak gespeeld. Eindelijk ontstond er een moshpit in de zaal. Jammer dat de zanger net dàn besliste om even te ademen en zijn band voor te stellen. Maar niet getreurd: ook ‘Beautiful Love’ bleek een sonische sloophamer. Met een lekker bouwende gitaarlijn, die overging in een alarmsirene. Hamilton maakte zich meester van het kleine podium en zweefde tussen de plexi-muur aan het drumstel, zijn micro en versterker. De ogen toe, de handen glijdend over zijn knalrode gitaar. ‘Driving Nowhere’ was een laatste meesterklas op zes snaren. Waarna de frontman diep boog en even zwaaide, en ter afscheid de eerder vermelde furieuze finale volgde.

Vanavond speelt Helmet in de MOD in Hasselt, morgen is CC De Kreun in Kortrijk aan de beurt.