Maandag 22/07/2019

Festivals

Hebben hiphopfestivals een toekomst?

Roméo Elvis was vorig jaar een van de uitblinkers op Fire Is Gold. Beeld Damon De Backer

Er is geen ontkomen aan: hiphop is overal, en dat zorgt voor verschuivingen in festivalland. Steeds meer organisatoren omarmen urban, en met Fire Is Gold heeft België ook een hiphopfestival pur sang. Maar zijn zulke nichefestivals wel een meerwaarde?

In tijden waarin straatdichters de plak zwaaien, is het logisch dat (Belgische) rap een eigen speeltuin krijgt. En die speeltuin vindt u zaterdag in Vilvoorde, waar Fire Is Gold voor het tweede jaar domein Drie Fonteinen inpalmt. In Nederland komen de fans van urban al langer aan hun trekken op de succesvolle festivals WOO HAH! en Appelsap, maar nu dus ook in België.

Het is niet nieuw dat onze noorderburen ons voor zijn, maar waarom hinken wij steeds achterop? Michel Van Buyten is de voormalige baas van Sony Music Benelux en tegenwoordig manager van onder andere Darrell Cole, K1D en Juicy. Hij heeft daar een logische verklaring voor. “In onze buurlanden – Nederland, Frankrijk en Duitsland – staan ze gewoon verder dan wij. Hiphop kent een opmars in België, maar wordt nog steeds niet 100 procent als mainstream erkend. In andere landen heb je wél lokale urbansterren. Bij ons zetten artiesten als Coely en Woodie Smalls stilaan voet aan de grond, maar ze hebben de mainstream sterrenstatus nog niet bereikt.”

Van Buyten vindt het niet meer dan logisch dat er in deze tijden een festival als Fire Is Gold bestaat. “Dance heeft ook in deze fase gezeten. Van zodra dance deel uitmaakte van de mainstream – met de aanwezigheid van internationale en lokale acts – zag je de affiches van de grotere festivals veranderen. Maar het zorgde er ook voor dat er nichefestivals uit de grond worden gestampt. Er is nood aan om extra speelruimte voor hiphop te creëren, en dat kan in de vorm van een festival.”

Lef

Fire Is Gold is volbloed urban, maar ook de grotere festivals blijven niet achter. Les Ardentes evolueerde van festival zonder duidelijke identiteit tot een klein mekka voor rapfans, Rock Werchter en Pukkelpop boeken steeds meer hiphopartiesten, Couleur Café geeft talent van eigen bodem een unieke speelkans onder de naam Niveau 4, en Dour biedt onderdak aan de meest edgy rapmuziek. “En zelfs Tomorrowland zet nu in op urban”, vult Michel Van Buyten aan, die enkele rappers onder zijn hoede heeft. “Ik heb geen voorkeur voor een nieuw hiphopfestival of een instituut waarvan urban een onderdeel wordt: het zijn in beide gevallen uitstekende opportuniteiten voor artiesten van eigen bodem.”

Sami Abdou van Top Notch in België, het platenlabel van onder andere Lil’ Kleine, Broederliefde en SLM, deelt die mening. “Een nichefestival moet een aanvulling zijn op bestaande festivals, en omgekeerd. Anders ga je artiesten isoleren”, zegt hij. Al vindt hij het vooral getuigen van lef dat er een festival als Fire Is Gold bestaat. “Kijk naar de top twintig van de meest succesvolle albums: daar staat veel hiphop en urban tussen. Je kunt niet om de populariteit van de muziek heen, maar je hebt mensen nodig die het lef hebben om iets vanuit de scene te organiseren. En niet met de intentie om een commercieel succes te worden.”

Maar het is niet omdat hij Fire Is Gold een mooi voorbeeld vindt dat alle initiatieven hem kunnen bekoren. “Je ziet en voelt meteen wanneer de organisatoren uit het veld komen, en wanneer niet”, geeft Abdou duiding. “Eerder dit jaar zou normaal gezien het nieuwe festival Rap NL plaatsvinden in de Lotto Arena. Het festival is uiteindelijk afgelast, omdat er geen tickets verkocht werden. Dat zijn organisaties van bedrijven die van het succes van rap willen profiteren. En zo werkt het niet. Je merkt meteen wanneer een verhaal niet klopt – aan de naam, aan de communicatie, aan de huisstijl, enzovoort. Als je wil slagen, moet je mensen bij de organisatie betrekken die voeling hebben met de scene.

Fire Is Gold Beeld Damon De Backer

Die trend zie je binnen de muziekindustrie niet enkel bij de organisatie van evenementen, ook bij het tekenen van artiesten. “Top Notch bestaat sinds 1995. Kees de Koning (oprichter van het platenlabel, ELV) investeerde in hiphop toen het nog geen rotte cent waard was. Je ziet nu dat enorm veel major labels rappers willen binnenhalen. Maar ze hebben geen ervaring, noch feeling met zulke artiesten. Dan blijft het verhaal niet duren. Alleen met de juiste intentie kan je ergens geraken.”

Hoge ticketprijzen

Wat zijn de ingrediënten voor een succesvol hiphopfestival? “De affiche primeert. Zonder goede artiesten kom je nergens”, zegt Michel Van Buyten. “Je mag nooit de indruk wekken dat het een exclusief evenement voor hiphopfans is. Je mag niemand uitsluiten of afschrikken”, vult Sami Abdou aan. Fire Is Gold voorziet, naast muziek, ook randanimatie – van een basketbalplein, over fashion tot een skateramp. “Je moet inderdaad inspelen op de interesses van je publiek. Het Nederlandse festival Appelsap kondigt de lokale artiesten aan door hen albumhoezen van bekende hiphopplaten te laten nabootsen. En ze werken samen met het online platform 101Barz, waarmee ze een collectieve sessie met een zestal artiesten organiseren. Dat valt in de smaak bij het publiek. Profileren is héél belangrijk – niet alleen om je te onderscheiden, ook om de aandacht te trekken.”

Voor dj LeFtO is het belangrijk dat een organisatie de tijd neemt om te groeien. “Er moet plaats zijn voor diversiteit. Je moet inderdaad de basiselementen van de hiphopcultuur vertegenwoordigen, en dan denk ik in de eerste plaats aan graffiti en breakdance. Dat lijkt voor sommigen oubollig, maar je mag hiphop niet verwarren met de popmuziek die de hedendaagse rap is.” Heeft het volgens het LeFtO wel nut om een nichefeest te organiseren? “Ik vind het eerlijk gezegd een grote vergissing om anno 2018 een genregebonden festival te houden, want jongeren luisteren niet meer naar één soort muziek, en daar kan ik enkel achter staan. Dan verkies ik nog steeds Dour. De diversiteit aan rapartiesten op hun affiche is prachtig.”

LeFtO denkt niet dat een hiphopfestival een toegevoegd waarde biedt, uit vrees voor de commerciële intenties van zulke initiatieven. Fire Is Gold kreeg vorig jaar niet toevallig kritiek op de hoge ticket- en drankprijzen en op de aanwezigheid van een enorme VIP-ruimte. Dat de toegangsprijs dit jaar is gezakt, betekent dat ze die foute inschatting ook toegeven. “Je moet ze de kans geven om te groeien”, besluit Michel Van Buyten. “Ik geef liever geen kritiek, want ik vind het knap dat Fire Is Gold het initiatief durft te nemen.”

Fire Is Gold met o.a. Caballero & Jeanjass, Zwangere Guy en Kalash vindt op 23/6 plaats op domein Drie Fonteinen, Vilvoorde. fire-is-gold.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden