Dinsdag 23/04/2019

Filmrecensie

‘Harry Gruyaert. Photographer’: een eervol portret van een Grote Meneer

Harry Gruyaert Beeld RV

Landgenoot Harry Gruyaert groeide uit tot een Europese pionier van de kleurenfotografie. Sinds 1981 deed hij dat als lid van het prestigieuze fotoagentschap Magnum. Regisseur Gerrit Messiaen vatte zijn leven en huisstijl in een cinematografisch interessant portret: Harry Gruyaert. Photographer.

Vijf jaar geleden zette hij al eens architectuurfotograaf Lucien Hervé op een piëdestal. Regisseur Gerrit Messiaen doet dat nu opnieuw, deze keer met een levende legende: de 75-jarige Magnum-fotograaf Harry Gruyaert. Een man die tegen wil en dank fotograaf wou en zou worden, en uitgroeide tot de koploper van de Europese kleurenfotografie. 

Harry Gruyaert. Photographer is een intiem portret, dat zijn levensloop combineert met een reflectie over werk en huisstijl. Het oeuvre van Gruyaert is dan ook zelden vrijblijvend. Vaak zijn de beelden doordrongen met melancholie, vanuit een standpunt dat andere fotografen niet innemen. En dat levert iets op wat de kijker niet onberoerd laat. Die bijzondere manier van kijken naar de wereld zet Messiaen centraal in zijn film. En zo schetst hij een unieke inkijk in de wereld van zijn onderwerp. 

In zijn beeldvoering voelt de documentaire ook aan als fotografie. Alsof iemand met een goed oog door de camera heeft gekeken. En dat hoeft niet te verwonderen: het camerawerk werd gedaan door Jimmy Kets. Dat maakt het allemaal méér dan een eervol beeld van een Grote Meneer, maar ook een cinematografisch interessante film. Met een bijzondere vermelding voor de heerlijke accordeon-soundtrack van Tuur Florizoone.

Vanaf 5/12 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.