Woensdag 16/10/2019

Dans

Hanne Decoutere danst als ballerina tot haar tenen bloeden: "I don't care"

Hanne Decoutere. Beeld © Alain Honorez

Van nieuwsanker tot prima ballerina. In amper een jaar tijd. Hanne Decoutere heeft zichzelf een quasi onmogelijke taak op de hals gehaald. Wij gingen kijken hoe ver de transformatie staat. 

'Let op die arm.' 'Blijf met je hand uit je haar. Dat heb ik je nu al honderd keer gezegd.' 'Alweer te snel vertrokken. Opnieuw!'

Een vrijdagmorgen in Antwerpen. In een repetitieruimte van het Ballet van Vlaanderen dansen nieuwsanker Hanne Decoutere en haar Hongaarse danspartner Gabor Kapin de balkonscéne uit Romeo & Julia. Of ze doen tenminste een poging tot. Want vloeiend bewegen is moeilijk wanneer je het om de paar passen opnieuw moet doen.

De dame aan de zijlijn die instructies geeft, heet Geneviève Van Quaquebeke. Nog niet zo lang geleden topdanseres en de komende maanden de coach van Decoutere. Een taak die ze erg serieus neemt. Van aan de rand van de dansvloer houdt ze anderhalf uur lang elke beweging van haar leerlinge nauwlettend in de gaten. En telkens een arm, been, hand of voet niet helemaal beweegt zoals zij het wil, komt ze tussen. Decoutere blijft er stoïcijns onder. Een overblijfsel van haar vroegere jaren als ballerina, zal ze later uitleggen. “Ik ben het van kleins af aan gewoon bijgestuurd te worden. Pas als je geen opmerkingen meer krijgt moet je je zorgen maken. Dat betekent meestal dat je leraars het een hopeloze zaak vinden.”

Als dat klopt, mag Decoutere gerust zijn. Afgaande op de intensiteit van de coaching is Van Quaquebeke niet van plan de handdoek in de ring te gooien. “Ik weet dat ik soms als een politieagent klinkt, maar het ging vandaag best goed”, zegt ze na afloop. Maar in de danswereld wordt er niet snel met bloemetjes gegooid, zo blijkt. “Goed is nooit goed genoeg”, zegt Van Qauquebeke. “Hoe fantastisch je ook hebt gedanst, er is altijd iets wat beter kan.”

Twee kinderen later

Dat Van Quaquebeke haar pupil zo dicht op haar huid zit, heeft niet alleen te maken met de zeden en gewoonten in de danswereld, maar ook met de gigantische opdracht die Decoutere zichzelf op de hals heeft gehaald. Voor het nieuwe Canvas-programma Hanne Danst moet ze zichzelf in een jaar tijd klaarstomen om de hoofdrol op te nemen in een voorstelling van het wereldvermaarde Ballet van Vlaanderen. Helemaal onbeslagen komt ze niet op het ijs. Tot haar 23ste was het VRT-nieuwsanker heel intensief en op hoog niveau met dans bezig. Sinds ze bij de VRT werkt, moest ze het met een wekelijks uurtje balletdans stellen. Om nu, vijftien jaar en twee kinderen later, dat niveau fors op te krikken is quasi onbegonnen werk.

“Eigenlijk is het gekkenwerk", zegt haar danspartner Gabor Kapin. "Een rol als deze is normaal enkel weggelegd voor ballerina's die jarenlang aan hun carrière werken. Hanne moet dat hele parcours nu in een jaar zien af te werken." Maar het is niet onmogelijk, denkt Kapin, die jarenlang een van de sterdansers van Ballet Vlaanderen was. "Ik heb de eerste balletles van Hanne hier gevolgd. Ze kon meteen volgen, terwijl ze tussen ervaren dansers stond. Dat zegt genoeg." Ook Kiki Vervloessem, company manager van Ballet Vlaanderen, was snel overtuigd van Decouteres kwaliteiten. "Je hebt maar een paar minuten nodig om het potentieel van een danser te zien. Je kijkt naar de houding, de veerkracht en de stand van de voeten. Als dat goed zit, kom je al een heel eind."

Hanne Decoutere en haar danspartner Gabor Kapin. Beeld © Alain Honorez

Maar zelfs met die goede basis blijft het Hanne Danst-project een hachelijke onderneming. Er zitten een paar hiaten in Decouteres opleiding. Zo is dansen met een partner nieuw. "Ik was als meisje al groot", vertelt ze. "Wat het moeilijk maakte om me aan een jongen te koppelen. Ik heb meestal alleen gedanst." Maar voor Romeo & Julia moet je met twee zijn. "Ze hebben me twee weken geleden uitgehuwelijkt", lacht Decoutere. Dat was even wennen. "Dansen is een heel fysieke bezigheid. Voor professionele dansers is dat de gewoonste zaak van de wereld, maar voor mij voelt het onwennig. Tijdens de eerste oefensessie met Gabor, uitgerekend op mijn huwelijksverjaardag, hebben we twintig keer de kus-scène geoefend. Dat was, zacht uitgedrukt, vreemd." 

Ook de pointes, dansschoenen die je toelaten op de tippen van je tenen te dansen, vormen voorlopig een probleem. "Dansen op pointes vraagt een specifieke training van je voet en je kuitspieren", legt Decoutere uit. "Ik heb het jaren niet meer gedaan, wat het heel moeilijk en pijnlijk maakt om mijn voeten nu opnieuw in die pointes te wringen." 

Toch zal dat moeten, wil Decoutere half februari op het podium kunnen schitteren. Een stuk als Romeo & Julia mag niet door gelijk wie gedanst worden. Op vraag van Decoutere werd gekozen voor de choreografie van Jean-Christophe Maillot, die de lijnen uitzet bij het Ballet van Monte Carlo, een van de beste dansgezelschappen ter wereld. "Als ik dit wilde doen, kon ik maar beter de lat hoog leggen", vindt ze. 

Die ambitieuze keuze betekent dat Maillot de toestemming moet geven om 'zijn' stuk te dansen. En dat doet hij alleen wanneer hij overtuigd is van de kwaliteiten van de prima ballerina van dienst. En die moet op pointes dansen. In een poging Maillot te overtuigen trekt Decoutere de komende maanden een drietal keer richting Monte Carlo om met het plaatselijke ballet de choreografie te oefenen. Ook tijdens de sessies in Antwerpen wordt gedanst met Monte Carlo in het achterhoofd. In de hoek van de zaal staat een laptop waarop de dansers en de lerares een video-opname van Maillots originele choreografie kunnen bekijken. Maillot zal immers enkel het licht op groen zetten wanneer ook het kleinste pasje of zelfs handbeweging identiek is aan wat hij destijds uittekende.

Oefenen dus. Decoutere zit aan een regime van vier tot zes uur training per dag. Niet alleen danslessen, maar ook pilates-sessies om haar houding te verbeteren en af en toe een bezoek aan de kinesist. Dat laatste moet nadat Decoutere begin dit jaar na drie maanden intensieve training haar meniscus scheurde en op de operatietafel belandde. Dat waanzinnige schema combineren met een voltijdse job als nieuwsanker en twee kleine kinderen van twee en vier jaar is misschien het zwaarste aspect van het hele project. "De impact op mijn gezin is gigantisch. Ik voel me een slechte moeder. De vrije momenten die ik vroeger met mijn kinderen doorbracht gaan nu op aan balletlessen. Met hartverscheurende huilbuien aan de voordeur tot gevolg. Maar ik heb de voorbije weken gemerkt dat dit echt mijn passie is. Ook al bloeden mijn tenen, zelfs al moet ik geopereerd worden. I don’t care. Ik doe dit zo graag dat ik dat er allemaal bijneem. Zelfs mijn wenende kinderen. Nadien neem ik alle tijd om het goed te maken." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234