Vrijdag 21/02/2020

Theaterrecensie

Hannah De Meyer intrigeert, haar voorstelling veel minder ★★☆☆☆

Scènebeeld uit 'hi baubo' van Hannah De Meyer in Toneelhuis.Beeld Dries Segers

Dat theatermaker Hannah De Meyer een unieke verbeelding bezit, blijkt eens te meer uit haar nieuwe creatie hi baubo. Alleen slaagt ze er niet in om ons mee te trekken in die verbeelding, waardoor de voorstelling afstandelijk en betekenisloos blijft.

“Ik blijf inderdaad liever weg van groots opgezette spektakels”, vertelde Hannah De Meyer afgelopen week in deze krant. “Ik vind het juist fijn dat je magische dingen kunt doen met bijna niks.” Dat blijkt uit haar nieuwe voorstelling hi baubo. Op de immense scène van het Toneelhuis staat bijna niets: een soort antenne, een stoel, en twee performers: Adina Macpherson en De Meyer zelf.

Op een klein scherm passeert een rits cryptische, hiëroglyfen-achtige symbolen de revue (disclaimer: ze werden ontworpen door De Morgen-layouter Floris Hoorelbeke): ze zijn, zo nemen we aan, afbeeldingen van Baubo, een mythische figuur waarvan de vulva geaccentueerd worden. “Op het eerste gezicht stereotiep pornografisch”, aldus De Meyer, “maar eigenlijk zijn het hybride schepsels die die ook mannelijke aspecten omvatten, net als fauna, flora en de vier elementen.”

Het mag duidelijk zijn dat hi baubo geen eenduidige betekenis heeft, geen eenduidige interpretatie aanmoedigt. Alles blijft bewust vaag: De Meyers naamloze personage beschrijft een wereld waarin alles met modder is bedekt, waar de rotsen ontelbaar zijn, waar schoenen nog niet zijn uitgevonden en waar mensen schilden hebben ontwikkeld, “zoals insecten”. Een oer-universum, dat buiten de tijd staat.

Scènebeeld uit 'hi baubo' van Hannah De Meyer in Toneelhuis.Beeld Dries Segers

Geen open deur

In dat verbeeldingsrijke universum pakt De Meyer uit met een paar sterke en vaak ook komische scènes: er is de parlando-techno waarop Macpherson met een ei danst, er is de bizarre scène waarin de twee performers met gekruiste benen op een absurde manier elkaars lichaam verkennen. Vooral De Meyer, die op een haast dierlijke wijze op scène staat, heeft een intrigerende présence.

Maar haar voorstelling intrigeert veel minder. De Meyer heeft een rijke en fascinerende fantasie, maar ze zet nooit de deur open voor haar publiek om tot die fantasie toe te treden. Aanknopingspunten zijn er in hi baubo nauwelijks, waardoor de voorstelling erg afstandelijk blijft. Er zijn geen personages met wie je kunt meeleven, geen punt dat wordt gemaakt, zelfs geen duidelijke thema’s die worden aangesneden: uiteindelijk heb je het gevoel dat je een klein uur lang naar een vormexperiment zit te kijken.

Bijwijlen is dat vormexperiment interessant, maar al te vaak blijft het een vrijblijvende en betekenisloze verkenning van ideeën.

Tot 8 april op tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234