Woensdag 15/07/2020

Handjevol kanshebbers voor Gouden leeuw

Matt Damon en zijn vrouw op een bootje in Venetië.Beeld UNKNOWN

Nu de laatste van de 25 films in het competitieluik gezien is, kan de zevenkoppige jury van het Internationale filmfestival van Venetië zich opmaken om morgen de winnaars van de 66ste editie van 's werelds oudste filmfestival bekend te maken. Afgaande op de kritieken blijkt Venetië 2009 van een zeer behoorlijk niveau te zijn geweest, wat meteen inhoudt dat een handjevol films naar voren worden geschoven. Mogelijk wordt de traditie - op het Lido worden enkel ernstige en 'moeilijke' films bekroond - doorbroken.

Zwarte komedie
Niet één, maar zelfs twee komische prenten wordt een kans op de Leone d'Oro toegedicht. Het gaat om 'Soul Kitchen' van de Duitse Turk Fatih Akin en 'Life during Wartime' van indie-meester Todd Solondz.
Solondz' films zijn steeds humoristisch, tenminste voor liefhebbers van zwarte komedie bovenop een wrange maatschappijvisie.

De oorlogstijd waarvan sprake is die tussen de geslachten, bij uitbreiding tussen alle mensen. Voor Akin, maker van bejubelde maar diepernstige films als 'Gegen die Wand' en 'Auf der anderen Seite', is zijn ode aan 'heimat' Hamburg een uitzonderlijk luchtig gebeuren.

Druk
Ook de oude meester Werner Herzog worden winstkansen toegeschreven, al is het maar omdat de visionaire Duitser ('Aguirre', 'Fitzcarraldo') met twee films aanwezig was: de neo-filmnoir 'Bad lieutenant: Port of Call New Orleans', een remake van Abel Ferrara's 'Bad Lieutenant' waarvan Herzog ontkent dat het een remake is, en het postmoderne Griekse drama 'My son, my son, what have ye done?', dat naar verluidt té zwaar weegt om op een prijs te kunnen hopen. En de jury zou wel eens kunnen afknappen op de 'druk' die festivaldirecteur Marco Müller heeft uitgeoefend door 1 cineast tweemaal een forum te geven.

Politiek getint
Venetië is vaak gecharmeerd door politiek getinte films. Als dat anno 2009 weer het geval is, staat 'Levanon' (Libanon) van de Israëlische debutant Samuel Maoz met stip bovenaan. De film over de Israëlische inval in Libanon van 2006, het geweld gezien vanuit de ogen van de jonge bemanning van een tank, wordt geloofd als een evenknie van het verbluffende 'Waltz with Bashir'.

Michael Moore
Ook documentairemaker Michael Moore ('Capitalism: A love story') wordt genoemd -al bewandelt de mollige Amerikaan zelden vernieuwende filmische wegen. Wordt het filmische nog verder naar de achtergrond gebracht ten voordele van het uitdragen van 'een boodschap', dan is ook de Iraanse prent 'Women without Men' van de kunstenares Shirin Neshat niet kansloos: de film gaat namelijk over vrouwen (onderdrukt) in Teheran (onderdrukkend).

Baaria
Evenmin uitgesloten is een andere, minder welriekende vorm van politieke keuze. Italiaanse kranten sluiten niet uit dat de epische openingsfilm van het festival, 'Baaria' van Giuseppe Tornatore, naar een bekroning snakt. 'Baaria' blijkt niet echt een Tornatore op zijn best te zijn, maar de prent kostte 35 miljoen euro en is geproduceerd door Mediaset, de maatschappij van premier Silvio 'Casanova' Berlusconi. Sua Emittenza zou wat graag hebben dat Venetië nog eens gewonnen wordt door een product van eigen bodem.

Lourdes
Niet politiek van inhoud, maar vaak vermeld als kanshebber is het naar verluidt indrukwekkende 'Lourdes' van de Oostenrijkse Jessica Hausner, waarin de bedevaart-business naar het Maria-oord in de franse Pyreneeën uit de doeken wordt gedaan.

Op Belgisch gejuich hoeft niet echt gerekend te worden. Jaco van Dormaels dure, Engelstalige futuristische meditatie 'Mr Nobody' kon wel bekoren maar niet impressioneren, onder meer wegens te lang en niet echt origineel. Maar 'Lourdes' bewijst dat mirakels altijd mogelijk zijn. (belga/svm)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234