Vrijdag 18/10/2019

Muziek

Haal deze tien Belgische topplaten in huis op vinyl (voor een prikje)

Beeld rv

Omdat vinyl brandend heet is en omdat er tussen uw groeiende collectie gerust ook wat lokaal spul mag zitten, selecteerde de muziekredactie van 'De Morgen' tien straffe en relatief recente Belgische albums. 

“Ik viel achterover toen ik het hoorde”, vertelt Daan Stuyven in dit interview over de gloednieuwe, voor vinyl gemasterde versie van zijn album Victory. “Die plaat is met veel elektronica gemaakt, waardoor er digitale klanken bijzitten die nogal wat warmte missen. Die winnen enorm aan diepte en kleur op de vinylversie. Het verschil is frappant. Zalig, vind ik dat.” Nog zaliger: het album Victory, dat voor het eerst op vinyl verkrijgbaar is, is één van de tien Belgische platen in een nieuwe vinylbox van De Morgen. Welke er nog inzitten? Welaan, dan! 

dEUS – Worst Case Scenario

De Rolls Royce onder de Belgische rockdebuten. In 1994 pleurde de Rock Rally-finalist dEUS zijn hele muzikale hebben en houden op – bah – cd en werd prompt gebombardeerd tot het opwindendste wat de inlandse rock-'n-roll ooit had gebaard. Worst Case Scenario bulkt van de referenties die het Antwerpse combo in zijn latere werk zou uitpuren: Captain Beefheart, Zappa, Tom Waits en The Velvet Underground schuren er woest langs elkaar. Met ‘Suds & Soda’, ‘Via’ en ‘Hotellounge’ bevat dit weerbarstige werkstuk, dat pas enkele jaren geleden voor het eerst deftig op vinyl werd uitgebracht, ook drie Belpop-klassiekers om u tegen te zeggen.

Beeld rv

 GOOSE – Synrise

In 2010 stonden de Kortrijkzanen van GOOSE voor de aartsmoeilijke taak een opvolger te creëren voor hun alom bejubelde debuut Bring It On. De sceptici kregen lik op stuk met Synrise, een warmbloedige doch schuimbekkende synthpopplaat die de nu rave-tics van weleer naar de achterbank verbande. De hits sloegen gensters, zoals het Depeche Mode-achtige ‘Words’, de getoonzette revolutie ‘Can’t Stop Me Now’ en – vooral – het fonkelende instrumentale titelnummer dat in een mum van tijd een livefavoriet werd. Ook leuk: de hoes werd ontworpen door wijlen Pink Floyd-designer Storm Thorgerson.

Beeld rv

Soundtrack The Broken Circle Breakdown

En wanneer was ú nog eens helemaal kapot van een film? Felix Van Groeningens hartverscheurende The Broken Circle Breakdown greep Vlaanderen vijf jaar geleden vakkundig bij de strot. De pleister op de wonde? Een fantastische soundtrack vol bluegrass- en countryklassiekers. De acteurs Veerle Baetens en Johan Heldenbergh zingen aanstekelijke harmonieën, en de arrangementen zijn van Bjorn Eriksson. De sleutelsong 'Will the Circle Be Unbroken' werd zelfs een radiohit.  Kippenvel? Check.

Beeld rv

Evil Superstars – Boogie Children-R-Us

Met Boogie Children-R-Us flirtten Evil Superstars in 1998 onbeschaamd met de popmuziek: een groot verschil met hun stuiptrekkende, experimentele debuut Love Is Okay. Frontman Mauro Pawlowski vervelde tot een duivelse, ultracharismatische popsvengali, gitarist Tim Vanhamel profileerde zich er als de ultieme wingman, 'B.A.B.Y.' pochte met een likkebaardende seksgroove, 'Love Happened' wentelde zich in de zomerzon, en 'It's a Sad Sad Planet' bleek de meezinger die de Superstars voor altijd in uw en in ons geheugen grifte.

Beeld RV

Tourist LeMC – En route

Wannes Van de Velde op een hiphopbeat? Dat is een al te gemakkelijke omschrijving voor Tourist LeMC. De Antwerpse rapper-troubadour Johannes Faes mag dan op gewiekste wijze folk aan rap koppelen, op zijn tweede album En route ontsteeg hij zichzelf en gidste de verdwaalde millennialgeneratie vaardig door het donkere spookbos. 'Koning liefde', 'Horizon' en het titelnummer werden de anthems voor al wie nog in de goedheid van de mens gelooft. Vlaanderen had er meteen een Bob Dylan bij. 

Beeld rv

Trixie Whitley – Fourth Corner

Een aantal maanden nadat het debuut van Trixie Whitley verscheen, tipte Beyoncé het debuut op haar blog als een van haar favoriete platen van dat moment. Niet slecht voor een tot dan obscure Gents-Amerikaanse met een beroemde vader (wijlen Chris Whitley). Fourth Corner bleek een crème van een visitekaartje: broeierig, smachtend, soulvol, onversaagd. 'Never Enough' was een opgestoken vuist, 'Need Your Love' klauwde naar de ziel, en 'Breathe You in My Dreams' was de ballad die geen r&b-godin durft te schrijven. Ja, dat leest u goed, miss Knowles.

Beeld rv

Balthazar – Applause

Lang voor Balthazar de ene na de andere MIA binnenrijfde, flirtte de Gents-Kortrijkse groep achteloos met funk, disco en postpunk. Zijn tintelfrisse debuut Applause uit 2010 liet een band horen die stijf stond van de ambitie en niet bang was om de groove op te zoeken. Het vervaarlijk schommelende 'I'll Stay Here' toonde een glimp van wat zou komen: romantisch onheil en meedogenloze katers. 

Beeld rv

Melanie De Biasio – No Deal

De Britse BBC-dj en gereputeerde smaakmaker Gilles Peterson viel haast in katzwijm toen hij vier jaar geleden plots Melanie De Biasio ontdekte. Feit: zoals de uit Charleroi afkomstige jazzzangeres zijn er geen twee. Nog een feit: haar slepende, schaduwrijke eersteling No Deal herbergt een unieke melange van dromerige postrock, jazz en soundscapes. De wereld spitste de oren en Melanie veerde haast onbekommerd de kosmos in.

Beeld rv

Oscar and the Wolf – Entity

Entity markeerde een nieuw jaar nul voor de Belpop: indiemuzikanten van bij ons mochten plots schaamteloos met r&b bricoleren en flirten met glitter en glamour, met seksueel geladen androgynie en met de swagger van commerciële hiphop. Frontman Max Colombie werd prompt een alternatief sekssymbool: een glitzy alien voor de Instagram-generatie. Zijn elektronische pop zette een nieuwe standaard, zoals met de hits 'Princes', 'Strange Entity' en 'Undress'. Onwerelds.

Beeld kos

De Belgische vinylbox van De Morgen (met voorts ook Victory van Daan) kost 109,9 euro. DM-abonnees betalen slechts 99,9 euro. demorgen.be/vinyl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234