Zondag 29/11/2020

InterviewTheater

Guy Cassiers: ‘We spelen financieel met vuur, maar we moeten wel’

Guy Cassiers.Beeld Lara Gasparotto

‘We zijn blij dat we weer een toekomstperspectief hebben.’ Guy Cassiers (59) is opgetogen dat zijn voorlaatste seizoen als artistiek leider van Toneelhuis weldra kan starten. Al zal het ook een seizoen vol uitdagingen worden. ‘De geestelijke gezondheid van de bevolking lijkt nu ondergeschikt. Podiumkunsten kunnen daarbij helpen.’

“Het is vrij uniek dat de Bourla zes maanden lang gesloten was. Ik denk dat je daarvoor al ver terug moet gaan in de geschiedenis”, zegt Guy Cassiers. De artistiek leider van het Antwerpse Toneelhuis is opgetogen dat de deuren van de schouwburg in september weer open gaan, met Gekken & Specialisten, de nieuwe voorstelling van Timeau De Keyser/Tibaldus. “We zijn blij dat we weer een toekomstperspectief hebben, dat we met Love at First Sight, een festival voor jong, nieuw werk, weer kunnen openen. Timeau De Keyser zal daarbij met Gekken & Specialisten in de grote zaal staan.”

Samen met onder andere Lisaboa Houbrechts, wier I Silenti in februari in première gaat, is De Keyser één van de leden van P.U.L.S., een traject voor jonge makers die werk voor de grote zaal maken. “Je merkt nu dat het werk van die jonge makers steeds groter wordt, en dat zij centraler en centraler komen te staan in ons programma. Er is nog maar weinig verschil met de andere makers. Dat was ook het doel. Lisaboa maakt nu een heel grote voorstelling met Fabrizio Cassol.”

De vraag is: wat is een grote zaal in deze tijden? In principe mag Toneelhuis, volgens de richtlijnen van de overheid, binnen 200 toeschouwers ontvangen, in een zaal met een capaciteit van 940 – waarvoor bij goed lopende voorstellingen tot 700 tickets verkocht worden. Al maakt Cassiers zich sterk dat dat cijfer naar boven kan. “Men moet vertrekken vanuit de veiligheid van het publiek: de criteria daarvoor zijn perfect uitgewerkt in de sectorgids. Ik hoop dat we de volgende weken tot een nieuw systeem kunnen zetten. Want  rekening houdend met de social distancing zouden we 258 man kunnen ontvangen in onze grote zaal.”

In januari staat The Sheep Song van FC Bergman, bekend van megaproducties als JR en Van den Vos, op het programma. “We hopen dat we dan weer voor een volle zaal kunnen brengen. Het wordt weer Bergman zoals we Bergman kennen. Het woord ‘miniatuur’, zoals het in de aankondiging staat, moet je bij hen altijd een beetje relativeren.”

Focus op Antwerpen

FC Bergman, waarvan de JR-speelreeks in Brussel werd geannuleerd, was één van de weinige Toneelhuis-slachtoffers van de lockdown in het voorjaar. “Geen enkel project heeft een stille dood moeten sterven. Het grootste pijnpunt waren de internationale festivals die we moesten afzeggen, zoals de voorstellingen van FC Bergman in Bologna en Avignon. Hun passages in New York en Londen zijn ook uitgesteld. De internationale carrière van onze artiesten is door corona on hold gezet. Hetzelfde geldt voor internationale samenwerkingen.

“Ook in tournees is er heftig geknipt. De uitwisseling met NTGent en de KVS blijft, maar voor veel culturele centra in Vlaanderen en Nederland is het te duur om grote zaalproducties te programmeren als je maar 200 toeschouwers kunt ontvangen. Daarom leggen we dit seizoen de focus op Antwerpen. Benjamin Verdonck houdt een wereldtournee in Antwerpen, maanden aan een stuk, waarbij hij toevallige passanten aanspreekt met zijn werk. Olympique Dramatique speelt Wachten op Godot, waarmee we niet kunnen reizen, twee maanden lang in de Waagnatie. Dat vraagt investeringen, maar zo kunnen we toch een groot publiek ontvangen. En ondertussen kunnen we in de Bourla ander werk tonen.”

Sterke vrouwen

Cassiers zelf regisseert in het voorjaar April, een coproductie met Compagnie De KOE, waarvoor Willem de Wolf de tekst schreef. Maar eerst is er het tweeluik Antigone in Molenbeek/Tiresias, twee monologen waarvoor respectievelijk Stefan Hertmans en Kate Tempest de tekst voorzagen. 

“Dit project stond voor vorig jaar gepland. Maar we zijn het nu eindelijk, in coronaproof omstandigheden, aan het afwerken. Die voorstelling is dus ook geëvolueerd. De geplande samenwerking met het Antwerp Symphony Orchestra heeft niet kunnen plaatsvinden, maar het zal een unieke theaterervaring worden. Het zijn twee monologen van twee sterke vrouwen die zich vanuit hun isolement verzetten tegen een vijandige omgeving en maatschappelijke vooroordelen. Een deel van het publiek volgt de eerste voorstelling live in de zaal; de andere helft van het publiek volgt de voorstelling met een VR-bril vanuit de foyer, waardoor ze zich naast de actrice lijken te bevinden. Halverwege wisselen die twee helften van het publiek van plaats.”

Het is één van de manieren waarop Toneelhuis, waarvan Cassiers in juni 2022 afscheid zal nemen, probeert om zo veel mogelijk mensen weer naar het theater te krijgen. “Door de corona-omstandigheden worden de producties duurder, en kunnen we minder spelen, dus hebben we minder inkomsten. Dat is met vuur spelen: op lange termijn is dat onhoudbaar. Maar we willen absoluut, nu het kan, werk presenteren voor een publiek. Door de vele beperkingen waarbinnen we op dit ogenblik theater moeten maken, zijn we op zoek gegaan naar nieuwe presentatievormen en onverwachte locaties. We vinden dat we dat moeten doen. Laten we niet alleen nadenken over de fysieke gezondheid van de bevolking, maar ook aan de geestelijke gezondheid. Dat lijkt op dit moment ondergeschikt. Maar de podiumkunsten kunnen daarbij helpen.”

De ticketverkoop voor de najaarsvoorstellingen start op 27 augustus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234