Zondag 21/07/2019

Filmrecensie

'Gutland': scary German boob film

Frederick Lau in Gutland Beeld rv

Een vreemdeling zoekt zijn weg, in deze boerenthriller van Govinda Van Maele. Terwijl Gutland voortkabbelt naar een surrealistische ontknoping, bezorgt de Luxemburgse regisseur de kijkers een overdosis aan borsten en seks.

De omgeving van de Gutlandstreek in Luxemburg is een personage op zich in het langspeeldebuut van de Luxemburgse regisseur Govinda Van Maele. De graanvelden waardoor hoofdpersonage Jens naar het dorpje Schandelsmillen wandelt, enkel gepakt met een sportzak vol cash, blijven een rol spelen doorheen de film en maken het hoofdthema onmiddellijk duidelijk. Graan staat voor wedergeboorte, transformatie. De clash tussen stadsjongen en het dorpsleven wordt zo visueel uitgebeeld: aanpassen of wegwezen?

Scoren

Jens (Frederick Lau, gekend als loner Tim in Die Welle) ziet eruit als een combinatie van een verwilderde Liam Neeson en de klokkenluider van Notre Dame. Met een continu gepijnigde blik in zijn ogen en een ruige stem die bijna Batman-achtige proporties aanneemt, is hij niet de meest aantrekkelijke aanblik. Toch scoort hij op zijn eerste avond in het dorp de knappe Lucy (Vicky Krieps, die het hoofd van Daniel Day-Lewis op hol bracht in Phantom Thread). Als een van de mooiste vrouwen van het dorp de eerste avond met je in bed duikt, is er iets meer aan de hand. Verschuilt dit rustige dorp nog meer geheimen dan hijzelf?

Vicky Krieps in Gutland. Beeld rv

Peeping Jens

Van Maele neemt je niet bij het handje in de zoektocht van Jens en de dorpelingen naar elkaars geheimen. Hoewel er continu hints worden gedropt, blijf je je tot de laatste minuten in de haren krabben. Het is niet de eerste keer in de filmgeschiedenis dat een geheimzinnige vreemdeling arriveert in een nog geheimzinniger dorp. Het is het gevoel dat Van Maele zonder veel dialogen weet over te brengen dat dit verhaal uniek maakt. Het gevoel dat je als kind ervaart wanneer je dingen opvangt die je eigenlijk niet zou mogen gehoord hebben. Hierdoor begrijp je als kijker nooit volledig wat er aan de hand is en blijven de gebeurtenissen voor interpretatie vatbaar.

Gutland Beeld rv

Misschien verstopt Van Maele zijn hints net iets te goed. Hoewel de enge omamuziek en donkere, rauwe cinematografie een onheilspellende afloop suggereren, duurt het enorm lang voor we iets van pay-off krijgen. Pas helemaal op het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar; de grauwe, realistische stijl verandert in een surrealistische eindsprint. De oogst is voorbij, alle geheimen zijn ontrafeld. Gutland boeit achteraf meer dan tijdens het kijken.

Van Maele gebruikt dan maar the oldest trick in the book om de aandacht erbij te houden: seks. De seksuele ondertoon is al duidelijk vooraleer Jens tijdens een dinertje in de keuken de dorpsvrouwen beloert terwijl een van hen haar boob job toont, of wanneer hij per ongeluk binnenwandelt tijdens een vrijpartij in de keuken. Zo wordt het thema van transformatie en het spanningsveld tussen identiteit en samenhorigheid ondergesneeuwd onder een laag gratuite porno. De enige commentaar op YouTube onder de trailer van Gutland voor TIFF 2017 is meteen ook de meest accurate samenvatting van de film: “Cool. I love scary German boob films.”

Vanaf 12/09 in de zalen.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden