Dinsdag 24/11/2020

Muziek

Gucci kiest oud Belgisch nummer voor internationale campagne

Fragment uit de clip van 'Mani Meme' voor modehuis Gucci.Beeld RV

Het modehuis Gucci gebruikt ‘Mani Meme’, een 37 jaar oude song van de groep Pas de Deux, in zijn campagne. Het nummer zal gedurende vijf jaar te horen zijn op Gucci’s sociale media, onlinekanalen, events, tentoonstellingen en expo’s.

De vraag om het nummer te gebruiken kwam vanuit het New Yorkse hoofdkwartier van het modemerk. ‘Mani Meme’ duikt op in de campagnefilmpjes voor de Epilogue-collectie van Alessandro Michele. In die experimentele collectie grijpt Michele terug naar ontwerpen van de jaren zestig en zeventig, met de bedoeling “de magie van de mode te vieren door te tonen wat er zich achter de schermen afspeelt”. 

Daar vormt ‘Mani Meme’ blijkbaar de perfecte soundtrack bij. “De energie van zang en blazers in combinatie met het elektrogeluid passen perfect bij het nostalgisch tegendraadse van de collectie”, klinkt het in het persbericht. 

De song werd oorspronkelijk geschreven door de groep De Nota (Pieter Vereertbrugghen, Karel Vereertbrugghen, Bieke Daems, Walter Verdin). Na de split van De Nota richtte Verdin Pas de Deux op met Dett Peyskens en Hilde Van Roy en maakte hij een nieuw arrangement voor de song, met toevoeging van blazers en een drijvende percussie over een typische jarentachtigdrumbeat. Pas de Deux werd later vooral bekend dankzij het nummer ‘Rendez-vous’, de Belgische bijdrage aan het Eurovisiesongfestival 1983.

Dankzij de samenwerking met Gucci komt Pas de Deux in mooi gezelschap terecht. Ook Iggy Pop, Lee ‘Scratch’ Perry en Billie Eilish werkten al met het modemerk samen. Naar aanleiding van de samenwerking wordt ‘Mani Meme’ opnieuw gereleased op 12 inch, met ‘Cardiocleptomanie’ en ‘Lits Jumeaux’, twee andere Pas de Deux-nummers, op de B-kant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234