Woensdag 19/06/2019

Musical 40-45

Groot spektakel, groot risico: 250.000 verkochte tickets '40-45' dekken enkel vaste kosten

Musical 40/45 Studio 100 Beeld RV

Na de musical 14-18 pakt Studio 100 uit met de langverwachte opvolger 40-45, over WOII. Na de première klonken niks dan superlatieven. Het lijkt ook zakelijk een huzarenstuk te worden.

Een speciaal opgezette eventhal, een vliegtuig dat boven je hoofd vliegt, een trein op scène. Neen, Studio 100 keek op geen inspanning voor zijn jongste musical 40-45. Per avond kunnen 1.672 toeschouwers naar de musical komen kijken, vanop acht rijdende tribunes. 250.000 tickets gingen al over de toonbank, waarmee de show alvast zijn start niet heeft gemist. Van de musical Daens, uit 2008 werden 220.000 tickets verkocht, herinnert Hans Bourlon zich. 

De CEO van de entertainmentgroep is tevreden over de lovende ontvangst van 40-45. "We hebben hier vele jaren hard aan gewerkt en we hebben erg ambitieuze keuzes gemaakt. Dan doet het veel plezier om te zien dat het dit allemaal waard was."

Met 14-18 had Studio 100 zich in 2014 ook al aan een oorlogsspektakel gewaagd, dat bijna 340.000 mensen kon overtuigen. Het zorgde voor een gigantische boost voor de omzet van de groep dat jaar. In 2014 werd de recordomzet van 176,6 miljoen euro geboekt. Ligt een nieuw record binnen handbereik, gezien de lof in de media en de al verkochte tickets? "De verkochte tickets dekken de vaste kosten", zegt Bourlon voorzichtig. "De opbouw van de infrastructuur bedroeg 9,5 miljoen euro. Het komt er nu op aan zo efficiënt mogelijk te werken, zodat we telkens met een zaalbezetting van minstens 80 procent per voorstelling kunnen draaien. Vergeet niet dat hier gedurende zes maanden meer dan 200 mensen aan de slag zijn. De cast, plus alle mensen achter de schermen. Om zo’n productie rendabel te houden, moeten we de cast en de ganse crew zo efficiënt mogelijk inzetten."

Hoeveel de productie uiteindelijk kost, kan Studio 100 nu niet zeggen. Dat hangt ook af van hoelang de voorstelling loopt. De ticketprijzen variëren van 50 euro tot 95 euro en er worden twaalf voorstellingen per week gespeeld. Daarin zitten ook schoolvoorstellingen voor leerlingen die voor 15 euro gaan kijken. Dergelijke voorstelling is, gezien de reductieprijs, op zichzelf niet rendabel. In totaal zouden er nu al 34.000 leerlingentickets zijn geboekt.

Marjan Valcke, coördinator van het Sint-Jozefinstituut uit Tielt trekt deze week met 800 leerlingen naar de voorstelling. "Het is een verplichte activiteit, waarbij er in de lessen geschiedenis, project algemene vakken en maatschappelijke vorming voorbereidend werk wordt gedaan", zegt Valcke. "Ticket en vervoer bedragen 26 euro, maar er zijn geen leerlingen die omwille van het financiële aspect afhaken." Voor de school is de musical een waardig project rond haar geschiedkundig aspect, verpakt in een toegankelijk karakter, luidt het.

Eten bij Sergio Herman

Dankzij de opgedane ervaringen rond de Kerstshows van Samson & Gert weet Studio 100 als geen ander bedrijf hoe het moet omgaan met efficiëntie en zaalshows. "Maar anders dan bij onze voorstellingen voor kinderen, kunnen we volwassenen nu viparrangementen aanbieden", zegt Hans Bourlon. Zo is er het pop-uprestaurant Churchill Club, waar sterrenchef Sergio Herman tijdens de duur van de show een diner aanbiedt. Eten, parking, show en afterdrink kosten dan 500 euro per persoon. Daarvan zijn er zo'n 1.000 zitjes van verkocht.

Buitenland

"Maar het gros van de tickets zijn reguliere tickets, van 50, 60, 70 en 95 euro", zegt Bourlon. Het voordeel van deze locatie is dat die de flexibiliteit geeft om de voorstelling zo lang te laten lopen als nuttig. Bij 14-18, die speelde in de Mechelse Nekkerhal, kon dat niet. De zaal was ook geboekt voor andere evenementen. Nu niet. Voorlopig is de productie nu voor zes maanden geprogrammeerd, tot eind maart 2019. Daar kunnen voorstellingen bijkomen, wie weet zelfs in het buitenland. 

"We kijken inderdaad gericht naar Nederland", beaamt Bourlon. De Nederlandse musicalmagnaat Joop van den Ende was alvast bij de première aanwezig. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden