Donderdag 20/06/2019

‘Greta’: zo kierewiet zag u Isabelle Huppert nog niet ★★☆☆☆

Isabelle Huppert als Greta. En u dacht dat de actrice in ‘La Pianiste’ al goed kierewiet was. Beeld Jonathan Hession

Een beetje crazy heeft Isabelle Huppert al wel vaker gespeeld, maar zo compleet kierewiet als in Greta zag u haar nog niet. Haar sappige vertolking is meteen het interessantste element aan deze plezierige, maar oppervlakkige B-thriller.

Over goede acteurs bestaat het cliché dat ze kameleons moeten zijn. Kilo’s verdikken of vermageren; hun haar kort, lang of helemaal af; onherkenbaar verdwijnen in een rol. Daar doet Isabelle Huppert niet aan mee. Zij ziet er altijd precies uit als Isabelle Huppert. Toch is ze telkens weer anders – en telkens weer fantastisch. Haar gelaat kan lief en warm zijn, of arctisch koud. Met micro-expressies zo fijn als de radertjes in een Zwitsers horloge gooit ze het aura van haar personage compleet om. Soms zelfs binnen de duur van één film: in Greta lijkt ze aanvankelijk een vriendelijk oud besje, helemaal alleen in New York City, maar ontpopt ze zich na verloop van tijd tot iets helemaal anders. U dacht dat Huppert in La pianiste al goed kierewiet was? Think again.

Handen wrijven

Haar sappige vertolking is meteen het leukste element aan deze bizarre horrorthriller van Neil Jordan (The Crying Game), die nooit echt lijkt te kunnen beslissen of hij de draak wil steken met het genre, of het echt meent. Zelden een goed teken. De film begint bij Frances McCullen (Chloë Grace Moretz), een onschuldige jonge dienster die een goede daad denkt te verrichten wanneer ze een verloren handtas aan de rechtmatige eigenares – de eenzame Greta dus – terugbezorgt. Er groeit een innige vriendschap die een onrustwekkende wending neemt wanneer Frances in Greta’s gezellige huisje de verkeerde kastdeur opentrekt. Het is het soort twist waarvan je je spontaan in de handen gaat wrijven: laat maar komen.

Chloë Grace Moretz als Frances McCullen. Beeld Jonathan Hession

Alleen komt er daarna precies wat je verwacht. Jordan wringt zich in rare bochten om de kijker toch te verrassen: een geinig trucje met een droomscène zet je even op het verkeerde been, maar waarom? Diepgang en coherentie zijn ver te zoeken in deze plezierige, maar futiele genreoefening.

‘Greta’ speelt vanaf 12/6 in de bioscoop.