Donderdag 17/10/2019

Rock Werchter

Greta Van Fleet: redder van de rock of kutband uit de marketingmachine?

De Led Zeppelin voor het nieuwe millennium? De redders van de rock-’n-roll? Of toch maar een bende parasieten die door marketeers in elkaar werd geflanst? Toen Greta Van Fleet het podium van Rock Werchter betrad, was dat voor fans én sceptici.

Liefhebbers van zogeheten classic rock konden zondag op Rock Werchter hun hart ophalen aan Greta Van Fleet, een piepjong rockbandje uit Michigan rond de broers Josh, Jake en Sam Kiszka en de drummer Danny Wagner. Het viertal lijkt bij momenten een kopie van (of een parodie op) Led Zeppelin. Niet dat dat de originele Led Zep stoort. “Ik haat hun zanger!”, vertelde Robert Plant van Led Zeppelin plagerig op de Australische televisie. “Hij heeft zijn geweldige stem geleend van iemand die ik érg goed ken. Ach, wat kan je eraan doen? Wat mij betreft zijn ze oké.”

Voor de toonaangevende muziekwebsite Pitchfork was het minder oké. “Het is muziek die door de algoritmemachine opgeslokt wil worden om zoveel mogelijk streams te genereren”, aldus Pitchfork-recensent Jeremy Larson, die het debuut Anthem Of The Peaceful Army een score van 1.6 op 10 gaf. “Hun enige doel lijkt om ons te doen vergeten hoe goed Led Zeppelin ooit was.”

“Kijk, ik ga heel open en bloot zijn”, zegt Cedric Maes, gitarist bij The Sore Losers, hoofdschuddend. “Het ís gewoon Led Zeppelin, zonder de genialiteit. Toen wij onze laatste plaat gingen opnemen met de jongens van de Amerikaanse band White Denim postte zijn zanger in ons WhatsApp-groepje plots een track van het toen totaal onbekende Greta Van Fleet. ‘Dit moet je eens uitchecken!’, klonk het vol ongeloof. Achter Greta Van Fleet hoor je vooral de marketing.”

“Jazeker, de kopstem van krullenbol Josh Kiszka refereert aan Robert Plant”, schreef onze recensent Wim Wilri vorig jaar na de doortocht van Greta Van Fleet in de Brusselse AB. “En zijn podiumkledij leek uit een kleerkast van de jaren 70 gestolen. So what?” Verderop loofde hij de gitarist Jake Kiszka (“Wat een gevoel, wat een finesse, wat een groove” (…)Een gitaargod in volle glorie”) en kaartte hij het gebrek aan echte goeie songs aan. Maar de recensie vroeg vooral om dit prille, beloftevolle bandje een kans te geven.

“Greta Van Fleet is nu eenmaal een fenomeen dat regelmatig de kop opsteekt in de rockgeschiedenis”, zegt rockkenner Saïd Al-Haddad van Bruzz. “Bands die teruggrijpen naar oude helden zijn van alle tijden. Ik beschouw hen als reclame voor de scene van weleer en voor de bands die de weg hebben geplaveid. Nu ja, Greta’s show in de AB was oké maar nogal statisch. Ik sta op dit moment niet te springen om hen in een grotere zaal te zien. Als je het maar half kunt waar maken in een clubsetting, ben je nog niet klaar voor het grote werk.”

Een mooi huis

Dus? Met gemengde gevoelens naar Rock Werchter? Dat Greta Van Fleet na amper één matig onthaald album op de hoofdpodia van grote festivals mag spelen, zegt veel over hoe duizelingwekkend snel het in de muziekindustrie moet gaan.

“Als ze nu de sprong niet wagen, is het straks misschien afgelopen”, zegt Al-Haddad. “En of ze authentiek zijn of niet, houd ik in het midden. Maar ze stralen positieve energie uit. Het is lumineuze muziek. Er zit power in, zonder de zwartgalligheid van, pakweg, een Black Sabbath. Ik kan alleen maar hopen dat ze blijven evolueren. Alleen dat kan hen redden.”

“Maar waarom moeten we het altijd met van die kutbands doen?”, wil Cedric Maes weten. “Mensen die dit leuk vinden gaan van hype naar hype. Er wordt zoveel in je strot geramd. Rotzooi zoals Imagine Dragons wint tegenwoordig verdorie een Grammy in de categorie Best Rock Performance! De laatsten die écht nog eens gitaarmuziek lieten herleven, waren The White Stripes en daarvoor Nirvana. Zij schreven tenminste geweldige nummers. Ik zie Greta Van Fleet eerder als een grappig product van deze tijd. Ach, ik hoop dat ze er straks een mooi huis van kunnen kopen. Hebben ze toch tenminste dat.” (lacht)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234