Dinsdag 02/06/2020

Review

Gregory Porter in uitverkochte AB: 100 minuten krop in de keel *****

Beeld alex vanhee

Begin dit jaar won 'Liquid Spirit' van Gregory Porter de Grammy voor beste jazzplaat. Helemaal terecht, alleen onderstreepte de tweeënveertigjarige zanger gisteravond met een bloedstollend optreden in de Ancienne Belgique dat zijn muziek live nog véél beter uit de verf komt.

Het is waar: Gregory Porter ziet er wat vreemd uit met die enorme pet die haast zijn hele hoofd inpakt. Op geen enkele foto poseert hij zonder dat gigantische ding, en ook onder de gloeiende warmte van de spots bleef dat deksel dinsdagavond honderd minuten zitten. Zelfs achteraf, toen Porter in de foyer van de Ancienne Belgique het publiek ging begroeten, liep de zanger letterlijk goedgemutst rond. Maar eerlijk: wat doet het ertoe hoe Porter eruit ziet als je rekening houdt met de onredelijke dosis talent waar de uit Los Angeles afkomstige jazzcat mee behept is? Porter groeide op in een éénoudergezin, met een moeder als dominee. Een ernstige schouderblessure zorgde ervoor dat hij zijn eerste droom -voetballer worden- moest opbergen.

Geen erg, want toen vier jaar geleden vanuit het niets debuutplaat Water verscheen, werd meteen duidelijk dat zijn écht gaven in de jazz lagen. Opvolger Be Good bevestigde die indruk, en vorig jaar verscheen Liquid Spirit meteen op het prestigieuze Blue Note-label. Sindsdien is zijn carrière in een stroomversnelling terecht gekomen.

Het concert in de Ancienne Belgique was niet alleen al weken van tevoren uitverkocht, maar je voelde nog voor het optreden begon dat de verwachtingen van het publiek hooggespannen waren. En kijk: vanaf de eerste seconde zat het er pàl op. De vier muzikanten die Porter vergezelden kregen vrijelijk de ruimte om te improviseren, en zaten van meet af aan zo diep in de muziek dat de koude rillingen je letterlijk over de rug liepen. Ondanks die virtuositeit was het niettemin de stem van Porter zelf die naar de keel greep: vloeiender dan de beste honing, warm als een haardvuur, en altijd loepzuiver. 'Painted On Canvas' klonk ronduit perfect, en het was ronduit indrukwekkend om vast te stellen met welk gemak Porter zong. Meer nog: als ik ooit een betere zanger op het podium van de AB heb zien staan, moet iemand me daar dringend aan herinneren.

Porter bleek op de koop toe een bescheiden frontman, die meteen de moeite deed om zijn groep voor te stellen, en zelf regelmatig naar de achtergrond verdween zodat de bandleden zich op hun beurt in de kijker konden spelen. 'On My Way To Harlem' zette de ingeslagen weg verder. I was baptized by a jazzman's horn, klonk het, voor er een stukje uit Marvin Gaye's 'What's Going On' de song binnensloop. En ook hier: magie. Daar kwam nadien geen verandering in. 'No Love Dying' was een ballad die je dwars door je hart boorde, het enkel door piano begeleidde 'Wolfcry' kwam aan als een emotionele uppercut, het van Abbey Lincoln en Max Roach geleende 'Lonesome Lover' bleek de perfecte cover, en het sublieme '1960 What?' -over Martin Luther King- was van die aard dat je er tranen bij in de ogen kreeg. Want jawel, het stoort me niet om hier openlijk te melden dat er nogal wat zakdoekjes werden bovengehaald in de AB. Tranen van ontroering voor zoveel schoonheid, voor zoveel vanzelfsprekende eenvoud ook. En dan liet hij de radiohit 'Musical Genocide' nog achterwege.

Eerlijk: dit was het soort concert waarvan je er ook als doorgewinterde recensent met meer dan zesduizend concerten op de teller maar een paar per jaar ziet. In de herfst komt hij terug. Niet twijfelen. Gààn.

Gregory Porter komt op 24 november naar het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel . De voorverkoop start nu vrijdag via www.bozar.be.

Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234