Woensdag 26/06/2019

VTM GO

Gratis online kijken naar VTM, Q2, Vitaya en CAZ: met VTM GO is de kijker een tv-platform rijker

VTM GO app Beeld VTM

Met VTM GO krijgt de Vlaamse kijker er vanaf vandaag nog maar eens een tv-platform bij. Wat is de meerwaarde hiervan? En welke strategie zit erachter?

Wat is het?

Dat tv-kijken steeds vaker online en on demand gebeurt, is geen geheim. Daarom ook zijn op vtm.be al sinds 2014 volledige afleveringen van de programma’s van de zender te vinden. Maar de manier waarop je op die site programma’s kunt bekijken, doet anno 2019 gedateerd aan. VTM GO moet daar verandering in brengen. Het nieuwe, gratis video-on-demandplatform (VOD), dat vandaag in testversie wordt gelanceerd, doet heel erg aan Netflix denken. Uiterst gebruiksvriendelijk dus en net als bij Netflix met een gepersonaliseerd aanbod op basis van je eerder kijkgedrag. VTM GO is vanaf vandaag voor iedereen gratis terug te vinden op vtmgo.be. De bijhorende app is in de testfase beschikbaar voor een beperkt publiek van tienduizend gebruikers.

Wat valt er te zien?

VTM GO bundelt het beste van alle Medialaan-zenders. Je vindt er dus programma’s van zowel VTM, Q2, Vitaya, CAZ als de kinderzenders VTM Kids en VTM Kids Jr. Samen goed voor bijna driehonderd titels, zowel recente reeksen en films als ouder materiaal: van het onvolprezen Studio Tarara, over Clan tot Moeder waarom leven wij?. Daarnaast haalde Medialaan Walter Iuzzolino aan boord, een televisiefreak met Italiaanse roots die wereldwijd de beste niet-Engelstalige fictiereeksen opspoort. Die brengt hij samen onder het keurmerk ‘Walter Presents’ waarmee hij ondertussen in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Australië en Italië hoge ogen gooit. Met reeksen als het Canadese The Border, het Franse Le mystère du lac of het Deense Veni Vidi Vici mag hij nu ook de VTM GO-kijker van zijn goede smaak proberen te overtuigen.

Walter Iuzzolino Beeld VTM

Waarom doen ze dit bij Medialaan?

Simpel, omdat ze de cijfers in de gaten houden. Het aantal onlineviews voor hun programma’s schiet de laatste jaren pijlsnel de hoogte in. Waar er in 2015 ‘slechts’ 19 miljoen volledige programma’s bekeken werden op vtm.be waren dat er vorig jaar al 52 miljoen. Bovendien is die manier van kijken vooral bij jongere kijkers in trek. Bijna de helft (48 procent) van de Vlaamse jongeren tussen 15 en 24 jaar heeft een account waarmee ze op de Medialaan-platformen online tv-kijken. En laat dat net de doelgroep zijn die met klassieke televisie steeds moeilijker te bereiken is. Wie die kritische doelgroep wil blijven boeien, moet up-to-date blijven. De upgrade naar VTM GO moet daarvoor zorgen. Bovendien zit de concurrentie niet stil. De VRT heeft met VRT NU al twee jaar een onlineplatform waar de programma’s van de openbare omroep te (her)bekijken zijn. 

Ook adverteerders lopen warm voor zo’n online VOD-platform. Nu hun reclameblokken steeds massaler doorgespoeld worden, zijn zij op zoek naar alternatieve manieren om die jongere kijkers toch nog te bereiken. VTM GO is zo’n alternatief. Gebruikers kunnen live kijken, programma’s opvragen en hele seizoenen bingewatchen. Helemaal gratis. Als je er tenminste af en toe een korte, niet-doorspoelbaar reclameblok bij wilt nemen. Om die voor kijkers én adverteerders interessant te maken, krijgen gebruikers van VTM GO enkel reclame op maat te zien. Spotjes dus die hen, op basis van de gegevens in hun profiel, zouden moeten interesseren. 

Wat is de volgende stap?

Vorig jaar lanceerde Medialaan het plan om een Vlaamse Netflix op poten te zetten, een platform dat de beste Vlaamse fictie van alle zenders zou combineren met het betere buitenlandse werk. Dat ballonnetje werd echter al snel lek geschoten. Door Telenet-topman John Porter bijvoorbeeld. Die liet weten dat Vlaanderen te klein en de investeringen te groot waren om van zo’n nieuw platform een succes te maken. Het gebrek aan enthousiasme in de sector betekent niet dat het plan opgeborgen wordt. Integendeel, als niemand mee wil, doen we het desnoods op ons eentje, liet de top van het bedrijf al meermaals weten. VTM GO laat zien dat dat, alvast op technisch vlak, mogelijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden