Woensdag 17/07/2019

Graphic Novel

Graphic novel op eenzame hoogte

Beeld rv

De prestigieuze Dupuis-collectie Vrije Vlucht, waarin auteurs nu al meer dan twintig jaar buiten hun reeksen om literaire one-shots mogen maken, leed de voorbije jaren aan bloedarmoede. Deels door de mindere verhalen, deels omdat concurrerende uitgeverijen vergelijkbare auteurscollecties opstartten. Die trend keert de uitgeverij helemaal met 'Femme fatale' van de Franse stripgrootmeester Max Cabanes, een begenadigd auteur op het hoogtepunt van zijn kunnen.

Cabanes was al een poosje van plan de in 1977 verschenen misdaadroman 'Fatale' van zijn bekende landgenoot Jean-Patrick Manchette (1942-1995) te verstrippen. Hij was overigens niet de enige stripauteur met een zwak voor diens 'littératu0re noire'. De manier waarop de schrijver toonde hoe de man in de straat zichzelf in de criminaliteit helpt, intrigeerde ook Jacques Tardi, getuige zijn verstripping 'Kleine West Coast Blues'. Maar Max Cabanes ging nog een stapje verder: hij werkte samen met journalist/scenarist Doug Headline, pseudoniem van Tristan Jean Manchette, oftewel de zoon van. Zo wist hij te garanderen dat de integriteit van de oorspronkelijke roman bewaard zou blijven.

'Femme fatale' start met een scène in een Frans plattelandsdorpje. De verleidelijke hoofdrolspeelster Aimée Joubert schiet er in koelen bloede een seksistische jager dood. De vlucht naar het havenstadje Bléville (wat staat voor het Noord-Franse Dieppe) die er op volgt, blijkt tot in de puntjes voorbereid. Met schijnbaar gemak infiltreert Joubert er de besloten kring van notabelen. Haar wapen: charme. Haar doel: wraak.

Cabanes' rauwe, realistische maar tegelijk ook poëtische tekenwerk sluit naadloos aan bij het verhaal. De opbouw doet meteen hunkeren naar meer, de spanningsboog wordt uitstekend gebracht, de sfeer is uitmuntend. Het blijkt ook een uitstekende zet om talloze flarden van Manchettes originele romantekst te integreren. Dat alles tilt de graphic novel naar een eenzame hoogte.

Niemand in dit verhaal is sympathiek, zeker de hoofdrolspeelster niet. En toch slaagt Cabanes erin de lezer vertrouwd met haar te maken. Je voelt zelfs een zweem van goedkeuren voor haar daden. Waarom? 'Femme fatale' staat ver van het goed-versus-kwaad-verhaal. Dit is slecht tegen slechter. Het levert 136 pagina's heerlijk leesvoer op.

Max Cabanes, 'Femme fatale', Dupuis, 136 p., 26,90 euro

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden