Dinsdag 20/08/2019

Gouden concertjaar voor Belgische muziekgroepen

Milk Inc. kon dit jaar drie maal het Sportpaleis laten vollopen. (Foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN

'We mogen nooit vergeten dat het opnieuw een bijzonder knap jaar was voor onze nationale trotsen', benadrukt Kurt Overbergh, artistiek directeur van de Ancienne Belgique. "Zowat één op de twee bands die het podium van de AB in 2007 zagen, was van Belgische bodem. Zo'n aantal was tien jaar geleden ondenkbaar."

Daar lijkt het inderdaad wel op. De affiche van Rock Werchter in 1997 liegt er bijvoorbeeld niet om. Drie bands - dEUS, Zap Mama en Channel Zero - stonden toen op de affiche van Schueremans' zomerfestival. Dit jaar was dat aantal verdrievoudigd. En de Ancienne Belgique deed het zelfs nog iets beter: een decennium geleden speelden twintig Belgische acts in de Brusselse concerttempel. Eind 2007 zullen dat er maar liefst vier keer zoveel geweest zijn, en haast allemaal voor een uitverkochte zaal.

Sioen, Fixkes, Arno en Gabriel Rios concerteerden zelfs meer dan eens in het muziekcomplex, dit jaar. In '97 konden alleen Clouseau en Willem Vermandere prat gaan op meervoudige optredens in de Ancienne Belgique. En de concerten van Clouseau raakten toen niet eens uitverkocht.

In dat licht is het dan ook al wat minder spectaculair om te constateren dat de ticketverkoop van Sioen, Laïs of Fixkes niet zo vlot loopt dan verhoopt. Zijn die tegenslagen misschien een indicatie voor een tendens? Allerminst. "Sioen doet volgend jaar tien optredens in de grootste culturele centra, en die blijken op een paar stoelen na al helemaal uitverkocht", zegt zijn manager Tom De Clercq. "Dan spreken we toch al over nog eens zevenduizend tickets."

Laïs speelde dan weer net voor hun concert in de AB voor een uitpuilende Roma en Fixkes zijn neofieten die in hun eigen tempo zouden moeten timmeren aan de weg. Bovendien ligt het aanbod aan Belgische bands dit jaar bijna 20 procent hoger dan vorig jaar, waardoor Vlaamse groepen een zwaardere concurrentie met elkaar én met buitenlandse publiekstrekkers moeten voeren.

"Belgische publiek is verwender en daardoor kieskeuriger"

"Het Belgische publiek is verwender en daardoor kieskeuriger", verklaart Michel Lenaerts de moeizamere ticketverkoop van enkele Belgische acts in november en december. Pascal Van de Velde van Greenhouse Talent, dat Admiral Freebee en Sarah Bettens begeleidt, wijt de terugloop van de kaartverkoop dan weer aan een groeiend wantrouwen in de economie bij de Belgische consument. Luxeproducten als concerttickets zijn daar dan als eerste het slachtoffer van.

Daartegenover staat dat heel wat zomerfestivals, zoals Marktrock, de Lokerse Feesten of Crammerock, juist hun voordeel deden met Belgische acts dit jaar. En Vorst Nationaal kon zalen vullen met Arno, Will Tura en Ozark Henry - die laatste breit aan dat succes zelfs een bijna geheel uitverkochte theatertournee. Tien jaar geleden konden alleen mediatieke popsterren als Helmut Lotti en Get Ready! diezelfde zaal doen vollopen.

Ook in het Sportpaleis doen de Belgen het goed. Jan Van Esbroeck van het Sportpaleis weet te vertellen dat het Antwerpse complex dit jaar succesvol ingepalmd werd "door Eddy Wally, twee Nekkanachten, twee keer Belle Perez, drie keer Milk Inc., wellicht zeventien keer Clouseau en met wat goede wil ook vijf Natalia meets...-concerten in januari van 2008. In het voorjaar komen daar nog eens minstens twee Soulsisterconcerten bij. In 2002 - amper vijf jaar geleden - moesten we het stellen met negen Clouseaushows en één Helmut Lotti." (Gunter Van Assche)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden