Maandag 09/12/2019

DM Zapt

Goede raad voor ‘The Voice van Vlaanderen’: pas op voor de haaien, Ibe

Ibe Wuyts in 'The Voice'. Beeld RV

Sasha Van der Speeten zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: hoe moet het verder met de winnaar van The Voice van Vlaanderen?

In ons huisgezin waren de belangrijkste verkiezingen het afgelopen weekend die voor The Voice van Vlaanderen. De heilige boeddha weet dat ik mijn vier -en tienjarige heb geprobeerd warm te maken voor Het grote debat op Eén. Tevergeefs, ondanks het swaggy je-ne-sais-quoi van Ivan De Vadder. De flashy trailer voor de verkiezingsshow De Stem van Vlaanderen op VTM kon evenmin rekenen op de interesse van mijn nageslacht. Nee, het was de overwinning van Ibe Wuyts vrijdagavond in The Voice die in onze woonkamer het felst nazinderde.

Ik weet perfect wat sommige op alternatieve leest geschoeide sceptici vinden van The Voice van Vlaanderen. And I don’t care. Wat mij betreft bieden programma’s zoals The Voice en Liefde voor muziek een glimp van hoe het anders kan. Ze cateren niet zelden voor een publiek dat in zijn dagelijkse leven to-táál geen interesse heeft voor muziek en bijgevolg uit arren moede terecht komt bij de meest wansmakelijke drek die toevallig mee te neuriën valt. Nee, op braderijfeesten zult u mij niet snel tegenkomen. Ieder zijn meug.

Soit, Ibe Wuyts heeft een commercieel muziekconcours gewonnen dat hoegenaamd geen geheim maakt van zijn uitgangspunt: een nieuwe Vlaamse popster in de markt zetten. In zijn geval is dat een uitdaging. Wuyts is een haast klassieke singer-songwriter wiens stem het best tot zijn recht komt in intimistische pianoliedjes. U denkt nu misschien aan Nick Cave, Joe Jackson of Randy Newman, maar de producers en managers die straks de doldrieste machine achter Wuyts draaiende zullen houden, zullen focussen op de meest lucratieve doelgroep voor hun poulain: jonge meisjes die alleen YouTube en Spotify kennen. En bij uitbreiding hun aan inwisselbare radiopop verslingerde ouders. Bij hen triomferen vandaag tijdelijke fenomenen als Lewis Capaldi (van wie Wuyts al songs coverde), Shawn Mendes en Dermot Kennedy. Lees: tandeloze eendagsvliegen.

Dat de 17-jarige Genkenaar veel meer in petto heeft dan een rondje cashgrabben in het kielzog van bovengenoemde eendimensionale meisjesidolen, zal hij wellicht niet van zijn dichtste entourage horen. Zij moet immers een glashelder merk finetunen om zo efficiënt mogelijk te kunnen scoren. Dat daar een beperkte houdbaarheidsdatum aan vastzit, zal hen worst wezen. Of heeft vijfentwintig jaar muziekjournalistiek bovengetekende misschien té cynisch gemaakt?

Volg je instinct, Ibe, en durf buiten je comfortzone treden. Zodat je over vijf of tien jaar niet muurvast zit in een genre dat geen manoeuvreerruimte duldt of met een imago dat je versmacht. Zoiets is nefast voor je ziel en je muzikantenhart. Een groot talent als jij verdient beter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234