Maandag 21/06/2021

Televisie

Goed nieuws voor jong én oud: felbejubelde en grensverleggende animatiereeks Adventure Time krijgt vierdelig vervolg

Distant Lands borduurt voort op de heerlijke fantasiewereld die in Adventure Time werd gecreëerd.  Beeld RV
Distant Lands borduurt voort op de heerlijke fantasiewereld die in Adventure Time werd gecreëerd.Beeld RV

Fans van Adventure Time halen opgelucht adem nu de spin-off Distant Lands vanaf dit weekend te zien is op Cartoon Network. De twee jaar geleden ter ziele gegane Amerikaanse animatieserie hoort bij de meest invloedrijke van het voorbije decennium.

“Papa, kunnen prinsessen verliefd worden op elkaar?” “Waarom is Ruimteklontprinses zo vol van zichzelf?” “Is Finn depressief?” “Kun je een afgerukte arm écht vervangen door een robotarm?” “Als Gunter de pinguïn een zoutarm dieet volgt, mag hij dan niet langer de tranen van de IJskoning oplikken?”

Je zal maar opgroeiende dochters in huis hebben die sinds de kleutertijd helemaal zijn verslingerd aan Adventure Time. Dochters met – we schrijven maar wat – een slaapkamer die oogt als een blitse kapel waarin de personages worden aanbeden met posters, pluchen knuffels, mutsen, koffiemokken, strips, kleurboeken en Lego-figuurtjes. De merchandiseafdeling van Adventure Time vaart er wel bij. Vooral in de VS vormt het fanleger van de serie een heuse sekte, die aan die van de Trekkies doet denken, de obsessiefsten der Star Trek-fans.

Weinig generaties overspannende animatiereeksen hadden de voorbije tien jaar zo’n impact op de popcultuur als Adventure Time. Zeker, bejubelde series zoals Bojack Horseman en Rick & Morty trakteerden de meest cynische melancholici onder de Netflix-bingers op een feest van herkenning, met scenario’s die op doortrapte wijze de hedendaagse westerse maatschappij dissecteerden en fileerden. Maar een intelligente animatieserie die zowel lagereschoolkinderen als tieners én hippe ouders aan de buis gekluisterd hield, tien seizoenen lang, zonder aan kwaliteit in te boeten?

Grenzeloze verbeelding

Adventure Time, gecreëerd door Pendleton Ward, slaagde daarin met een gelaagde vertelstijl en een grenzeloze verbeelding. Ward werd het voorbije jaar geprezen voor The Midnight Gospel, een psychedelische animatiereeks voor volwassenen die psychotherapie, spiritualiteit en een verregaande fascinatie voor hallucinogene drugs onderdak bood. Zo bont maakte hij het niet met Adventure Time, zij het dat het kleurrijke universum van die show niet zelden aanvoelde alsof je in lsd-trip verzeild was geraakt.

Zoals Tolkien met zijn Midden-Aarde een wereld schiep die een ondergrond verleent voor een oneindig aantal potentiële kronieken, zo ook ontwierp Ward zijn Land Van Ooo als een universum waarin een veelheid aan subplots, nevenvertellingen en spin-offs een voedingsbodem kunnen vinden. Bovendien lijkt ook Ooo, zoals Middle Earth, een gemuteerde versie van onze eigen blauwe planeet, Moeder Aarde. Zij het dat Ooo een postapocalyptische setting herbergt die duizend jaar na een zogenaamde Heilige Paddenstoelenoorlog ontstond. We schreven het al: erg nuchter doen Wards wonderlijke wentelwerelden zelden aan.

De bovenlaag van Adventure Time leest als een schattig heldenepos waarin de absurditeiten op tijd baan ruimen voor behoedzaam gemoraliseer: over onvoorwaardelijke vriendschap, bijvoorbeeld, of over hoe schadelijk vooroordelen kunnen zijn. Een verademing in vergelijking met de onderschattende betutteling van veel kinderprogramma’s van eigen bodem.

De allerjongsten wreven vast hun oogjes uit bij de heldhaftige avonturen van Finn De Jongen en zijn vriend Jake, de hond die van vorm kan veranderen alsof hij van klei is gemaakt. Ze zagen de snode IJskoning en zijn malle pinguïns prinsessen ontvoeren omdat hij eenzaam is in zijn ijsberg. Ze bloosden bij Finns verliefde escapades met Vuurprinses en Marceline de vampierenkoningin.

Onder dat fantasyoppervlak verstopte Ward zijn liefde voor de underground en voor de outsidercultuur, evenals een hang naar transcendentie. Referenties aan boeddhisme en astrologie vervloeiden er met knipoogjes naar horror, oldskool videogames en het absurdisme van, pakweg, Monty Python.

Adventure Time dankt er een knoert van een cultreputatie aan. Onder zijn beroemde fans zitten de acteurs Hugh Jackman en Elijah Wood, of de rapper Tyler, The Creator. Donald Glover, aka Childish Gambino, speelde in een aantal afleveringen het rolletje van de sexy vampier Marshall Lee.

Kussende prinsessen

Misschien heeft die lof te maken met de progressieve, verbindende visie achter Adventure Time, waarin de wereld nooit zwart-wit is. Zie: het grillige karakter van de protagonisten en hun soms moeizame streven om het goede te doen.

Of het verfrissende gebrek aan genderstereotypering en een gevoeligheid voor genderfluïditeit. Twee vrouwelijke cartoonpersonages die samenwonen en elkaar innig op de mond kussen? Da’s familie-entertainment anno 2020. Een aaibare minirevolutie in ultragepolariseerde tijden. Bovengenoemde vermeende lesbische relatie tussen prinses Bubblegum en Marceline wordt op ontroerende wijze uitgediept in de meesterlijke tweede aflevering van Adventure Time: Distant Lands.

De vierdelige spin-off start dit weekend op Cartoon Network en doet aan als een verzameling bijgedachten bij de moederreeks. De eerste aflevering is een oorsprongsverhaal rond de robot BMO. De aflevering erna blikt vooruit na de apocalyptische slotaflevering van de reguliere reeks, die twee jaar geleden de superfans verweesd achterliet.

“Men vertelt ons dat onze barsten ons minderwaardig maken”, vertelt een glazen prinses in de tweede episode van Distant Lands, terwijl ze moeite moet doen om niet in gruzelementen uit elkaar te vallen, “maar het tegendeel is waar. Ik wil mijn onvolmaaktheden niet langer verbergen”. Kijk, misschien steken wij en onze kroost er opnieuw iets van op.

Adventure Time: Distant Lands, 5 december op Cartoon Network, 8.10 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234