Maandag 16/12/2019

Recensie

‘Girls of the Golden West’ legt de vinger op de Amerikaanse wonde

‘Girls of the Golden West’ van John Adams en Peter Sellars. Beeld Ruth Walz

Met de titel Girls of the Golden West leek de nieuwe opera van de Amerikaanse topcomponist John Adams een remake van Puccini’s Fanciulla del West te worden. Maar daar stak librettist en regisseur Peter Sellars een stokje voor.

In het rijtje iconische opera’s van het duo Adams/Sellars – Nixon in China, The Death of Klinghoffer, El Niño, Doctor Atomic – is er één constante: het gaat telkens om politiek relevante onderwerpen, over de grote mythes van onze tijd. Hun nieuwste, Girls of the Golden West, na de première in San Francisco nu te zien in Amsterdam, brengt als het ware een synthese. 

Aan de hand van een van de ontstaansmythen van de Verenigde Staten, de Goudkoorts, peilt deze opera naar wat er is misgegaan in dat Beloofde Land: racisme, hebzucht, seksisme, mannelijkheidswaan. Hij doet dat nochtans niet ongenuanceerd. In elk personage, ook het meest onverdraagzame, is er een sprankje schoonheid en uit de muziek spreekt een groot mededogen. Adams combineert binnen zijn vertrouwde muziektaal lyrische melodieën met ruwe ritmes en harmonieën en houdt zo de aandacht strak. 

Dat is ook nodig gezien de structuur van het libretto, een aaneenschakeling van erg uiteenlopende historische brieffragmenten, vooral van vrouwen uit de tijd van de Goudkoorts, en andere literatuur. Het eerste bedrijf lijkt daardoor wel een soort revue: pas na de pauze ontstaat er zoiets als een dramatisch narratief.

Nauwgezet historisch

Wie van Sellars weer een radicaal geactualiseerde visuele uitwerking verwacht, komt bedrogen uit. De kostuums en een aantal decorelementen zijn nauwgezet historisch en op één scène na laat hij zelfs zijn rituele gebarentaal achterwege. De afstand die hij zo creëert geeft de toeschouwer de vrijheid om de boodschap van raciale verdraagzaamheid en respect voor vrouwen al dan niet op onze tijd toe te passen. Maar de nadrukkelijke acteerstijl en de vocale intensiteit van de zangers zijn wel eenduidig. Bijzonder indrukwekkend binnen een zeer homogene cast zijn Julia Bullock als Dame Shirley en Davóne Tines als Ned Peters.

Girls of the Golden West is misschien niet het meesterwerk dat Adams’ Doctor Atomic was. Maar het is wel een voorbeeld van wat opera in deze tijd kan doen: de vinger op de wonde leggen. En een beetje helen.

Nog tot 17/3 in De Nationale Opera, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234