Maandag 16/09/2019

Albumreview

‘Ginger’ van Brockhampton: geniale shit die de concurrentie zal doen vloeken ★★★★☆

Brockhampton op Rock Werchter 2019. Beeld Stefaan Temmerman

De zomer loopt ten einde en kijk, daar duiken de kleppers van de popmuziek op met nieuwe platen, klaar om het najaar te domineren. Koningin Taylor Swift overtuigt matig, maar de rapnarren van Brockhampton azen hongeriger dan ooit op de hiphopscepter. Watch the throne!

Toen we de dodelijk trendsettende Amerikaanse hiphopcrew Brockhampton vorig jaar op Pukkelpop een verdienstelijke maar onsamenhangende show zagen spelen, dachten we in de eerste plaats: benieuwd wanneer deze dolle bende uit elkaar valt en plaats ruimt voor elfendertig solocarrières. Want zoals de interessantste hiphopcollectieven (Wu-Tang, Dungeon Family, Odd Future) is het schizofrene, fragiele karakter van Brockhampton zijn grootste troef. Van felle straatrap over funky Outkast-rip-offs tot zeemzoete boybandballads: aan deze posse valt geen touw vast te knopen. Elk lid lijkt zijn eigen koers te varen, heeft zijn eigen welomlijnde imago en bijgevolg erg specifieke visie op wat Brockhampton moet zijn.

Die onderkoelde besluiteloosheid baarde de drie superbe Saturation-platen én een handvol uitstekende singles (‘1999 Wildfire’, iemand?), maar ook het vorig jaar verschenen Iridiscence, het rotintense, hermetische relaas van hoe populariteit en interne strubbelingen een band het diepste dal in kunnen loodsen. Die plaat kreeg goede kritieken maar raakte alleen de hardcore-Brockfans. De doorsnee rapminnaars vond de groezelige, doorwrochte tracks a bit too much. De heisa rond stichtend groepslid (en seksueel roofdier) Ameer Vann wierp een lelijke schaduw over de band, met de nodige emotionele explosies van dien. Vann werd geëxcommuniceerd. Vandaag wonen de leden niet langer romantisch in één bouwvallig huis, als in een kunstenaarscommune. Beetje jammer toch.

'Ginger' van Brockhampton Beeld rv

Zieltjes gereinigd

Op Ginger klimt de meest tot de verbeelding sprekende hiphopcrew van het moment langzaam uit het dal. Er schijnen bundels Californisch zonlicht door de kieren van het dikke bladerdek dat over het Brock-universum hangt. Dat Ginger werd opgenomen in Los Angeles en niet in het druilerige Londen zoals Iridiscence, helpt wellicht. “We wilden een zomerplaat maken”, klonk het al eerder bij monde van Kevin Abstract, oppersmurf van dienst, die eerder dit jaar de fraaie soloplaat Arizona Baby uitbracht.

Zo gekweld als op Iridiscence gaat het er (gelukkig) niet aan toe op Ginger. De Brocks hebben hun zieltjes zo goed en zo kwaad mogelijk gereinigd (met een beetje hulp van de tot zelfhulpgoeroe getransformeerde acteur Shia LeBeouf) en vinden opnieuw de balans tussen verontwaardiging, klef sentiment en broeierige soul. Zie: het kwartetje singles dat voorafging aan dit album en dat het popinstinct van de boys onderstreept: ‘If You Pray Right’, ‘I Been Born Again’, ‘No Halo’ en het fenomenale ‘Boy Bye’ (met die fonkelende sample van de Perzische popzanger Dariush Eghbali!). Er is ‘Heaven Belongs To You’, dat wordt ingeleid door Britrapper slowthai, of ‘St.Percy’ dat likt aan de trommelvliezen met bonzende bassen en stug klikkende percussie. Het fluks echoënde ‘Dearly Departed’ heeft meer gemeen met de psychrock van Flaming Lips dan met, pakweg, Atlanta-trap. De titeltrack laat Autotunestemmen over elkaar glijden en glibberen tot je er onwel van wordt.

Nope, Brockhampton vertikt het nog steeds om een duidelijke richting te kiezen. Laten we het z’n handelsmerk noemen? Goed dan. Feit is: zélfs op dit soort intrigerende, weifelende overgangsplaten stouwt Brockhampton geniale shit waarbij de concurrentie ongetwijfeld eens goed zal vloeken. Tyler, Vince, Denzel: opgepast, jongens! They’re coming for y’all.