Woensdag 22/01/2020

Gilberto Gil in Rivierenhof: Minister van schuddende heupen ***

Beeld Alex Vanhee

Schelde en Amazone stroomden woensdag even samen naar het Rivierenhof. Daar gaf de Braziliaanse legende Gilberto Gil present. Kabbelen deed zijn set nooit: de zuiderse feestritmes zorgden zelfs voor een stevige golfslag.

Nooit gedacht dat we, net als zo'n duizendtal toeschouwers, mee zouden juichen terwijl een 71-jarige kont recht in ons gezichtsveld staat te schudden. Maar het vinnige achterste van Gilberto Gil dwingt een mens blijkbaar tot tomeloos enthousiasme.

Nog geen vier songs ver in de set toonde de bejaarde Braziliaan al hoe kwiek van lijf en leden hij nog is. Alleen al door zijn joie de vivre kon dit zomerzwoele concert gerust wedijveren met het weer: voor zonsondergang zinderde de lucht nog steeds van de hitte, maar ook op het podium steeg de temperatuur met zijn Tropicália, een muzikaal lappendeken van forró, samba, bossa nova, rock-'n-roll, reggae en xotes.

Montere deuntjes
Net zoals die westerse en exotische stijlen verbroederden met elkaar, zag je ook het publiek veranderen in één dansend lichaam met duizenden kleurrijke ledematen. De voertaal bleek weliswaar nog steeds Antwerps, maar ook een grote Portugese en Braziliaanse delegatie bleek afgezakt naar het Openluchttheater.

Een uitbundig 'Fé na festa' gaf de aftrap van de set, die wegbleef van Gils meer tegendraadse repertoire, maar de nadruk legde op montere deuntjes. In dat vrolijke gezelschap bleek een zeldzaam rustpunt als 'Lamento Sertanejo', een cover van de stervende volksheld Dominguinhos, nog langer aan je ribben kleven.

Met 'Three Little Birds' en 'No Woman No Cry' van Bob Marley vonden nog meer covers hun weg naar de set, al werd die laatste song halfweg chauvinistisch herdoopt tot 'Não chore mais'. Gilberto Gils liefde voor reggae bleek nog een souvenir aan zijn Engelse ballingschap. Omwille van zijn politieke opvattingen werd de Braziliaan in 1969 verbannen uit eigen land. Nadien kreeg Gil wel eerherstel in Brazilië: tot vijf jaar geleden was hij er zelfs minister van Cultuur.

Sixties
Daarmee bleef het eens zo verwonderlijk dat hij zo ver wegbleef van politiek in het Rivierenhof. De subversieve zanger van weleer zweeg bijvoorbeeld over de massale demonstraties die onlangs uitbraken in de straten van Rio de Janeiro en São Paulo. De parallellen met de vlammende protesten uit zijn hoogdagen in de sixties waren overduidelijk.

Maar ter zijner verdediging: welk feestje vaart wel bij een politiek discours? Uiteindelijk kon Gilberto Gil beter de geschiedenis laten rusten dan de heupen van die prachtige Braziliaanse jongedames voor ons.

 
De subversieve zanger van weleer zweeg over de massale demonstraties in Rio en Sao Paulo
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234