Donderdag 27/06/2019

Time

Gesjacher met iconisch tijdschrift: Time alweer in andere handen

De kenmerkende covers met de rode boord. Beeld rv

Het vlaggenschip van journalistiek is na amper acht maanden alweer verkocht. Techgigant Marc Benioff  is nu eigenaar van nieuwsmagazine Time. Uit liefde voor de titel, zegt hij. Maar wat betekent dat voor 's werelds meest gelezen tijdschrift?

"We investeren in een bedrijf met een enorme impact op de wereld. Een onwaarschijnlijk sterk bedrijf bovendien. Precies wat we zoeken, als we investeren als familie." Time, een onwaarschijnlijk sterk bedrijf? Kans is groot dat velen hun wenkbrauwen optrekken bij de woorden van Marc Benioff, de techmiljardair die net het magazine heeft gekocht. 

Over die wereldwijde impact heeft Benioff wel een punt. Het Amerikaanse weekblad met de eeuwige rode boord om de cover is  toonaangevend en geldt als 's werelds meest gelezen magazine, zijn jaarlijkse keuze van 'Person of the year' is wereldnieuws op zich. Maar het 95 jaar oude nieuws- en opiniemagazine vaart door woelige wateren. 

Amper acht maanden geleden werd het gekocht door uitgeverij Meredith, dat gespecialiseerd is in woning- en lifestylemagazines. Lang heeft dat evenwel niet geduurd: nu al verloopt Meredith Time aan Benioff en zijn vrouw Lynne. 190 miljoen dollar (163 miljoen euro) tellen ze daarvoor neer. 

Een complete verrassing is dat niet. Al sinds maart bazuinde Meredith rond dat het een koper zocht, ook voor de andere bekende titels van Time Inc., zoals 
Fortune en Sports Illustrated. De uitgeverij zit in slechte papieren en heeft een schuldenberg van 2,3 miljard euro, een put die snel gedempt moet worden. 

De Benioffs zijn dan weer groot geworden met Salesforce, dat bedrijfssoftware ontwikkelt op basis van cloud computing (via een netwerk – vaak het internet – op aanvraag beschikbaar stellen van hardware, software en gegevens). Maar, zo benadrukt het koppel dat in de Amerikaanse pers wordt omschreven als 'excentriek, zelfs naar Silicon Valley-normen':  Time is een persoonlijke aankoop en heeft niets te maken met Salesforce.

Maar wat betekent dat voor een van de belangrijkste tijdschriften van Amerika? De laatste jaren ligt het accent bij Time, dat zo'n 2 miljoen abonnees telt, op videocontent, live-evenementen en allerlei online-initiatieven. Dat het blad nu in handen komt van een techgigant, jaagt de speculatie over een puur onlineverhaal verder aan. 

Niets van, zegt hoofdredacteur Edward Felsenthal, die aan boord blijft. Die digitale koers wordt aangehouden maar "print is het fundament waarop we alles gebouwd hebben". Het is ook niet de bedoeling dat de redactie naar San Francisco verhuist, de thuishaven van Benioff, maar in New York blijft. 

Silicon Valley

Maar de verkoop is opmerkelijk in het licht van een andere controversiële overnames in de Amerikaanse media. Zo werd de lokale krant Las Vegas Review-Journal overgekocht door ene Sheldon Adelson, een casinomogol over wie de krant regelmatig kritisch had bericht. Adelson kon zijn identiteit als koper een tijdje geheimhouden, maar toen de journalisten van de krant konden achterhalen wie hun nieuwe eigenaar was, werden ze ontslagen. 

Ook de big shots van Silicon Valley tonen de laatste tijd een bijzondere interesse in de klassieke nieuwsmedia. Jeff Bezos van Amazon legde vijf jaar geleden 250 miljoen dollar (215 miljoen euro) op tafel voor The Washington Post. Hij slaagde er wel in om de noodlijdende krant een nieuw (online) elan te geven. Laurene Powell, de weduwe van Steve Jobs, kocht vorige jaar The Atlantic

Benioff zegt dat zijn aankoop is ingegeven door het verlangen om de titel Time te behouden en beweert dat hij niet van plan is om zich te moeien met de dagelijkse werking of journalistieke beslissingen. Evenmin verwacht hij dat het magazine zijn eigen politieke voorkeur volgt. 

Benioff is een mondige tegenstander van de loonkloof tussen mannen en vrouwen en in 2015 dreigde hij ermee zijn bedrijf terug te trekken uit Indiana omdat de staat een hoop wetten had ingevoerd die holebi's en transgenders discrimineerden. "We zijn vereerd om de stewards te zijn van dit iconisch merk." 

Toch is het afwachten wat dat precies betekent. Ook Time heeft last van de digitale verschuivingen, en afkalvende lezersaantallen en advertentie-inkomsten. Meredith was van plan om een paar honderd medewerkers te ontslaan. Of dat plan vervalt dankzij de verkoop, is hoogst onduidelijk.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden