Donderdag 19/09/2019

Filmblog

Gerard Depardieu, hou alsjeblieft je hemd aan

Isabelle Huppert en Gerard Depardieu - hier uitzonderlijk toch mét hemd - in 'Valley of Love'. Beeld EPA

Talent vervliegt niet met de jaren, dat laten de oude knarren Michael Caine, Jane Fonda en Harvey Keitel nog maar eens zien in 'Youth', een van de grote favorieten voor de Gouden Palm. Maar talent kreunt wel onder het gewicht.

Een ster die te dik is, valt uit de hemel. Niet dat je geen kilootje mag bijkomen. Colin Farrell deed dat ook in 'The Lobster', de film waarin zijn personage best wel als een kreeft door het leven wil gaan. Maar om zichzelf onherkenbaar te maken, zette hij een bril op, verstopte hij zichzelf achter een snor en kwam 20 kilo bij in 8 weken tijd.

Niet met het eten van kreeft. Pizza, cheeseburgers en Haagen-Dazs stonden op zijn dieet. Het ijs stopte hij in de microgolf en dronk het op, zo bekende hij. Eigenlijk was dat verdikken een marteling. "Twee cheeseburgers, frieten en Coca-Cola's achter de kiezen stoppen en bovenop nog eens twee stukken chocoladetaart om tien uur 's morgens, is geen pretje," aldus Farrell.

Maar hij was wel tevreden over het resultaat. "Er hangt een zekere droefheid aan al dat gewicht vast. Ik werd opeens een andere Colin dan degene die ik zelf ken. Het doet je inzien hoe je gewicht deel uitmaakt van je imago."

Depardieu lijkt dat ook te beseffen en wil dat gewicht van hem gaan uitspelen. Maar het mag gerust wat minder. 'Valley of Love', zijn nieuwste film en meteen ook de 23ste al waarmee hij het Filmfestival van Cannes aandoet, mag ronduit als een horrorfilm bestempeld worden. Hij en Isabelle Huppert spelen een man en een vrouw die ooit getrouwd zijn geweest, maar de zoon die ze samen hebben gehad verloren aan zelfmoord. In de brief die hij achterliet, verklaart hij dat hij zich nog één keer aan hen zal tonen in 'The Valley of Death'.

Horror dus. Niet zozeer omdat er griezelige zaken in gebeuren, maar wel omdat de verschijning van Depardieu pijn doet aan de ogen. Zo gigantisch is de man geworden dat hij misschien moet gaan overwegen om audities af te leggen voor 'Star Wars' om een planeet te spelen of een ruimteschip. Zijn gigantische pens kan ook voor de maan doorgaan, indien juist belicht.

Hij loopt sowieso de helft van de film in bloot bovenlijf. Druppend van het zweet en zo luid hijgend en puffend dat de producers minder geld dienden uit te geven aan de soundtrack.

Huppert en Depardieu spelen een versie van zichzelf in 'Valley of Love'. Ze hebben dezelfde voornamen en Depardieu is boertig, lomp en niet bepaald gezellig. Op de vraag van Isabelle Huppert of hij zich goed voelt, antwoordt Depardieu op een gegeven moment: "Hoe zou ik me goed voelen? Heb je al eens gezien in welk lijf ik zit."

Colin Farrell, in Cannes opnieuw strak in het pak, kwam voor 'The Lobster' twintig kilo bij. Beeld PHOTO_NEWS

Rare film trouwens, die 'Valley of Love'. Weer zo'n halfslachtig ding waar de Fransen een patent op hebben. En hoe slechter hun films, hoe meer ervan te zien zijn in Cannes. Vijf Franse films dingen mee naar de Gouden Palm. Op een totaal van 19. Terwijl er met 'Love', 'Haute la tête' en 'Une histoire de fou' nog eens drie buiten competitie in de officiële selectie zitten. In totaal is dit jaar maar liefst 25 procent van alle films die in de verschillende competities in Cannes wordt getoond van Franse origine.

Even opvallend is dat negen van de 19 films uit officiële selectie dit jaar Engels gesproken zijn. Terwijl daar maar twee Amerikaanse en één Britse film bij zijn. De Italianen Matteo Garrone ('Tale of Tales') en Paolo Sorrentino ('Youth'), de Noor Joachim Trier ('Louder than Bombs'), de Mexicaan Michel Franco ('Chronic'), de Griek Yorgos Lanthimos ('The Lobster') en de Quebecois Denis Villeneuve ('Sicario') draaiden allemaal in het Engels. Ook in andere secties zoals 'Un Certain Regard' kun je een Engelstalige film zien van een Italiaan ('The Other Side' van Roberto Minervini), terwijl in de Quinzaine dan weer een Engelstalige film van een Spanjaard ('A Perfect Day' van Fernando Leon de Aranoa) een goeie beurt lijkt te maken.

Is het te wijten aan de alsmaar groeiende mondialisering? Brengen films gewoon meer op als ze in het Engels gedraaid worden? Of is het allemaal de schuld van Gerard Depardieu?

Franse mensen moeten trouwens geen Engels spreken in films. Ze doen dat niet goed. Isabelle Huppert doet het een beetje in 'Valley of Love' en veel in 'Louder than Bombs'. Ze kan maar beter eens bij onze Matthias op taalstage gaan. En dat ze meteen dan Gerard meeneemt, want als hij in het Engels begint, doen je oren pijn.

Kurt Vandemaele brengt verslag uit vanop het Festival van Cannes. Beeld Stefaan Temmerman

En zijn gewicht, tja. Moet hij ook maar eens iets aan doen als hij weer eens met wat meer plezier in zijn eigen vel zou zitten. Gaat hij misschien ook weer eens wat betere films maken. Anderzijds zijn er alsmaar meer dikke mensen op de wereld, dus zijn er acteurs nodig om dikke mensen te spelen. Depardieu bezorgt zichzelf dus eigenlijk werkzekerheid. Maar dat hij dan wel zijn hemd aanhoudt. Dat doen andere mensen ook. Zelfs mensen met een veel mooier lijf.

Madalina Diana Ghenea, een model dat zich tot actrice omschoolde, liet in 'Youth' nog net iets meer zien dan Gerard Depardieu in 'Valley of Love'. Ze zal dat nooit meer doen. Michael Caine zei haar: 'Dat was prachtig, maar doe dat nooit meer'. En de Roemeense actrice zwoer dat ze hem zou gehoorzamen. Hoog tijd dat Michael Caine eens met Depardieu gaat praten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234