Dinsdag 07/07/2020

George Michael

George Michael maakte meer dan muziek: "Zelfs in zijn vrolijkste niemendalletjes schemerde een ziel"

George Michael. Beeld EPA

Natuurlijk was George Michael zoveel meer dan een helft van het geföhnde duo Wham! Meer dan die Griekse schandknaap in short, of de geborstelde popster in een protserig kostuum. Zoveel meer dan die kekke vent in leren jekker uit de clip van 'Faith' ook trouwens.

George Michael postuum samenvatten met opgewonden standjes in publieke toiletten en drugsexploten, lijkt al minstens even onzinnig, zeker wanneer je zijn imposante staat van dienst overschouwt. Toch lag het nooit voor de hand om openlijk je liefde voor Georgios Kyriacos Panagiotou te belijden: was hij immers niet de kerel van de foute schoudervullingen, de kitscherige clips en schaamteloze wuftheid? Heel wat bladen die gisteren om ter hardst huilden om het grote verlies van een briljante songschrijver, waren dezelfde die hem ooit 'poof' (janet) noemden, of spotten met de legende achter 'Wake Me Up Before You Go-Go'.

Toegegeven, in Wham! maakte Michael voornamelijk furore met schijnbaar vederlichte wegwerppop. Maar op zijn zeventiende had hij wél al een wereldsong als 'Careless Whisper' achter zijn naam staan. En zelfs een obscuur liedje als 'Battlestations' klinkt dertig jaar later nog als iets wat hipster-dj's vandaag moeiteloos onder de naald zouden schuiven.

Als songschrijver toonde hij altijd een onmiskenbaar talent. Zelfs in zijn vrolijkste niemendalletjes schemerde een ziel. En een vingerdik gevoel voor soul en funk ook. Iets waarvoor Prince - funkyer wordt het niet - hem later een compliment zou geven. Soul werd hem ook toegedicht door Afro-Amerikaanse artiesten als Aretha Franklin, met wie hij als eerste blanke artiest een duet opnam. Zelfs al reageerden zwarte muziekfans minder verguld toen Michaels solodebuut Faith de Grammy won in de categorie Soul/R&B. Op dat vlak heeft George Michael trouwens de weg geplaveid voor zowat elke blue-eyed soulheld sinds de jaren tachtig.

Een jonge George Michael, in de hoogdagen van Wham (1985).Beeld Getty Images

Met Faith en Listen Without Prejudice, maar ook de 'volwassen' sound van Patience en Older, gold George Michael bovendien als de blauwdruk voor elke tienerster op de weg naar volwassenheid. Zouden Robbie Williams en Justin Timberlake vandaag geen traantje wegpinken om hun voorganger en patroonheilige?

Muzikaal overschreed de Britse ster bovendien graag de grenzen, net zoals hij ook controverse nooit meed. Met popsongs als 'I Want Your Sex' (over monogamie), 'Monkey' (over drugs) en 'Look At Your Hands' (over huiselijk geweld) schuwde hij net zo min taboes als Madonna. Later zou hij met 'Outside' ook nog een lange neus trekken naar de preutsheid en homofobie in Amerika. Opvallend daarbij: steeds ging het over geweldige pophits, die zich moeiteloos in je oren nestelden.

Met Wham-kompaan Andrew Ridgeley scoorde hij wereldhits met lichte dansbare pop. Beeld WireImage

Bij leven en relatief welzijn scoorde Michael meer dan 20 hits, verkocht hij meer dan 100 miljoen platen, waarvan alleen al 25 miljoen exemplaren van Faith (1987). Zonde dat het genie ook met gevaren kwam: begin deze eeuw getuigde Michael dat hij twaalf jaar aan depressies, angst en andere ellende achter de rug had. "Ik voelde mij vervloekt. Zoveel dood om mij heen. Het mag een wonder heten dat ik erin geslaagd ben om af en toe een plaat uit te brengen en mijn carrière in leven te houden.''

Gelukkig wist hij zich ook met andermans werk wel raad: toen je de Britse popster 'Somebody to Love' zag zingen in Wembley, kon je zonder veel overdrijving stellen dat George Michael de enige zanger was die zich met Freddie Mercury kon meten binnen Queen. Benieuwd trouwens hoe hun duet hierboven nu klinkt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234