Zaterdag 24/07/2021

PodiumDe Morgen gidst

Generaties zes en zeven: de beste voorstellingen van het moment

Circus Ronaldo. Beeld Frauke Verreyde
Circus Ronaldo.Beeld Frauke Verreyde

De Morgen gidst u door het allerbeste wat er op het podium te zien is.

Danny en Pepijn Ronaldo, vader en zoon, generatie zes en zeven van Circus Ronaldo, samen op scène. Van harte? De vader heeft het er moeilijk mee, maar via hun gedeelde liefde voor muziek en spielerei bouwen ze een brug. Het mooie Sono io? – Italiaans voor ‘Ben ik dat?’ – is een prachtige evenwichtsoefening tussen circus en tragiek, en tussen een vader en een zoon.

Circus Ronaldo, Sono io?, tot en met 25/7 op Cirque Plus, Brugge, nadien op tournee

Zelfdodingsdrama

De familie uit 'Familie'. Met Filip Peeters, An Miller en hun dochters. Beeld RV Michiel Devijver
De familie uit 'Familie'. Met Filip Peeters, An Miller en hun dochters.Beeld RV Michiel Devijver

Milo Rau baseerde zich voor Familie op het waargebeurde verhaal van een familie die haar laatste avondmaal eet alvorens zichzelf te verhangen. In de voorstelling wordt de familie ­gespeeld door acteurskoppel An Miller en Filip Peeters en dochters Louisa (15) en Leonce (14). Het stuk lokte verdeelde reacties uit, en na een lange coronapauze kunt u het alsnog zelf gaan bekijken.

Familie, van 28/7 tot en met 31/7 in NTGent

Zeetoneel

Theater aan Zee-curator Caroline Pauwels en Stefan Perceval. Beeld © Stefaan Temmerman
Theater aan Zee-curator Caroline Pauwels en Stefan Perceval.Beeld © Stefaan Temmerman

Dit jaar krijgen we een extra-largeversie van kustfestival Theater aan Zee. Zeventien dagen lang kun je je her en der in Oostende laten verwonderen en onderdompelen in een cultuurbad. Op het programma onder meer Anne Teresa De Keersmaekers iconische Violin Phase op een unieke locatie en Op een bankje, op een dag met Maaike ­Neuville.

Theater aan Zee, tot en met 8/8

Verbeelding zonder taal

Uit 'Hands do not touch your precious Me'. Beeld Wim Vandekeybus
Uit 'Hands do not touch your precious Me'.Beeld Wim Vandekeybus

Wat krijg je als je choreograaf Wim Vandekeybus, performancekunstenaar Olivier de Sagazan en soundscape-artist Charo Calvo samenbrengt? Antwoord: Hands do not touch your precious Me. In Hands wordt geen tekst gebruikt, maar de choreografie en kleisculpturen die met de lichamen gecreëeerd worden, spreken meer tot de verbeelding dan taal.

null Beeld Wim Vandekeybus
Beeld Wim Vandekeybus

Hands do not touch your precious Me, t.e.m. 21 juli in KVS in Brussel, kvs.be

Kleurrrijke reünie

Uit 'Gardenia'. Beeld RV
Uit 'Gardenia'.Beeld RV

De Les Ballets C de la B-voorstelling Gardenia, waarbij het publiek mocht kennismaken met negen kleurrijke artiesten uit een ­travestietentheater in Barcelona, was tien jaar geleden een wereldwijd succes. Vandaag keren de acht nog levende protagonisten terug voor een laatste show, die beter belooft te zijn dan alle andere reünietournees.

Gardenia – 10 jaar later, 16-20 juli in NTGent

Raptheater

Uit 'Fire Will Become Ashes, But Not Now'. Beeld danny willems
Uit 'Fire Will Become Ashes, But Not Now'.Beeld danny willems

Bijna zestien maanden na de geplande datum gaat Fire Will Become ­Ashes, But Not Now alsnog in première. Rapper-theatermaker Pitcho Womba Konga gaat in teksten van James Baldwin op zoek naar wat begrippen als ‘identiteit’ en ‘gemeenschap’ betekenen – een zoektocht die er sinds de Black Lives Matter-protesten alleen maar ­actueler op is geworden.

Fire Will Become Ashes, But Not Now, 14-17 juli in KVS, Brussel

Dansen met klei

Uit 'Hands do not touch your precious Me'. Beeld Podium 19
Uit 'Hands do not touch your precious Me'.Beeld Podium 19

In Hands do not touch your precious Me wordt geen tekst gebruikt, maar de choreografie van Wim Vandekeybus en de kleisculpturen die Olivier de Sagazan met zijn eigen lijf en dat van de dansers creëert, spreken meer tot de verbeelding dan taal. Hands was al ­online te zien, maar de begeesterende ­lichamelijkheid van Vandekeybus’ werk komt live nog beter tot haar recht.

Hands do not touch your precious Me, 15-21 juli in KVS, Brussel

Experiment in samen zijn

Uit 'Birds'. Beeld RV Danny Willems
Uit 'Birds'.Beeld RV Danny Willems

“Ik heb eens tegen een politieagent die kwam vragen wat er gebeurde, gezegd dat we met een ‘experiment in samenzijn’ bezig waren. Want dat is wezenlijk wat mijn werk is.” Choreograaf Seppe Baeyens trekt voor Birds met een groep performers en muzikanten de openbare ruimte in, waar ook de toeschouwers en voorbijgangers mogen deelnemen.

Birds, van 7 tot 11 juli in Circus Space, Molenbeek

Bevreemdende trip

Hannah De Meyer in 'Hi Baubo'. Beeld RV
Hannah De Meyer in 'Hi Baubo'.Beeld RV

Theatermaker Hannah De Meyer (°1988) heeft een unieke verbeelding en een intrigerende podiumprésence: die twee zaken zijn meteen ook de belangrijkste ­ingrediënten van Hi, Baubo, een voorstelling die moeilijk te interpreteren valt. Wie een toegang vindt tot het bizarre universum van De Meyer, beleeft een ­bevreemdende trip.

Hi, Baubo, op 3 en 4 juli in NTGent (Minnemeers)

Op een bankje, in een museum

Uit 'Sit-Down Comedy #1 - Oude meesters'. Beeld Raymond Mallentjer
Uit 'Sit-Down Comedy #1 - Oude meesters'.Beeld Raymond Mallentjer

De twee hoofdpersonages van Sit-Down Comedy #1 - Oude meesters (Kris Van Trier en Vincent Van den Berg) bevinden zich in twee musea tegelijk. Enerzijds in het Openlucht­museum Middelheim, waar Comp.Marius andermaal een hele zomer theater speelt; anderzijds in het Kunsthistorisches Museum in Wenen, waar ze reflecteren over de (on)zin van het leven.

Sit-Down Comedy #1, van 6 tot 14 juli in Middelheimmuseum, Antwerpen

De klank van stilte

Uit 'I silenti'. Beeld kurt van der elst
Uit 'I silenti'.Beeld kurt van der elst

Tijdens de Tweede Wereldoorlog pleegde het nazi­regime een vaak vergeten genocide op de Europese roma- en manouche-bevolking. In het theatrale concert I Silenti geven manouche-muzikant Tcha Limberger, componist Fabrizio Cassol en theatermaker Lisaboa Houbrechts een stem aan die zwijgende, vergeten slachtoffers.

I Silenti, 29 en 30 juni in Toneelhuis, Antwerpen

Strandmusical

De Litouwse theatermaker Lina Lapelytė vult deze zomer een groot gat in Brussel op: het gebrek aan een openluchtzwembad. Voor Kunstenfestivaldesarts bouwde ze een tijdelijk openluchtzwembad. Om de zwemmers tegelijkertijd met cultuur te verblijden, maakte ze er meteen ook de voorstelling What Happens With a Dead Fish? bij.

What Happens with a Dead Fish?, 2-7 juli op Kunstenfestivaldesarts, Brussel

Idiotie in het Gravensteen

Uit 'Het narrenschip'. Beeld Michiel Devijver
Uit 'Het narrenschip'.Beeld Michiel Devijver

Kan de hele samenleving zichzelf veranderen in een idioot? Natuurlijk, zeggen dansensemble Platform-K en performancegroep Monster Truck. Zeker als je idioot definieert als ‘onwetendheid over mensen met een beperking’. Voor NTGent maken ze in het Gravensteen Het narrenschip, een voorstelling die u wel eens zou kunnen confronteren met uw eigen idiotie.

‘Het narrenschip’, tot 4 juli in het Graven­steen, Gent

Hartstochtelijke Maaike

Maaike Neuville in 'Bovary'. Beeld RV Danny Willems
Maaike Neuville in 'Bovary'.Beeld RV Danny Willems

Het wachten beu, maakte de KVS in april al een door Jaco Van Dormael geregisseerde verfilming van Bovary. Wie echter the real deal wil zien, kan vanaf volgende week terecht in de KVS zelf. Maaike Neuville speelt Flauberts iconische personage dat haar middelmatige huwelijk met ‘een lomp, lelijk burgermannetje van niets’ probeert te ontvluchten in hartstochtelijke affaires.

Bovary, 22 t.e.m. 25 juni in de KVS, Brussel

Zelfbeschikking

Uit 'Het narrenschip'. Beeld NTGent / Michiel Devijver
Uit 'Het narrenschip'.Beeld NTGent / Michiel Devijver

Wat weten we over mensen met een fysieke of mentale beperking? Niet zo veel. Het Berlijnse performancegezelschap Monster Truck en het inclusieve dansensemble Platform-K maakten rond dit thema Het narrenschip. De voorstelling draait om zelfbeschikking, onafhankelijkheid en perceptie door anderen, en dat in het bijzondere kader van het Gentse Gravensteen.

Het narrenschip, NTGent, t.e.m. 4 juli in het Gravensteen

Jong geweld trekt ten strijde

'Ten oorlog!' door Camping Sunset. Beeld © Bjorn Floréal
'Ten oorlog!' door Camping Sunset.Beeld © Bjorn Floréal

Bijna vijfentwintig jaar geleden sloegen auteur Tom Lanoye en regisseur Luk Perceval de handen in elkaar voor de magistrale Shakespeare-marathon Ten oorlog!, een stuk dat sindsdien in de Vlaamse theatergeschiedenis staat gebeiteld. Het jonge geweld van Camping Sunset trekt nu ook ten oorlog, in drie delen: het eerste deel gaat deze week in première in Gent.

Ten oorlog!, 15 tot 27 juni op locatie in Gent

Dag moeder!

Uit 'Moeder'. Beeld Herman Sorgeloos
Uit 'Moeder'.Beeld Herman Sorgeloos

Het EK is er, en wie denkt dan niet terug aan de legendarische uitspraak van Rik De Saedeleer toen Frank Vercauteren in 1984 scoorde tegen de Denen? “Dag moeder!” Het citaat is even toepasselijk om de schoonheid en kracht van dansgezelschap Peeping Tom te om­schrij­ven. Na­dat de KVS deze week hun stuk Vader hernam, komt nu het vervolg Moeder weer op de planken.

Moeder, 12 en 13 juni in de KVS, Brussel

Jazz-opera

Moby Dick. At Last Queequeg Speaks. Beeld RV
Moby Dick. At Last Queequeg Speaks.Beeld RV

’t Arsenaal-directeur Gorges Ocloo heeft samen met Dominique Pauwels van muziektheater LOD en de Nigeriaanse schrijver Ben Okri een uiterst eigenzinnige bewerking van de klassieker Moby Dick gemaakt. Okri geeft de in de roman grotendeels zwijgende harpoenier Queequeg een stem en het is mezzo Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga die die stem vertolkt in deze ‘jazzy opera’.

Moby Dick. At Last Queequeg Speaks, 16 juni in Kaaitheater, Brussel

Pijnlijke theaterquiz

Uit de voorstelling 'Killjoy Quiz', niet altijd zo prettig als het lijkt. Beeld Michiel Devijver
Uit de voorstelling 'Killjoy Quiz', niet altijd zo prettig als het lijkt.Beeld Michiel Devijver

U kunt voor de verandering eens gaan quizzen in de Brusselse Beursschouwburg, maar u weze gewaarschuwd: deze door NTGent geproduceerde quiz van de Braziliaanse Luanda Casella is niet altijd prettig. De Killjoy Quiz stelt, zo vatte NTGent-directeur Milo Rau, “ten gronde ons kapitalistisch systeem en onze denk­kaders in vraag”.

Killjoy Quiz, 10 en 11 juni in de Beursschouwburg, Brussel

Dansdrieluik

Uit 'Triptych' van Peeping Tom. Beeld ITA
Uit 'Triptych' van Peeping Tom.Beeld ITA

Het Brusselse dansgezelschap Peeping Tom heeft een patent op donkere droomwerelden. Ook in Triptych, een drieluik van bevreemdende bootverhalen, is het licht eerder spaarzaam. Maar het is fantastisch vertoeven in het bizarre en heerlijk surrealistische universum van regisseurs Franck Chartier en Gabriela Carrizo.

Triptych, 9-12 juni in deSingel, Antwerpen

Wachten op theater

Uit 'Wachten op Godot' van Olympique Dramatique. Beeld © kurt van der elst | kvde.be
Uit 'Wachten op Godot' van Olympique Dramatique.Beeld © kurt van der elst | kvde.be

Wie tickets had voor een van de 34 (!) voorstellingen die tussen oktober en december geannuleerd werden, heeft er lang op moeten wachten, maar nu is het zover: Wachten op Godot, de Olympique Dramatique-interpretatie van Becketts klassieker, speelt weer. Het geduld van u én van acteurs Tom Van Dyck en Tom Dewispelaere wordt eindelijk beloond.

Wachten op Godot, van 9 tot 27 juni in de Waagnatie, Antwerpen

Radiotheater voor activisten

'Transmission Poison', live vanuit de Hallen van ­Schaarbeek. Beeld Ronny Trocker
'Transmission Poison', live vanuit de Hallen van ­Schaarbeek.Beeld Ronny Trocker

Move over, Eva De Roo. Dé radiostem van deze week heet Adeline Rosenstein. Voor het Kunstenfestivaldesarts maakt de Brusselse artieste drie dagen lang vanuit de Hallen van ­Schaarbeek Transmission Poison, een voorstelling over drie generaties van activisten, waarbij ­theater en radio in elkaar overvloeien.

Transmission Poison, tot 30 mei, via radio­campus.be of radiopanik.org

Miniwereld

'Waldeinsamkeit', een kijkdoos van Benjamin Verdonck en Lucas Van Haesbroeck. Beeld © kurt van der elst | kvde.be
'Waldeinsamkeit', een kijkdoos van Benjamin Verdonck en Lucas Van Haesbroeck.Beeld © kurt van der elst | kvde.be

Op de echte heropening van de theaters is het nog wachten tot 9 juni, maar de musea zijn al langer open. Met Waldeinsamkeit en REGENBOOG, twee kijkdozen van ­miniatuurtheatermaker Benjamin Verdonck, wordt Toneelhuis een beetje een mini­museum. U kunt er uw hart ophalen aan de bevreemdende wereldjes die ­Verdonck schept.

Waldeinsamkeit + REGENBOOG, van 1 tot 20 juni bij Toneelhuis

Homo politicus

Valentijn Dhaenens en de machtshonger, in 'Onbezongen'. Beeld Danny Willems
Valentijn Dhaenens en de machtshonger, in 'Onbezongen'.Beeld Danny Willems

Valentijn Dhaenens kruipt in Onbezongen, een monoloog van Vincent Stuer, in het kostuum van de homo politicus. Een naam of een politieke strekking krijgt hij niet, maar de machtshonger die hij ademt, lijkt levensecht. Toch weet Dhaenens ook de mens ­onder de politicus bloot te ­leggen: afschuw en medelijden gaan hand in hand.

Onbezongen, te bekijken op KVS 24/7

Édouard Louis op de planken

Edouard Louis in 'The Interrogation': mep in het gezicht. Beeld RV Michiel Devijver
Edouard Louis in 'The Interrogation': mep in het gezicht.Beeld RV Michiel Devijver

De beruchte NTGent-directeur Milo Rau slaat de handen in elkaar met het Franse literaire wonderkind Édouard Louis. Beide artiesten houden van directe, autobiografische kunst die het publiek al eens graag een mep in het gezicht verkoopt. Verwacht van The Interrogation, een monoloog die Louis zelf op de planken brengt, een theatrale mokerslag.

The Interro­gation, vanaf 27 mei, kfda.be

De stem van Halina

Halina Reijn in ‘La voix humaine’. Beeld RV © Stichting Theater en Televisie / ITA
Halina Reijn in ‘La voix humaine’.Beeld RV © Stichting Theater en Televisie / ITA

De allerbeste stem die we ooit hebben gehoord, is die van Scarlett Johansson in het prachtige Her. Maar Halina Reijn steekt Johansson naar de kroon met een telefoongesprek van ruim anderhalf uur, waarvan u getuige kunt zijn. La voix humaine, de door Ivo van Hove ­geregisseerde monoloog naar Jean Cocteau, is online te ­bekijken.

La voix humaine, te bekijken via ita.nl

Cassettetheater

'Kates Tapes Away'. Beeld rv
'Kates Tapes Away'.Beeld rv

Wat doet de enige vrouw die na het einde van de mensheid nog overblijft? Ze legt haar bespiegelingen vast op cassette. In Kates Tapes Away brengt Theater Zuidpool u een walkman en vijf uur aan cassettes, met daarop de stem van Sofie Decleir, die u naar het eenzame einde van de wereld meeneemt. Maar haar geheugen en taal voeden het wantrouwen...

Kates Tapes Away, tot 4 juni, zuidpool.be

De politie doet wat Romeo zegt

Uit 'Buster' van Romeo Castellucci. Beeld KFDA / Stephan Glagla
Uit 'Buster' van Romeo Castellucci.Beeld KFDA / Stephan Glagla

De Italiaanse theatermaker Romeo Castellucci is niet vies van een beetje controverse. Op het Kunstenfestivaldesarts laat hij deze week veertig mannen, in politie-uniformen, orders uitvoeren die hij ze via oortjes geeft. Buster vindt plaats op de Esplanade van het Rijksadministratief Centrum in Brussel, vlak bij het hoofdkwartier van de federale politie.

Buster, van 20 tot en met 24 mei, kfda.be

Zingende zomernachten

Uit 'Recital: Stéphanie d’Oustrac'. Beeld RV
Uit 'Recital: Stéphanie d’Oustrac'.Beeld RV

Wie niet kan wachten op Carmen, dat volgend seizoen in De Munt staat geprogrammeerd, kan in de onlineversie van de Brusselse opera hoofdrolspeelster Stéphanie d’Oustrac al aan het werk zien. Of horen. In een livestream zingt ze werk van Jean Racine en Franz Liszt, en brengt ze een fraai eerbetoon aan Les nuits d’été van Hector Berlioz.

Recital: Stéphanie d’Oustrac & Pascal Jourdan, vanaf 21 mei, demunt.be

Digitaal tribunaal

'Tribunal digital' van BRONKS. Beeld Clara Hermans
'Tribunal digital' van BRONKS.Beeld Clara Hermans

Hoe zou het nog zijn op kantoor? Na drie lockdowns zijn we bijna vergeten hoe absurd het leven tussen de bureaus en computers wel is. Gelukkig is er nog Ballet Dommage en het Brusselse jeugdtheater BRONKS: in het knettergekke Tribunal digital tonen zij hoe komisch het kantoorleven kon zijn, voor thuiswerk de norm werd.

Tribunal digital, tot 23 mei op VRT Nu

Het geluid van Brussel

Geluidskunstenaar Chassol aan het werk. Beeld KFDA
Geluidskunstenaar Chassol aan het werk.Beeld KFDA

Vanaf vandaag worden in Brussel andermaal de podiumkunsten gevierd, corona of niet. Met voorstellingen in openlucht en online komt het Kunstenfestivaldesarts, na de ­geannuleerde editie van vorig jaar, weer tot leven. Blikvanger – of oorvanger – is Chou, waarin ­geluidskunstenaar Chassol een ­auditief portret van de hoofdstad maakt.

Chou, 9 mei om 21 uur op Kfda.be

Wie waren de collaborateurs?

Scène uit Luk Percevals 'Yellow'.  Beeld FRED DEBROCK
Scène uit Luk Percevals 'Yellow'.Beeld FRED DEBROCK

Twee jaar na het omstreden én geweldige Black, over de Belgische kolonisatie, kan Luk Perceval ­eindelijk het tweede deel van zijn Belgische drieluik ­tonen. Yellow zoomt in op de collaboratie in de Tweede Wereld­oorlog. Wie waren die colla­borateurs? ‘Waren ze naïef? Werden ze misleid?’, vraagt Perceval zich af. Onze kop eraf als hij die vragen niet prangender stelt dan Jambers.

Yellow - The Sorrows of Belgium II: Rex, 12 mei op ntgent.be

Lachen met film en tv

Xander De Rycke. Beeld Jelle Vermeersch
Xander De Rycke.Beeld Jelle Vermeersch

Sinds 2016 is Xander De Rycke de schrik van menig film- en tv-maker, een reputatie die hij te danken heeft aan zijn vaak vlijmscherpe Houdt het voor bekeken-reeks. De coronapandemie stak vorig najaar een stokje voor zijn tournee, maar nu puzzelde hij toch nog een special in elkaar waarbij De Rycke het voorbije tv- en filmjaar tegen het licht houdt.

Xander De Rycke, Houdt het voor bekeken, vanaf 3 mei op Streamz

Liefdestragedie

'Dido and Aeneas' van regisseur David Marton: de versie van Opera Ballet Vlaanderen. Beeld Annemie Augustijns
'Dido and Aeneas' van regisseur David Marton: de versie van Opera Ballet Vlaanderen.Beeld Annemie Augustijns

Elke opvoering van de liefdestragedie Dido and Aeneas van Henry Purcell moet een oplossing vinden voor het feit dat de korte opera in verbasterde vorm is overgeleverd. De versie van Opera Ballet Vlaanderen rekt de interpretatie op naar de antieke inspiratiebron (Vergilius) en naar vandaag, met nieuwe ­muziek van componist-gitarist Kalle Kalima.

Dido and Aeneas, tot 8 mei op operaballet.be

Van Hove doet Couperus

Uit 'De dingen die voorbijgaan'. Beeld ITA
Uit 'De dingen die voorbijgaan'.Beeld ITA

De stille kracht werd eerder al gestreamd, nu is ook De dingen die voorbijgaan online te zien. Terwijl we stilaan hopen dat ook deze coronacrisis ooit voor­bij­gaat, kunnen we dit weekend ons hart nog eens ophalen aan het tweede deel uit regisseur Ivo van Hoves trilogie van Louis Couperus-bewer­kingen.

De dingen die voorbijgaan, 25 april om 20 uur, ita.nl

Levend theater

Bruno Vanden Broecke en ­Valentijn Dhaenens in 'Jonathan'. Beeld Danny Willems
Bruno Vanden Broecke en ­Valentijn Dhaenens in 'Jonathan'.Beeld Danny Willems

Maandenlang stonden op deze pagina’s alleen ­theaterstreams en andere online initiatieven. ­Jonathan, van Bruno Vanden Broecke en ­Valentijn Dhaenens, is de eerste échte theatervoorstelling die we dit jaar kunnen tippen. De ­setting is dan wel een begrafenis, maar in de KVS komt theater voor het eerst weer echt tot leven.

Jonathan, van 26 tot 30 april, KVS

Theater mag, theater moet

Uit 'Der Schauspieldirektor'. Beeld RV Hugo Segers
Uit 'Der Schauspieldirektor'.Beeld RV Hugo Segers

“Dit werk stelt de vraag óf je theater mag spelen en hoe je dat moet doen. Het vandaag brengen is symbolisch.” Een week voor artistiek directeur Michael De Cock tegen de maatregelen in de deur van zijn KVS weer opent, kunt u online kijken naar Der Schauspieldirektor, de opera die hij met Fabrice Murgia en Peter de Caluwe voor De Munt regisseerde.

Der Schauspieldirektor, 18 april, Podium 19

Dansen met klei

Uit 'Hands do not touch your precious Me'. Beeld Wim Vandekeybus
Uit 'Hands do not touch your precious Me'.Beeld Wim Vandekeybus

Hands do not touch your precious Me van Wim Vandekeybus was gepland voor november 2020, maar moest om bekende redenen geannuleerd worden. Geen nood, want online kunt u wel van de voorstelling genieten. Voor dit mythische verhaal van van licht en duister, sloeg Vandekeybus de handen in elkaar met kleikunstenaar Olivier de Sagazan.

Hands do not touch your precious Me, tot 10 mei, VRT NU

Het verdriet van de boer

'Het verdriet Van Paemel', een triptiek waar leven in zit. Beeld RV
'Het verdriet Van Paemel', een triptiek waar leven in zit.Beeld RV

“Wirken, nondedzju! Tot da’k ’r bij valle.” Het gezin Van Paemel blijft een klassieker, die momenteel onder handen genomen wordt door Valentijn ­Dhaenens. In afwachting van de voorstelling bouwde hij met Het ver­driet Van Paemel al een inter­actieve installatie met materiaal uit de voorstelling. Met 20 cent breng je de triptiek tot leven. Vergeet geen tijdsslot te reserveren.

Het verdriet Van Paemel, De Studio Antwerpen, t.e.m. 14 april

Leve de cassette

Zuidpool speelt in je oren. Beeld RV
Zuidpool speelt in je oren.Beeld RV

Ook Zuidpool zocht een alternatieve oplossing voor de gesloten theaters en vond die in walkmans en cassettes. Voor Kates Tapes Away krijg je zo’n oud toestelletje met drie cassettes van telkens honderd minuten. ­Sofie Decleir speelt dat ze de laatste mens op aarde is, de intimiteit van de walkman laat je alles meebeleven. Luisteren doe je waar en wanneer je wil.

Kates Tapes Away, op verschillende locaties, t.e.m. 4 juni, zuidpool.be

Orka goes audio

De voorstelling 'Zoutloos' transformeerde in een luisterspel. Beeld Gemeente Dilbeek
De voorstelling 'Zoutloos' transformeerde in een luisterspel.Beeld Gemeente Dilbeek

U weet even geen raad met uw kinderen tijdens de vakantie? Dompel hen onder in de wonderlijke wereld van Studio Orka en hun fantasie zal mee op hol slaan. Het gezelschap bewerkte hun bejubelde voorstelling Zoutloos tot een hoorspel. Met Radi’O Zoutloos kluister je je kinderen moeiteloos anderhalf uur vast met een luisterspel over waardig oud worden en het leven in een wzc.

Radi’O Zoutloos, te beluisteren via culturele centra, studio-orka.be

Niet zo plezant eiland

Uit 'Pleasant Island'. Beeld Podium 19
Uit 'Pleasant Island'.Beeld Podium 19

Het mini-eiland Nauru was ooit een van de rijkste landen ter wereld, maar verviel in armoede toen de grond werd leeggemijnd. Nu doet het dienst als centrum voor vluchtelingen die Australië niet wil opvangen. Theatermakers Silke Huysmans en Hannes Dereere verbleven er drie weken en maakten Pleasant Island, een voorstelling met een eerder ironische titel.

Pleasant Island, 3 april om 23.23 uur op Podium 19

Drieluik van donkere dromen

Uit 'Triptych'. Beeld Virginia Rota
Uit 'Triptych'.Beeld Virginia Rota

Het Brusselse dansgezelschap Peeping Tom heeft een patent op donkere droomwerelden. Ook in Triptych, een drieluik van bevreemdende bootverhalen, is het licht eerder spaarzaam. Maar het is fantastisch vertoeven in het ­bizarre en heerlijk surrealistische universum van regisseurs Franck Chartier en Gabriela ­Carrizo.

Triptych, 3 april om 20.30 uur op ITA Live, ita.nl

Vechten met Rubens

Uit 'FC Bergman in Avignon'. Beeld Toneelhuis
Uit 'FC Bergman in Avignon'.Beeld Toneelhuis

Voor Het land Nod bouwde theatergezelschap FC Bergman de Rubenszaal tot in de details na, zodat een grijze conciërge (Stef Aerts) er met een immens doek van de Antwerpse schilder kan vechten. Toen de voorstelling in Avignon stond, haalde documentairemaker Lynn Van Oijstaeijen haar camera boven, om ook achter de schermen van FC Bergman te kijken.

FC Bergman in Avignon, 4 april om 20.11 uur op Podium 19

Activisme in het theater

Uit 'Malcolm X'. Beeld RV KVS
Uit 'Malcolm X'.Beeld RV KVS

In Malcolm X wordt gedanst, gedicht en gerapt. In het Nederlands, Frans, Zoeloe en Arabisch. Met één rode draad en inspiratiebron: de zwarte controversiële activist Malcolm X. De voorstelling van Junior Mthombeni en Fikry El Azzouzi, met ­Rashif El Kaoui, Junior Akwety en Jessica Fanhan, was al even controversieel, maar zo hebben we ons theater toch graag?

Malcolm X, te bekijken op KVS 24/7

Dansen voor je oren

'Generation XIII'. Beeld rv
'Generation XIII'.Beeld rv

Generation XIII is een podcast over vijf studenten aan Anne Teresa De Keersmaekers Brusselse dansschool PARTS. Delphine Hesters en de andere makers van deze dansende podcast volgen Kia uit Nieuw-Zeeland, Renátó uit Hongarije, Zoé uit Frankrijk, Marllon uit Brazilië en Eleni uit Griekenland op hun reis naar het podium.

Generation XIII, nu te beluisteren op kaai­theater.be

Vragen staat vrij

Uit 'Just Asking'. Beeld rv
Uit 'Just Asking'.Beeld rv

Soms is het antwoord minder belangrijk dan de vraag, en dat is zeker zo in Just Asking. Deze voorstelling van Peter Seynaeve en Oscar Van Rompay opende het NTGent-­seizoen, tot corona dat seizoen voorlopig weer afsloot. Nu de schouwburg dicht is, zijn de twee makers dan maar de Gentse ­straten opgetrokken, om daar hun publiek te ondervragen.

Just Asking, nog tot 28 maart op VRT Nu

Ballet in een bubbel

'Palmos' van Andonis Foniadakis. Beeld Filip Van Roe
'Palmos' van Andonis Foniadakis.Beeld Filip Van Roe

In tijden van corona een grote balletvoorstelling brengen: vanzelfsprekend is het allerminst. Voor Palmos, de nieuwe creatie van de Griekse choreograaf Andonis Foniadakis bij Opera Ballet Vlaanderen, moesten de dansers hun privé­leven on hold zetten om samen een erg strikte bubbel te vormen. Van toewijding gesproken.

Palmos, 21 maart op opera­ballet.be

Dansen met Bach

Anne Teresa De Keersmaeker en Pavel Kolesnikov werken samen voor 'De Goldbergvariaties, BWV 988'. Beeld Anna Van Aerschot
Anne Teresa De Keersmaeker en Pavel Kolesnikov werken samen voor 'De Goldbergvariaties, BWV 988'.Beeld Anna Van Aerschot

Anne Teresa De Keersmaeker, choreografe van theatergezelschap Rosas, koestert een diepe liefde voor het oeuvre van de Duitse componist Johann Sebastian Bach. Die liefde mag ze andermaal botvieren in De Goldbergvariaties, BWV 988, een uitgepuurde maar vreugde­volle solo die De Keers­maeker zelf danst. Pavel Kolesnikov zit aan de piano.

De Goldbergvariaties, BWV 988, 20 maart om 22.20 uur op Podium 19

Campagnebeest Oedipus

Uit 'Oedipus' van ITA. Beeld Toneelgroep Amsterdam
Uit 'Oedipus' van ITA.Beeld Toneelgroep Amsterdam

Aan de vooravond van de verkiezingen ontdekt een politicus zijn gruwelijke verleden. Het ensemble van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), met klasbak Hans Kesting op kop, mag schitteren in deze Oedipus, een hedendaagse ­update van de klassieke Griekse tragedie van Sophocles, geregisseerd door de Brit Robert Icke.

Oedipus, 21 maart op ita.nl

The happy few van Brussel

BRONKS met 'The Happy Few'. Beeld Clara Hermans
BRONKS met 'The Happy Few'.Beeld Clara Hermans

Afgelopen maand wilde het Brusselse jeugd­theater BRONKS de nieuwe voorstelling The Happy Few in première laten gaan, maar, u raadt het nooit, een virus stak daar een stokje voor. Dit weekend vindt alsnog de online première van The Happy Few plaats, waarin vijf acteurs uitzoeken wie ze zijn en welke plaats ze in de wereld verdienen.

The Happy Few, 14 maart, 17 uur, Podium 19

Luistertoneel Tellegen

'De genezing van de kreke' van het Toneelhuis Beeld RV Toneelhuis
'De genezing van de kreke' van het ToneelhuisBeeld RV Toneelhuis

De Toneelhuis-makers laten zich nog niet zien, maar gelukkig laten ze op de podcast Radio Toneelhuis wél van zich horen. Onder anderen Nico Sturm, Stijn Van Opstal, Tom Dewispelaere en Tom Van Dyck brengen daar De genezing van de krekel van meesterfabelverteller Toon Tellegen in sprankelend luistertoneel tot leven.

Radio Toneelhuis, nieuwe afleveringen vanaf 16 maart op toneelhuis.be

Kamerfeestje in KVS

'Mrs. Dalloway', KVS. Beeld KVS
'Mrs. Dalloway', KVS.Beeld KVS

Goed nieuws: ene Mrs. Dalloway organiseert bij haar thuis een feest, en u bent uitgenodigd. Alles is coronaproof, bovendien: de festiviteiten zijn online bij te wonen, via KVS 24/7, het streamingplatform van het Brusselse stadstheater. KVS-directeur Michael De Cock en het Madrileense Teatro Español bewerkten samen Virginia Woolfs roman Mrs. Dalloway.

Mrs. Dalloway, doorlopend en gratis te zien op 247.kvs.be

Hoe #MeToo begon

Sofie Decleir (l) als actrice Arminia Lulu en Koen van Kaam als talkshowhost in 'De aanzegster' van toneelgroep Zuidpool. Beeld Foto Kurt Van der Elst
Sofie Decleir (l) als actrice Arminia Lulu en Koen van Kaam als talkshowhost in 'De aanzegster' van toneelgroep Zuidpool.Beeld Foto Kurt Van der Elst

De aanzegster van Zuidpool was net in première gegaan, toen het coronavirus de wereld in het algemeen en de theatersector in het bijzonder platlegde. Digitaal kunt u toch nog uw hart ophalen aan dit #MeToo-stuk, waarvoor Ilja Leonard Pfeijffer de tekst tot één groot woordspel verhief en waarin Sofie Decleir schittert als een actrice die Hollywood op zijn grondvesten doet daveren.

De aanzegster, 6 maart om 22.15 uur op Podium 19

Prangende vragen

NTGent, 'Yellow'. Beeld NTGent
NTGent, 'Yellow'.Beeld NTGent

Twee jaar na het omstreden én geweldige Black, over de Belgische kolonisatie, kan Luk Perceval eindelijk het tweede deel van zijn Belgische drieluik ­tonen. Yellow zoomt in op de collaboratie in de Tweede Wereld­oorlog. Wie waren die collaborateurs? ‘Waren ze naïef? Werden ze misleid?’, vraagt Perceval zich af. Onze kop eraf als hij die vragen niet prangender stelt dan Paul Jambers.

Yellow - The Sorrows of Belgium II: Rex, 11 maart op ntgent.be

Tromgeroffel

'Drumming'. Beeld Herman Sorgeloos
'Drumming'.Beeld Herman Sorgeloos

Het is inmiddels alweer 23 jaar geleden dat Anne Teresa De Keersmaeker Drumming maakte. Zowel het originele muziekstuk van componist Steve Reich als De Keersmaekers briljante choreografie zijn inmiddels iconisch geworden. En tegenwoordig kunt u zo’n iconische dansvoorstelling gewoon vanuit uw luie zetel meemaken.

Drumming, 6 maart om 21 uur op Podium 19

Vragen staat vrij

Uit 'Just asking' van NTGent. Beeld Michiel Devijver
Uit 'Just asking' van NTGent.Beeld Michiel Devijver

Soms is het antwoord minder belangrijk dan de vraag, en dat is zeker zo in Just Asking. Deze voorstelling van Peter Seynaeve en Oscar Van Rompay opende het NTGent-seizoen, tot corona dat seizoen voorlopig weer afsloot. Nu de schouwburg dicht is, zijn de twee makers dan maar de Gentse ­straten opgetrokken, om daar hun publiek te ondervragen.

Just Asking, 27 februari om 21.10 uur, Podium 19

Vier op een rij

Scène uit Usher. Beeld RV Annemie Augustijns
Scène uit Usher.Beeld RV Annemie Augustijns

Soms volstaan vier namen als een volledige adelbrief. In het geval van Usher zijn dat: Edgar Allan Poe, wiens korte verhaal ‘The Fall of the House of Usher’ de inspiratie vormt; Claude Debussy, die er een onafgewerkte opera uit boetseerde; ­Annelies Van Parys, die Debussy’s muziek vervolledigt; en Gaea Schoeters, die het libretto schreef.

Usher, 27 februari bij Opera Ballet Vlaanderen (opera-ballet.be)

Homo politicus

Valentijn Dhaenens in 'Onbezongen'. Beeld Nina Daelemans
Valentijn Dhaenens in 'Onbezongen'.Beeld Nina Daelemans

Valentijn Dhaenens kruipt in deze monoloog, geschreven door speechschrijver Vincent Stuer, in het kostuum van de homo politicus. Een naam of een politieke strekking krijgt hij niet, maar de machtshonger die hij ademt, lijkt levensecht. Toch weet Dhaenens ook de mens ­onder de politicus bloot te leggen: afschuw en medelijden gaan hand in hand.

Onbezongen, te bekijken via KVS 24/7

Theater met de vuist in de lucht

Scène uit 'Malcolm X'. Beeld RV KVS
Scène uit 'Malcolm X'.Beeld RV KVS

In Malcolm X wordt gedanst, gedicht en gerapt. In het Nederlands, Frans, Zoeloe en Arabisch. Met één rode draad en inspiratiebron: de zwarte, controversiële activist. De voorstelling van Junior Mthombeni en Fikry El Azzouzi, met Rashif El Kaoui, Junior Akwety en Jessica Fanhan in de hoofdrollen, was al even controversieel, maar zo hebben we ons theater toch graag?

Malcolm X is te bekijken op KVS 24/7

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234