Dinsdag 15/10/2019

‘Gemini Man’: een wel erg belabberde verjongingskuur voor Will Smith ★☆☆☆☆

De jonge én oude Will Smith in ‘Gemini Man’. Beeld Paramount Pictures

Officieel waren er 22 jaar geleden niet de juiste technieken voorhanden om Gemini Man te maken. Vele regisseurs en acteurs werden aan de productie gelinkt. Maar nu de film er eindelijk is, blijkt die het wachten niet waard.

Nochtans zijn het niet de minsten die uiteindelijk op de affiche eindigden. Ang Lee (Life of Pi, Brokeback Mountain) zit in de regiestoel, productie was in handen van spektakelmaker Jerry Bruckheimer (Top Gun, Bad Boys) en Will Smith tekende voor de (dubbel)hoofdrol.

Gemini Man moet het naar eigen zeggen van twee game changing technologieën hebben. Enderzijds is ie gedraaid in het 3D+ HFR-formaat, ofwel aan 60 beelden per seconde. Dat moet de kijker het gevoel geven dat hij niet naar een scherm kijkt, maar in de actie zit. In 2012 projecteerde The Hobbit al aan 48 beelden per seconde, iets wat vele kijkers als onaangenaam en onnatuurlijk omschreven.

Bovendien doet Lee iets te hard zijn best om dat in-de-actie-gevoel te beklemtonen, door onder dialogen geen score te plakken, maar wel ‘natuurlijke’ geluiden als golven of krekels. In élk shot wordt gespeeld met scherptediepte, wat bijzonder vermoeiend wordt. En in de actiescènes wordt iets te vaak met de snelheid gemoffeld, zodat het opvalt dat de perfect ingestudeerde choreografieën eigenlijk véél trager opgenomen zijn. Kortom, de hang naar authenticiteit werkt averechts. Wat de veelbelovende openingsscène in het station van Luik-Guillemins ook doet uitschijnen.

Verjongingskuur

Daarnaast is er de techniek die Will Smith 26 jaar jonger maakt. Nochtans begint de film met de 49-jarige acteur als de even oude Henry Brogan, een elitemoordenaar die zelf het doelwit wordt van zijn eigen opdrachtgever. Zonder de plottwist letterlijk uit de doeken te doen: bekijk gewoon al de filmposter en álles is gezegd. De CGI-verjongingskuur ziet er ook erg belabberd uit.

Zelfs het verhaal is slap. In die mate dat het de hoofdreden is waarom Gemini Man 22 jaar in het vriesvak bleef zitten. In zijn regie doet Lee het geheel te vaak als amateurtheater overkomen, met het emotieloos opzeggen van teksten. En met face shots die elkaar in de dialogen volgens het boekje afwisselen. Dat laat de mogelijk interessantere non-verbale reactie van de andere links liggen, zodat er zelden iets boeiends gebeurt.

Vanaf woensdag in de bioscoop.