Zaterdag 08/08/2020

Platen van de week

Gelukkig zijn het niet allemaal meurende clichés: dit zijn de beste nieuwe albums van de week

Rufus Wainwright, in april vorig jaar in het Koninklijk Circus.Beeld Koen Keppens

Een geschifte relnicht maakt de popmuziek opnieuw het hof, en Mike Skinner schreef een kladboekje vol met meurende clichés. Dit zijn de opmerkelijkste platen van de week.

Rufus Wainwright - Unfollow the Rules ****

Op Unfollow the Rules klinkt Rufus Wainwright als vanouds laconiek, ironisch en nostalgisch. Tien jaar geleden treurde hij in Out of the Game dat hij de geschifte relnicht in zichzelf kwijt was, en de jonge generatie niet meer volgde. Hij zocht verstrooiing in wufte uitstapjes naar opera en Shakespeare-poëzie. Maar anno 2020 maakt hij opnieuw de popmuziek het hof. De Canadese liedjesschrijver blinkt nog steeds uit wanneer hij de melancholie in slowmotion laat uitbarsten. Maar ook americana, vaudeville en seventiesfolk verbuigt hij immer op elegante wijze. Deze tiende plaat doet misschien niet zo ravissant aan als Wainwrights magnum opus Want One/Want Two, maar de prachtig gearrangeerde songs garanderen in de regel goddelijke fijnproeverij.

The Streets - None Of Us Are Getting Out Of This Life Alive **

Achttien jaar geleden hielp Mike Skinner mee de noughties boetseren. Deze roaring twenties zet hij evenwel in met een banale mixtape. De eclectische productie nodigt weliswaar uit tot een feestje, en ook de gastenlijst met Fremdkörpers als Tame Impala en IDLES verrast. Béter nog: jonkies als Ms Banks en Oscar #Worldpeace steken Skinner zelfs naar de kroon. Niet moeilijk: de krukkige lyrics van hun nukkige gastheer lijken op een katerige zondag of blauwe maandag gerijpt. Van hangen aan de telefoon, over problemen met liefjes tot wat vage politieke kritiek: voor zijn teksten grabbelde Skinner in een kladboekje vol meurende clichés en tegeltjeswijsheden. Mèh. 

Transistorcake - Cocktail EP ***

Het mag niet verbazen dat de Gentse elektronaut Orson Wouters in het verleden op instemmend gegrom van de gebroeders Dewaele kon rekenen. Zijn Cocktail EP verkiest klankcombinaties, texturen en invalshoeken die de invloed van Soulwax niet verbergen. Niks mis mee: liever knipogen naar het hoogste goed dan meesurfen op de golf van een suffe hype. ‘Cocktail op.1' triomfeert hier met zijn puntige baspartij, een kristalheldere synth-sound en geinige stemsamples uit een cocktailcursus. ‘Grenadine’ smeert balearic in met acid, ‘Melted’ zou uit een Harold Faltermeyersoundtrack kunnen zijn geplukt. Benieuwd naar meer! 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234