Maandag 24/02/2020

DM ZAPT

Gelukkig heeft Daan zijn kostuum niet uitgedaan

Daan Stuyven, kortweg Daan.Beeld RV

Ewoud Ceulemans zet deze week de blik op oneindig. Vandaag heeft hij het over Daan Stuyven, te gast in de eerste aflevering van Alleen Elvis blijft bestaan.

Het woord ‘wonder’ wordt al te vaak gebruikt, maar dat Daan Stuyven pas nu te gast is in het excellente interviewprogramma Alleen Elvis blijft bestaan is toch een klein mirakel. Probeer in dit armtierige Belgenlandje – excuus, ‘Vlaanderenlandje’: het gaat tenslotte om een VRT-programma – maar eens iemand te vinden met een stemgeluid dat dichter bij dat van The King ligt.

Op de stem van Daan Stuyven – Daan voor de vrienden, de fans en de samenstellers van festivalaffiches – valt weinig af te dingen. Een timbre zo zwaar, dat eender welke diëtist ’s mans stem van obesitas zou verdenken.

Met die croonerstem antwoordde Daan op de vragen van Thomas Vanderveken. Over het concept van Alleen Elvis, waarbij de gast negen betekenisvolle beeldfragmenten kiest, kan ik kort zijn: zit goed in elkaar. Zeker als iemand als Daan aanschuift, in wie ik al langer een eigenaar van goede smaak vermoedde. Dat vermoeden werd bewaarheid in fragmenten als Paris, Texas en de uitstekende Bob Dylan-docu Don’t Look Back.

Thomas Vanderveken, interviewer van beroep, pianist van roeping en ideale schoonzoon van geboorte, (“gij moogt alles”, aldus Daan) probeert bij zijn gasten net iets meer los te krijgen dan het woordje uitleg over waarom ze dit of dat fragment hebben gekozen, en hij doet dat goed. Altijd met oprechte interesse, nooit met een opdringerige hang naar sensatie of sentiment. Het is eens wat anders dan iemand voor de voeten werpen dat iemand die je na aan het hart ligt net voor euthanasie heeft gekozen.

Vanderveken had, in zijn gesprek met Daan, één groot nadeel: Daan zat er alleen. Niet in het bijzijn van zijn kameraad, Stef Camil Karlens. Een interview met die twee – de Dikke en de Dunne van de stemtimbres – hoeft niet lang te duren om legendarisch te zijn. Vraag dat maar aan Hugo Matthysen. In het excellente radioprogramma Het Leugenpaleis had hij, meer dan twintig jaar geleden, Daan en Stef Kamil over de vloer. Waarbij Daan zichzelf voorstelde – “Van maain soloproject Daan, maar ik zen oek de zanger van Dead Man Ray” – en meteen het gesprek naar zijn hand zette en de gastheer toebeet, in die heerlijk diepe stem: “Wa edde gij tiege Antwaarpse groepe?” Uit het antwoord leerde ik heel wat bij over Studio Herman Teirlinck, de Kroatische stad Dubrovnik en de split van The Beatles. Educatiever is de openbare omroep nooit meer geworden.

Maar dat was “de karikatuur van Daan”, zoals de muzikant het zelf omschreef, en in Alleen Elvis was er een andere Daan te gast. “Vanavond ben ik de pure Daan. Desnoods doe ik mijn kostuum uit.” Heeft ie gelukkig niet gedaan. En zelfs de oprechte Daan – met die onwennige schaterlachjes – blijft ook een beetje de karikaturale Daan – met dat vriendelijk bijtend sarcasme. En die zware croonerstem. Gelukkig maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234