Donderdag 14/11/2019

Festivalitis

Geloof ons, fam, hiphopfestival Woo Hah! was litter dan lit

Beeld Woo Hah

Hiphopminnend Europa troepte afgelopen weekend massaal samen in Tilburg. Het Nederlandse rapfestival Woo Hah! charmeerde, verraste en bevestigde zijn status als dé hoogmis van de hedendaagse hiphop.

“Raar hè, dat hier nu plots een hiphopfestival is?”, fronst een kennis wanneer hij over het terrein van de Beekse Bergen wandelt. Nog geen maand geleden was dit het decor van Best Kept Secret, afgelopen weekend daalden rapgoden als Migos, A$ap Rocky en J. Cole neer in Nederland. Na vier edities op de veel kleinere Spoorzone in Tilburg was Woo Hah! die locatie ontgroeid, en dus moesten ze noodgedwongen verhuizen. Met succes: zo’n 50.000 rapfans vonden de weg naar de Beekse Bergen.

Woo Hah! is het vleesgeworden bewijs dat hiphop tegenwoordig de lakens uitdeelt. Het is een van de grootste evenementen in zijn soort, en die positie lokt jongeren uit alle uithoeken van Europa – van Portugal over Engeland tot Duitsland – naar Tilburg. “Dit is de hemel. Bestaat er zelfs een Belgisch equivalent?”, vraagt de Vlaamse twintiger Marthe wanneer we naar haar eerste indruk polsen. In Vilvoorde kende het eerste Belgische urbanfestival Fire Is Gold vorige maand een succesvolle tweede editie. Maar in vergelijking met Woo Hah! is Fire Is Gold maar klein bier.

Woo Hah! koppelt de allures van een massaproductie aan de charmes van een pensenkermis: de uitstraling is groots, de sfeer is er volks. Het publiek van het Nederlandse festival had met een gemiddelde leeftijd van – wilde gok – 17,9 jaar iets weg van Pennenzakkenrock, maar niets is minder waar: nergens zijn festivalgangers zo fanatiek, uitbundig en keurig als op Woo Hah! Ruim een halfuur voor de shows van de smaakmakers en mindere goden was het al aangenaam vertoeven vóór de podia, met dank aan de aanwezigheid van de dj’s die tussen de shows door over het sfeerbeheer waakten. Ze deden dat met verve.

Lit

Een festivalpubliek was zelden zo’n mooie weerspiegeling van onze maatschappij als hier, met bezoekers in alle geuren en kleuren. Maar Woo Hah! heeft zoveel meer troeven. Waar elders worden artiesten per boot naar de verschillende podia gevoerd? En een festival met een uitgebreid menu – van Surinaams tot Vietnamees – om duimen en vingers bij af te likken, is altijd een groot pluspunt.

Een rapfestival zou overigens geen rapfestival zijn zonder aandacht te besteden aan de basiselementen van de hiphopcultuur. Wanneer we kort na de middag over het terrein wandelden, pimpten graffiti-artiesten een kebabkraam, terwijl naast de vijver van de Beekse Bergen gulzig werd gebruikgemaakt van een skatebowl en breakdancegelegenheden.

Op Woo Hah! loopt drie vierde van de meute rond als een zelfverzekerde stijlkoning, al degradeerde het m’as-tu-vu-gehalte de muziek niet tot randanimatie. We hadden zelden het gevoel dat het over de koppen lopen was omdat rapmuziek hip en mainstream is geworden. Het was net de intense liefde voor de muziek die de tienduizenden bezoekers met elkaar verbond.

Wisselvallig

Zo gelijkgestemd het publiek was, zo wisselvallig waren de shows van de headliners. Ty Dolla $ign, Migos en (de eerste helft van) A$ap Rocky prikkelden vooral onze zenuwen, terwijl Dvtch Norris en Zwangere Guy – de twee enige Belgen op de affiche – wél met scherp schoten. Die handvol teleurstellingen waren echter steeds van korte duur: Woo Hah! trok naast de kleppers de kaart van jong – lokaal én buitenlands – talent, en dat resulteerde in fijne verrassingen in de vorm van Flonti Stacks en Junglepussy.

Zwangere Guy. Beeld rv

Waren er ook ergernissen? Wel… Stof vreten is een uitdrukking die voor kort vooral van toepassing was in heroïsche wielerkoersen, maar past voortaan beter bij Woo Hah! De extreme droogte zorgde ervoor dat bij elke volksverhuizing een mengsel van stof én wiet door onze longe pompte. Aangenaam is anders, maar aan het einde van de rit keerden we voldaan naar osso. Want geloof ons, fam, Woo Hah! was litter dan lit. Vraag de vertaling gerust aan uw tieners. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234