Donderdag 22/10/2020

Recensie

‘Gekken & specialisten’ is stoutmoedig, maar vooral ook oppervlakkig ★★☆☆☆

'Gekken & specialisten' van Timeau De Keyser/Tibaldus in Toneelhuis.Beeld Pieter Dumoulin

Met Gekken & specialisten plaatst Toneelhuis de spotlight op het werk van Timeau De Keyser. In de eerste Toneelhuis-voorstelling van het seizoen bewerkt zijn gezelschap Tibaldus op hun kenmerkende, onthechte wijze Wole Soyinka’s Gekken & specialisten. Al rijst de vraag of De Keysers aanpak wel de juiste is voor zo’n tekst.

Zeg van Timeau De Keyser wat je wil, maar de jonge theatermaker heeft een eigen stijl en een eigen stem. Wie, zoals wij, Het huwelijk zag, weet wat die stijl inhoudt: minimalistische decors, nauwelijks rekwisieten, alledaagse kledij en een droge acteerstijl. Gekken & specialisten hanteert diezelfde spelregels en wordt grotendeels door dezelfde cast vertolkt.

De tekst is van de Nigeriaanse Nobelprijswinnaar Wole Soyinka, en vertelt het verhaal over een vader (Marjan De Schutter) en zoon (Katrien Valckenaers) die terugkeren van een oorlog. Beiden zijn arts, maar de laatste is in de oorlog uitgegroeid tot een strenge, fantasieloze topmilitair – de Specialist – terwijl de eerste zijn verstand lijkt te hebben verloren en zijn eigen religie heeft opgericht – de Gek. Verminkte veteranen uit dezelfde oorlog, twee oude vrouwtjes en de dochter/zus van de hoofdpersonages, lijken er vooral op uit om de zaken nog ingewikkelder, en vooral, nog absurder te maken.

Absurditeit is een concept dat De Keyser hoog in het vaandel lijkt te dragen. De regie-aanwijzingen uit Soyinka’s tekst worden op scène letterlijk verwoord door zanger Sander De Winne. De mannelijke hoofdrollen worden vertolkt door vrouwen, terwijl de vrouwelijke Si Bero gestalte wordt gegeven door een man (Ferre Marnef). Vrijwel alle acteurs spelen in een zakelijke, droge stijl, en kruipen bewust niet in de huid van hun personages. Alleen een indrukwekkende Marjan De Schutter lijkt zich aan dat keurslijf te onttrekken.

Daardoor blijft de vertelling bewust afstandelijk, alsof De Keyser de spelers en zijn publiek wil onthechten van de tekst die wordt gebracht. Alleen lijkt de tekst daar niet mee gebaat. Gekken & specialisten voelt te veel aan alsof de cast de definitie van ‘absurditeit’ opzegt, in plaats van die absurditeit ook op scène te brengen. De Keysers eigenzinnige stem en stijl staan de intrige en de humor van Soyinka’s tekst in de weg. Gekken & specialisten is zeker stoutmoedig, maar ook en vooral oppervlakkig en een tikje aanstellerig.

Tot 13 februari op tournee.

'Gekken & specialisten' van Timeau De Keyser/Tibaldus in Toneelhuis.Beeld Pieter Dumoulin
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234