Maandag 20/01/2020

Filmblog

Geen tijd voor George Clooney

Beeld Photo News

Filmjournalist Kurt Vandemaele volgt het filmfestival van Berlijn ter plaatse op en blogt elke dag zijn ongezouten mening.

In het leven moet je voortdurend keuzen maken. Maar op zo'n filmfestival als dat van Berlijn is de keuzestress net nog iets groter. Wat moet je gaan zien en wat niet? Het hangt er voor een groot deel van af wat bij ons uitkomt. Namen van gerenommeerde acteurs en regisseurs zijn al lang geen garantie meer dat een film ook in de Vlaamse zalen zal draaien. En als de film uitkomt, kan je dan eventueel ook een interview doen met de regisseur of de acteurs?

Gisteren bijvoorbeeld nog hard zitten lachen met 'War on Everyone', een hilarische komedie met Alexander Skarsgård die u wellicht nooit op groot scherm zult zien. Skarsgård is zoals altijd geweldig. Geen vrouw die niet op hem geilt wanneer hij zijn sixpack ontbloot in 'True Blood'. En als hij straks halfnaakt aan een liaan zijn Jane achterna zwiert in 'The Legend of Tarzan' zullen na iedere vertoning de zalen moeten gedweild worden. Toen hij enkele maanden geleden nog op het Film Fest Gent was, stonden meisjes te gillen met plakkaatjes waarop 'Drink my blood'. Maar naar de film die hij kwam presenteren, 'The Diary of a Teenage Girl', nochtans de beste Amerikaanse independent van het jaar, gingen ze niet kijken.

Kurt Vandemaele. Beeld Stefaan Temmerman

'War on Everyone' is een persiflage op de flikkenseries uit de seventies, en lijkt gedraaid door een oversekst neefje van Tarantino lijkt dat absoluut eens iedere mogelijke bevolkingsgroep wou beledigen. Lachen, gieren, brullen als wansmaak ook wel eens je smaak is. Maar niet voor een Belgisch publiek bestemd. Want Skarsgård doet geen interviews met Belgische journalisten omdat, zo vernamen we, 'de distributeur in jouw land de film wellicht niet uitbrengt'.

Concreet betekent het dat enkele marketingmensjes een marktstudie gedaan hebben waaruit ze afleiden dat de film in ons land niet winstgevend zal zijn. En op basis van hun studie laten ze de film dan liever in de rekken liggen dan kosten te maken voor een campagne. Een zelfde verhaal voor de nieuwste van Jeff Nichols, de maker van 'Mud' en 'Take Shelter', opnieuw met Michael Shannon. Ook daar kregen we allerlei fabeltjes in plaats van interview-toezeggingen. En tussen de regels kon je ook alweer verstaan dat het lang niet zeker is dat de film bij ons een bioscoopcarrière krijgt.

Ook geen interviews voor 'Indignation', de Philip Roth-verfilming. Want de film heeft nog geen distributeur in ons land. Dus niemand om te investeren in de kostbare tijd die de sterren eventueel zouden uittrekken om vragen van iemand uit onze contreien te beantwoorden.

'Hail, Caesar' van de gebroeders Coen komt gelukkig wel uit. Maar die film komt dan weer overal uit. Zelfs in Zimbabwe. En als de hele wereld staat aan te schuiven, en je komt uit een land van een kopspeld groot, dan volstaat het zelfs niet meer om je broek tot je enkels af steken. Pas op, dan hebben we het over korte groepsgesprekken. Voor persoonlijke gesprekken moet je minstens al een gezonde en jonge nier doneren. Mijn nieren zijn sowieso te oud.

En ik heb het laten weten aan George Clooney, ik ben niet beschikbaar voor gesprekken. Dit is een filmfestival. Ik ben hier om films te bekijken, niet om erover te zwanzen. Een mens moet keuzen maken. George zal dat ook wel begrijpen. Zo kan hij wat meer tijd aan Angela Merkel spenderen. Want zij kreeg wel een persoonlijke audiëntie. Benieuwd waar zij die jonge nier vandaan gehaald heeft.

Alexander Skarsgård in 'War on Everyone'. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234