Woensdag 18/09/2019

Review (h)ALLOOMEDIA

Geen sleet op het verrassingseffect van Luk Alloo ★★★☆☆

Luk Alloo Beeld rv

Achttien jaar na de laatste aflevering van Sterren en Kometen bewijst Luk Alloo met (h)ALLOOMEDIA dat de succesformule van toen nog steeds werkt. 

Bij VTM werd er aanvankelijk nog wat mysterieus gedaan over het nieuwe ‘mediaprogramma’ van Luk Alloo. De maker zelf windt er minder doekjes om. (h)ALLOOMEDIA is gewoon een exacte kopie van Sterren en Kometen, het programma waar hij eind jaren ‘90 furore mee maakte. “Ik doe al vijfentwintig jaar hetzelfde”, liet hij deze week nog optekenen in HUMO. “Ik ga me nu niet meer heruitvinden.”  Dat blijkt -afgaande op de eerste aflevering- ook helemaal niet nodig. 

Het truukje dat in Sterren en Kometen werkte, blijkt het achttien jaar na datum, nog steeds te doen. Net als toen valt Alloo met zijn cameraploeg een nietsvermoedende BV in de nek. En net als toen levert dat -in de meeste gevallen- onverwachte televisiemomenten op. Want hoewel televisiemakers je graag iets anders willen doen geloven is zowat alles wat je op het kleine scherm ziet uitgeschreven, voorbereid en tot in den treure gerepeteerd. Maar wanneer Alloo plots voor je neus staat is er geen script om op terug te vallen. En dat merk je als kijker. De gêne die Kobe Ilsen uitstraalt wanneer Alloo hem meetroont door het Antwerpse Zuid op zoek naar een geschikt TV-format is oprecht. De vertwijfeling in Axel Daeseleire’s blik wanneer Alloo hem samen met Jo Vally op sleeptouw neemt door de straten van Antwerpen is niet geacteerd.  En ook de speeddates die hij opzet tussen vijf gepensioneerde BV-sporters en een reeks bevallige dames die hun kleindochter konden zijn voelen zo ongemakkelijk dat ze haast niet voorbereid kunnen zijn.

Al is dat gebrek aan voorbereiding niet altijd zaligmakend. Wanneer Alloo ‘brood voor morgenvroeg’ uitdeelt voor het gelijknamige concert van Bart Peeters in het Rivierenhof bijvoorbeeld. Een leuke vondst, dat misschien nog wel, maar niet leuk genoeg om er een item van een paar minuten aan vast te haken. Of wanneer Alloo zonder duidelijk doel aanmeert bij de Evanna van Gert en co. en ook dat vrijblijvend bezoekje veel te veel schermtijd krijgt. Wel meer items voelen trouwens wat te lang aan. Heeft (h)ALLOOMEDIA dan toch met een ouderdomskwaaltje af te rekenen? Nooit gedacht dat ik dat over een programma van Luk Alloo zou schrijven, maar misschien mag het wat flitsender?

(h)ALLOOMEDIA, elke woensdag om 21u50 op VTM 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234