Vrijdag 10/04/2020

Film

Geen rode kinderoortjes meer: Sony kuist films op tot familieversies

Seth Rogen (r.), die samen met James Franco (m.) in zijn eigen Sony-productie The Interview acteerde, kant zich tegen de cleane versies.Beeld RV

Sony gaat 24 films zuiveren van overdadig geweld en expliciete seksscènes. Een voorbeeld van misplaatst Amerikaans puritanisme, of gewoon een slimme zet om meer ondemandkijkers te lokken?

Hoe maak je van een film als White House Down, waar de ene schietpartij de andere explosie opvolgt, een cleane versie? En wat blijft er van Moneyball over als de schuimbekkende en vloekende coaches opeens alleen nog met twee woorden spreken?

De films blijven overeind vindt Sony, dat van deze twee en 22 andere films 'cleane' versies maakte die het op ondemandplatforms iTunes, Fandango Now en VUDU zal plaatsen. Andere titels die op de snijtafel belanden, zijn onder meer de twee Ghostbusters-films, drie Spiderman-films, Talladega Nights: the Ballad of Ricky Bobby en Crouching Tiger, Hidden Dragon. De kijker hóéft die echter niet te bekijken: de gekuiste versie krijg je automatisch bij de aankoop van de originele film. Vervolgens kun je zelf kiezen welke versie je bekijkt.

De reden voor de opkuisoperatie is simpel, zegt Sony: zo zul je deze voortaan ook in familieverband kunnen bekijken. "Voel je meer comfortabel met het delen van je favoriete films", luidt dan ook de boodschap. Geen gênante situaties meer dus als je met je klein grut op de sofa zit en prikkelende scènes voorgeschoteld krijgt. En ook geen nachtmerries nadat zoon- of dochterlief een film bekeken waarin net iets te veel bloed vloeide.

Om de films 'clean' te maken hanteert Sony de regels van de Amerikaanse filmkeuring. Films die geclassificeerd zijn als PG-13 (met scènes die niet bedoeld zijn voor de ogen van min-dertienjarigen) en R (wie jonger is dan 17 moet begeleid worden door een volwassene) worden ontdaan van scènes met 'expliciet geweld, beledigende taal, seksuele toespelingen en andere adult content'. Een definitie die voor interpretatie vatbaar is, maar er in de Verenigde Staten vooral op neerkomt dat men veel gevoeliger is voor gevloek en naakt dan voor geweld.

Puberale humor

Acteur Seth Rogen liet alvast weten niets van de cleane versies te moeten weten. "Holy shit, doe dit onze films niet aan. Dankjewel." Rogen weet ook waarom hij dat zegt. Hij maakte voor Sony de komedie The Interview, waarin hij de draak steekt met Noord-Korea, en Sausage Party, een animatiefilm die volgens de critici uitblonk in vulgaire en puberale humor.

Cleane versies van films zijn op zich niet nieuw. In vliegtuigen vind je ze al, en om uitgezonden te worden op de grote Amerikaanse tv-zenders wordt de originele versie ook aangepast. Door het nu zelf te doen, maait Sony het gras weg voor de voeten van bedrijven als ClearPay en VidAngel. Zij maken al jaren gekuiste versies van films, tot grote ergernis van de grote filmstudio's die hen al vaak voor de rechter daagden.

Net daarom, vindt Salon.com, is het goed wat Sony nu doet. Terwijl grote studio's lange tijd niet de grootse supporters waren van streamingplatformen, toont dit aan dat Sony ten volle gelooft in streaming en het belang ervan voor zijn toekomst. De studio gaat waar het publiek zit en kan zo op lange termijn zijn winst verhogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234