Vrijdag 03/07/2020

DM Zapt

‘Ge hadt erbij moeten zijn’: de eeuwige hang naar flauwenonkelhumor bij Medialaan

Ge hadt erbij moeten zijn (VTM).Beeld VTM

Frederik De Backer zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: Ge hadt erbij moeten zijn op VTM.

Als Ben Segers de stem van het volk is, dan liever géén volk. Dat zal best een vriendelijke vent zijn, maar telkens als ik hem de voice-over van Ge hadt erbij moeten zijn hoor inspreken, waan ik me op een trouwfeest van een koppel dat maar niet wil doorhebben dat ik een hekel aan hen heb. Elf uur geforceerd glimlachen in een bouquet van duizend oksels.

Ik ben een groot pleitbezorger van spreektaal, ook op tv, maar niet in voice-overs. Die moet informatie verschaffen die niet zit vervat in de beelden. Sec. Neutraal. Zonder af te leiden. Sfeer moet van de beelden komen, bijkomende informatie van de voice-over, niet andersom. Als ik een wagen zie rijden en in een volgend shot de onvermijdelijke Sven De Ridder zie uitstappen, dan heb ik geen Kempense rijstpapventer nodig die me bij mijn baard naar het scherm sleurt en me, terwijl hij mijn kop tegen de monitor blijft bonzen, op volkse wijze in het oor mompelt: “Ja, dit is den otto van de Sven De Ridder se. Dieë mag er as eerste op uittrekke’ voor een ver’aul.” Daar ging ik namelijk vanuit. Het werd me al toegekwijld in de generiek.

De opzet is nochtans niet slecht. BV’s vertellen een straffe anekdote, die dan wordt nagespeeld door De Ridder, Ruth Beeckmans en elke werkloze acteur in Vlaanderen. Tussendoor wordt de voyeur in ons bediend met een inkijk in de privéwoning van de BV. De drie wijzen meets Boeketje Vlaanderen. Als dat de liefdadigheidsorganisatie VTM maar niet op het idee brengt om ook Gerty Christoffels weer op te graven.

De konijnenkeutel in mijn kom Coco Pops is die eeuwige hang naar flauwenonkelhumor die men aan de Medialaan maar niet van zich weet af te schudden. Een zucht verliet hoorbaar mijn lichaam toen ik de grote Peter Van den Eede in de rol van de eerste 70 kilo van Dirk Abrams zag gedwongen. Van den Eede is een juweel, dat weet ik al sinds ik hem ooit in De gebiologeerden plots geconfronteerd zag met het scrotum van Bas Teeken. Duizend emoties in één blik. Ge hadt erbij moeten zijn. En die topacteur moet dan wat staan fronsen als Evi Hanssen voor een vol Koning Boudewijnstadion op haar gezicht gaat. ’t Is dat Jan Decleir het te druk had met schilderen, anders was het Van den Eede hopelijk bespaard gebleven.

Daar komt nog bij dat het acteerwerk volkomen van dialogen is gespeend, in die zin dat de enige dialogen die de personages hebben, zijn vervangen door een… voice-over, deze keer van de BV. De acteurs zijn herleid tot mimespelers en playbackers, die hun hakkelende choreografieën slechts onderbroken zien door een te dik aangezette en te lang aangehouden schaterlach van Beeckmans of De Ridder. De programmamakers denken wellicht dat het publiek dat pas doorheeft als ook die wordt begeleid door een voice-over.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234