Zaterdag 19/10/2019

Interview

Garagerockers van bij ons: ‘Wij zijn gasten die rock willen spelen, maar dat eigenlijk niet zo goed kunnen’

‘Wij zijn gasten die rock willen spelen maar dat eigenlijk niet zo goed kunnen.’

De nieuwste rage? Rock uit de garage! In Vlaamse kelders en cafés is de gitaar weer in opmars. Equal Idiots, Sons en Black Leather Jacket vertegenwoordigen een nieuwe generatie garagerockers op de festivals en nu ook in uw lijfblad. ‘We doen het voor het plezier. En voor de gratis pintjes.’

Zonnebrillen, jeansjasjes en lange zwarte broeken, maar géén sterallures: de waard schrikt zich een ongeluk wanneer Thibault Christiaensen, Alexander van der Wallen en Robin Borghgraef op een terras op ’t Eilandje in Antwerpen een koffie bestellen in plaats van een pint. De drie zijn de frontmannen van respectievelijk Equal Idiots, Black Leather Jacket en Sons. Ze hebben allen een roemrijk verleden in de StuBru-talentenjacht De Nieuwe Lichting en scoorden meerdere hits in De afrekening. Deze zomer spelen de drie de festivals plat met hun hoogstens uit drie akkoorden bestaande songs – check singles ‘Run’ van Equal Idiots, ‘Village People’ van Black Leather Jacket en ‘Naughty’ van Sons.

Dat we in Antwerpen afspreken is geen toeval. De Vlaamse garagerock heeft roots in de Kempen en concentreert zich anno 2019 rond de Koekenstad. Onze vaderlandse garagerockers gaan naar elkaars shows en drinken achteraf samen een pint. Of een koffie.

Wanneer hebben jullie elkaar ontdekt?

Van der Wallen: “Ik zag Sons voor het eerst in Cafee Cabron enkele jaren geleden. Ik las de concertaankondiging op Facebook en dacht: ‘A new band in town, die moet ik zien!’ Het was geweldig.”

Borghgraef: “Dat was nochtans pas ons tweede optreden. We vonden het een hele eer dat we in Cabron mochten optreden. Dat café is een beetje de bakermat van de nieuwe Vlaamse rock: wij hebben er alle drie al meermaals gespeeld en ik heb er al tal van andere geweldige gitaargroepen aan het werk gezien.

“De eerste keer dat ik Equal Idiots live zag, stonden wij met Sons in het voorprogramma. Een wilde avond. Onze drummer Thomas (Pultyn, red.) had de dag nadien zo’n grote kater dat hij zich ziek heeft gemeld met een smoesje: ‘rugpijn’. Zijn baas belde meteen terug: ‘Thomas, ik heb net een foto van jou gezien terwijl je aan het crowdsurfen was, natuurlijk doet je rug pijn!’ (lacht)

Christiaensen: “Ik zag Black Leather Jacket voor het eerst vorig jaar tijdens het rockconcours Kamp Noord All Stars. Ik had toen wat problemen met mijn versterker, maar mocht die van hen gebruiken. Nu lenen we wel vaker onze spullen aan elkaar uit.”

Sons en Black Leather Jacket staan op zowat elk mogelijk Belgisch festival deze zomer, van Boomtown over Suikerrock tot de Lokerse Feesten. Equal Idiots staat op zaterdagmiddag op het hoofdpodium van Pukkelpop, in hetzelfde time slot als popsensatie Billie Eilish de dag nadien. De gitaar lijkt terug van weggeweest.

Van der Wallen: “Hiphop is nog steeds alomtegenwoordig, zeker bij de jeugd. Ik ben geen fan, en gelukkig blijken er nog anderen te zijn die verlangen naar de puurheid en eerlijkheid van garagerock.”

Borghgraef: “De gitaar is nochtans nooit weggeweest, ze bleef gewoon ondergronds. Maar het publiek lijkt er weer zin in te hebben, waardoor de groepjes komen bovendrijven. Niet alleen in België, maar ook in Engeland. Denk maar aan het succes van IDLES, Shame, Fontaines D.C. en Black Midi.”

Christiaensen: “Wij zijn de eerste garagerockbands sinds lang die in Vlaanderen worden opgepikt, maar dat maakt ons nog geen pioniers. Wij zouden nergens staan zonder grondleggers zoals Double Veterans, Mind Rays, The Glücks en Crackups.

“Op mijn veertiende keek ik naar de finale van Humo’s Rock Rally. Via Netlog was dat toen nog. Ik zag de sets van Crackups en Psycho 44 en dacht: ‘Dat wil ik ook.’ Beide bands kwamen uit de Kempen, net zoals Pieter (Bruurs, de drummer van het duo Equal Idiots, red.) en ik, dus gingen we naar al hun optredens. Ze moeten vaak met hun ogen gedraaid hebben: ‘Die stomme rosse staat daar weer.’ (lacht) Maar mijn groupiedagen hebben iets opgeleverd. Thomas Valkiers, de gitarist van Crackups, producet nu onze platen en is een beetje het derde lid van Equal Idiots geworden.”

Jullie werden opgepikt door De Nieuwe Lichting en braken potten in De afrekening. Is Studio Brussel dé radiozender waar gitaarmuziek kan gedijen?

Van der Wallen: “Absoluut. Als je rockt, weet je dat je geen kans maakt op MNM.”

Borghgraef: “Radio 2 heeft eens ‘Sneaky Snake’ gedraaid, een van onze rustigste nummers, maar verder niets. Gelukkig is Studio Brussel er nog. Airplay opent deuren. De concertprogrammatoren luisteren mee.”

Christiaensen: “Studio Brussel heeft mij in het voorjaar gevraagd om enkele zondagen een radioprogramma te maken. Ik mocht draaien wat ik wilde. De reacties op Rock & ros waren uiteenlopend, van ‘Eindelijk nog eens gitaren!’ tot ‘Amai, jij zegt niet veel tussen de nummers.’ (lacht) Chapeau dat ze een onervaren rocker met een Kempens accent carte blanche hebben gegeven.”

De pioniers van de garagerock komen uit de sixties, met The Sonics als koploper. Rond 2000 was garagerock razend populair, dankzij The Strokes en The White Stripes. De laatste jaren is de blik op Californië gericht, waar iconen Ty Segall en Oh Sees de plak zwaaien. Uit welke periode putten jullie inspiratie?

Christiaensen: “Ik ben begonnen bij de Kempense garagerock, daarna volgden de hedendaagse helden Ty Segall, King Tuff, Oh Sees en King Gizzard & The Lizard Wizard, om uiteindelijk bij de groepjes van de jaren 60 uit te komen.”

Borghgraef: “Bij mij is het begonnen met punk uit de jaren 80, zoals Minor Threat en Black Flag. Punk lééfde in Melsele, waar ik vandaan kom.”

Van der Wallen: “Jack White en The Hives hebben mij de ogen geopend, waarna ik de huidige garagerockers heb ontdekt. Veel verder terug in de tijd ga ik niet. Wij willen ons eigen ding doen en vooruitkijken.”

Christiaensen: “Ty Segall zei ooit: ‘De enige tekortkoming van rock-’n-roll is de herhaling.’ Onze nieuwe single ‘Run’ bestaat uit twee akkoorden. Dat is niet revolutionair, hè. De meeste garagerockers gebruiken dan nog dezelfde gitaarpedaal om tot die typerende sound te komen: de Fuzz War van Death By Audio, gemaakt door de frontman van A Place to Bury Strangers.”

Borghgraef: “Ik gebruik die ook.”

Van der Wallen: “Ik ook.”

Waarom maak je nog muziek als alles toch al is gedaan?

Christiaensen: “Omdat er geen beter gevoel bestaat dan rammen op instrumenten met je maten. (iedereen knikt instemmend) En voor de gratis pintjes, natuurlijk. (lacht)

Is die camaraderie zo belangrijk?

Christiaensen: “Absoluut. Het is triest om te zeggen, maar ik zie Pieter meer dan mijn ouders en mijn lief.”

Van der Wallen: “Ik zit zelfs met mijn broer in een band. Je móét wel met elkaar overeenkomen, want je zit de hele tijd op elkaars lip.”

Borghgraef: “Wij zijn allemaal jeugdvrienden en dat hoor je in ons samenspel. We hebben samen garagerock ontdekt en samen onze instrumenten leren bespelen. We wonen één straat van elkaar. ‘Hebben wij eigenlijk geen andere vrienden?’ is een running joke bij ons.”

Hoe leg je aan een tante of nonkel die niets van muziek kent uit wat jullie doen?

Christiaensen: “De term garagerock is niet al te bekend. Daarom zeg ik: ‘Equal Idiots bestaat uit een drummer en een gitarist die luid knallen.’ Ik kreeg eens als antwoord: ‘Ah, dus jullie maken metal!’ (lacht)

Van der Wallen: “Ik zeg altijd: ‘We zijn gasten die rock willen spelen, maar dat eigenlijk niet goed kunnen.’”

Borghgraef: “Ik zou het niet mooier kunnen verwoorden!”

Het cliché wil dat jullie repeteren in de garages van jullie ouders.

Van der Wallen: “Bijna: wij hebben jaren in een mottige kelder gerepeteerd. Maar we zijn onlangs verkast naar Trix.”

Borghgraef: “Mijn vader is een schilder. We mochten repeteren in zijn magazijn: rocken tussen de verfpotten.”

Christiaensen: “Wij zaten op de zolder van Pieters ouderlijk huis. Zij zijn kinesisten, met een praktijk op de benedenverdieping. We hebben de zolder nog zo goed mogelijk proberen te isoleren, toch voelde je de grond daveren tot in hun praktijk. (lacht) Nu repeteren wij ook in Trix.”

Oefenen jullie veel?

Borghgraef: “Ik plug mijn elektrische gitaar pas in voor een optreden. Al stonden we onlangs op Down The Rabbit Hole: we vonden dat een big deal en hebben toch eens gerepeteerd.”

Christiaensen: “Jullie spelen nochtans zo strak?”

Borghgraef: “Dat is allemaal te danken aan onze drummer Thomas, hij is een levende metronoom. Onze liveshows verlopen erg spontaan. We stellen onze setlist tien minuten voor de show op. We spelen onze songs snel achter elkaar, om de flow niet te verstoren, en omdat ik dan niet moet praten tussen de nummers, want daar ben ik niet goed in.”

Christiaensen: “Wij repeteren te weinig, eigenlijk. Ik heb thuis een versleten akoestische gitaar liggen: die gebruik ik alleen maar om songs mee te schrijven.”

Sons’ single ‘Waiting on My Own’ duurt 2 minuten en 42 seconden. ‘Run’, de nieuwste song van Equal Idiots, klokt af op 2 minuten en 18 seconden en Black Leather Jackets grootste hit ‘Village People’ op 2 minuten en 14 seconden.

Van der Wallen: “Wij winnen! (hilariteit)

Christiaensen: “Wij hebben onlangs een nummer van 3 minuten en 15 seconden opgenomen: de perfecte popstructuur, gemaakt voor de radio. Straf hè? We hebben ook songs van 1 minuut liggen. Lange nummers zijn alleszins niet aan ons besteed, zeker omdat we maar met twee zijn. Ik ben geen solist die op z’n Jan Paternosters kan soleren terwijl ik ook akkoorden speel. Ik vind dat niet erg. Een lang nummer moet al héél goed zijn om mijn aandacht vast te houden.”

Borghgraef: “NOFX heeft een liedje van 33 seconden, genaamd ‘I Gotta Pee’. Topschijf! Korte songs zijn ook radiovriendelijker. De eerste versie van onze song ‘Tube Spit’ duurde 8 minuten: we hebben 5 minuten geknipt en nu is het een single die het goed doet in De afrekening.”

Als jullie nummers maar 2 minuten duren, hoelang schrijven jullie er dan aan?

Van der Wallen: “Dat hangt ervan af. Ik heb sommige songs in amper 5 minuten geschreven, andere kosten meer moeite.”

Borghgraef: “Wij hebben een ritueel. We komen bij zonsondergang samen in ons repetitiekot en blijven de hele nacht op. Na zo’n nachtelijke jamsessie hebben we een viertal nieuwe nummers.”

Christiaensen: “Ik moet dringend nieuwe nummers afwerken voor onze tweede plaat. Die wordt morgen opgenomen. (lacht) Ik bedenk thuis riffs op mijn akoestische gitaar en breng de beste mee naar de repetitie, waarna Pieter invalt en ik een zo catchy mogelijke zanglijn verzin. Wij hebben gelukkig Thomas Valkiers bij ons als producer: hij zorgt voor de kwaliteitscontrole.”

King Gizzard & The Lizard Wizard bracht in 2017 vijf platen uit en Oh Sees komt op tweeëntwintig releases in zestien jaar. Strak tempo.

Van der Wallen: “Onze debuutplaat is al een tijdje klaar, maar we hebben de release uitgesteld tot november. De singles deden het namelijk goed genoeg om de festivals aan te trekken. Het is dan, qua marketing, verstandiger om iets nieuws uit te brengen als de buzz een beetje is gaan liggen.”

Borghgraef: “Wij hebben ons debuut in april uitgebracht en zullen niet lang wachten met onze tweede plaat. Maar zo snel als King Gizzard kunnen wij niet schrijven.”

Christiaensen: “Wij zijn ook nog jonge bands. John Dwyer van Oh Sees is veertig en doet dit al decennialang. Hij heeft geen promo meer nodig om platen te verkopen. Wij wel. We hebben daarnaast ook een vaste job. Ik heb mijn studies afgerond tijdens het toeren met onze debuutplaat Eagle Castle BBQ en ben nu redacteur bij een productiehuis. Ik vind het een te groot risico om alles op mijn muziek te zetten, zeker hier in België. Ik wil toch íéts van zekerheid. Bovendien heb ik meer interesses dan muziek alleen. Ik doe mijn job graag.”

Borghgraef: “Ik ben grafisch vormgever voor een communicatiebureau en maak logo’s en menukaarten voor de horeca. Ik werk voltijds, mijn verlofdagen gaan op aan Sons.”

Van der Wallen: “We zijn allemaal creatief bezig overdag. Ik ben pas afgestudeerd en begin in augustus als montage- en cameraman bij een productiehuis. Ik maak de videoclips van Black Leather Jacket dan ook grotendeels zelf.”

Hoe belangrijk is die zelfstandigheid?

Van der Wallen: “Wij hebben onze debuutplaat zonder producer opgenomen. We wilden alles zelf doen, dan is die plaat helemaal van ons.”

Christiaensen: “Ik vind het leuk om controle te hebben over zowat elk aspect van Equal Idiots. De clip van ‘Run’ hebben we in één dag opgenomen met vrienden. Het artwork van de komende plaat hebben we ook zelf gemaakt: Pieter en ik hebben uren achter de computer gezeten, prutsend met Photoshop. Wat je zelf doet, doe je beter.”

Borghgraef: “Voor de clip van ‘Waiting on My Own’ hadden we een scenario geschreven met een jetski erin. Daar bleken we geen budget voor te hebben. Dus zijn we gewoon samengekomen in ons repetitiekot om gek te doen. Die jetski’s, die komen later dan nog wel. (lacht)

Robin en Thibault, jullie mochten vorig jaar op Rock Werchter spelen. Is de weide van Werchter heiliger dan de andere?

Borghgraef: “Werchter is hét festival in België. Ik ga er al elf jaar heen. En toen we er zelf mochten spelen, was dat dan nog op de main stage: gestoord! We reden naar Rock Werchter met de bestelwagen van mijn pa. Ze geloofden op de vipparking niet dat wij écht geprogrammeerd stonden. (lacht)

“Trouwens, onlangs wenste iemand mij proficiat omdat we dit jaar wéér op Rock Werchter stonden met Sons: ‘Samen met één of andere Mumford.’”

Christiaensen: “Ik ben in 2009, rond mijn dertiende, met mijn ouders naar Rock Werchter geweest voor Coldplay: een indrukwekkende belevenis. Het was maf om daar tien jaar later zelf op een podium te staan. Volgende maand volgt Pukkelpop. We mogen daar trots op zijn.”

Thibault, tijdens jullie optredens fluim je geregeld op je drummer Pieter. Opgelet: Joe Strummer van The Clash liep in de jaren 70 hepatitis op nadat een toeschouwer in zijn mond had gespuwd.

Christiaensen: “Echt? Laten we een deal sluiten: zolang ik niet fluim op het publiek, spuwen zij niet op mij. Ik ben trouwens gestopt met Pieter te besproeien. Hij riep me onlangs apart en zei: ‘Thibault, kijk eens naar mijn cimbalen. Al die roestvlekken zijn ontstaan door jouw speeksel. Dat zijn dure cimbalen.’ Nu spuw ik alleen nog in de lucht en op mezelf. Wij doen voorts zelden iets buitensporig.”

Van der Wallen: “Wij rijden zelf naar onze shows en ik ben de enige met een auto waar al het materiaal in past, dus ik ben altijd de chauffeur van dienst. Ik drink zelden.”

Borghgraef: “Ik drink de laatste tijd niet meer voor een show. Je staat toch wat scherper als je nuchter bent. Hét item op onze rider waar ik altijd naar uitkijk is niet eens alcoholisch: het zijn kraslotjes. Dat hebben we overgenomen van de mannen van A Brand: zij hebben backstage eens een stevige kluit gewonnen.”

Wat zien jullie als het absolute summum van een muziekcarrière?

Van der Wallen: “Optreden in Wembley. We zijn gefascineerd door stadionrock. Zo zijn we met de voltallige band naar Bon Jovi op TW Classic geweest. Die bombast is geweldig. Maar eigenlijk vind ik het momenteel al zot dat wij een volwaardige plaat zullen uitbrengen.”

Borghgraef: “Wij dromen van het buitenland. Er staan al een aantal shows in Europa op de planning, waaronder een paar in Zwitserland en één in IJsland. Maar het is moeilijk om buiten Europa te raken.”

Christiaensen: “Mijn droom is simpel: ik wil dit zo lang mogelijk volhouden. Ik vind het maf dat Equal Idiots zo aanslaat, maar ik ben vast van plan er ten volle van te genieten.”

Black Leather Jacket staat op 6 augustus op de Lokerse Feesten. Sons staat op 6 augustus op de Lokerse Feesten en op 15 augustus op Pukkelpop. Equal Idiots staat op 17 augustus op Pukkelpop.

© Humo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234